ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

راز یک حقه زیبای فنی؛ چرا هوندا سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز دارد؟

چندی پیش هوندا اعلام کرد که سیویک تایپ R با موتور چهارسیلندر و توربوشارژ 306 اسب بخاری خود توانسته زمان 7:43.80 را در پیست معروف نوربرگ رینگ ثبت کند. با این رکورد، سیویک تایپ R ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۰ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

چندی پیش هوندا اعلام کرد که سیویک تایپ R با موتور چهارسیلندر و توربوشارژ 306 اسب بخاری خود توانسته زمان 7:43.80 را در پیست معروف نوربرگ رینگ ثبت کند. با این رکورد، سیویک تایپ R به عنوان سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو در جهنم سبز شناخته می شود.

یکی از مشخصه های ظاهری این خودرو که باعث بروز بحث هایی شده به خروجی های اگزوز سه گانه آن مربوط می شود. برخی معتقدند که این خروجی ها برای زیبایی به این شکل طراحی شده اند، اما در واقع آنها نقشی فراتر داشته و ساختاری کاملا مهندسی شده دارند.

برای بررسی دلیل استفاده از خروجی های اگزوز سه گانه آن هم با قطر متفاوت در سیویک تایپ R، نشریه Road & Track با راب کِئو (Rob Keough) یکی از برنامه ریزان ارشد این خودرو گفتگویی را انجام داده است.

آقای کئو در این باره گفته سیستم های اگزوز عادی که جریان های زیادی را در خود انتقال می دهند، هنگام حرکت در سرعت های بالا در اتوبان صداهای ناهنجاری تولید می کنند که گاه باعث آزار و اذیت می شود. هدف هوندا این بود که سیویک تایپ R بدون پخش صدای مصنوعی از اسپیکرهای داخلی یا استفاده از خفه کن های چند حالته گران قیمت، صدای جذابی تولید کند تا دیگر رانندگان یا سرنشینان خودرو در مسیرهای طولانی اذیت نشوند.

راهکار مهندسین هوندا این بود که اگزوز بعد از اکسل عقب به سه قسمت تقسیم شود. از این سه نیز دو خروجی بیرونی به خفه کن های بزرگ مجهز شده و خروجی کوچک میانی هم در واقع باید نقش یک ارتعاش دهنده را ایفا کند تا در نهایت صدایی که از این مجموعه به گوش می رسد جذاب و هیجان انگیز باشد.

در سرعت های پایین و یا هنگام شتابگیری از حالت سکون، برخی از گازها به سمت خروجی میانی هدایت می شوند؛ جنس صدای تولیدی توسط این خروجی به نوعی است که هم سرنشینان و هم افراد حاضر در محیط اطراف از شنیدن آن لذت خواهند برد. با بالاتر رفتن سرعت، جریان عبوری از خروجی میانی به فرکانس تشدید رسیده و انباشت گازها در پشت ارتعاش دهنده سبب مسدود شدن این مسیر می شود؛ در نتیجه گازها به سمت خفه کن های بزرگ بیرونی هدایت شده و با تغییر نوع صدا آرامش بیشتری در داخل کابین حاصل می شود.

وقتی گازها از دهانه میانی به بیرون جریان نداشته باشند، صدای اضافی تولید نمی شود اما هنوز دو خروجی کناری وظیفه خود را انجام می دهند. به گفته آقای کئو کابین سیویک تایپ R به دلیل عایق بندی و ایرودینامیک پیشرفته در سرعت های بالا آرامش بسیار خوبی دارد.

درست است که سیستم اگزوز ابداعی هوندا جریان گازها و صدای تولیدی را با دقت تمام بر اساس دور موتور و سرعت خودرو تنظیم می کند، اما در ساختار آن هیچ قطعه متحرک یا سیستم الکترونیکی دیده نمی شود. این مکانیسم ضمن تولید صدایی طبیعی از تحمیل هزینه های بیشتر به مشتریان جلوگیری می کند.

ناگفته نماند سیویک تایپ R با قیمتی در حدود 34 هزار دلار، یکی از هیجان انگیزترین گزینه ها برای جوانان به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • A_A_2
    A_A_2 | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    خفش نکن لامصب بذار بیاد بیرون غرش کنه نعره بکشه تو خیابونا بره رو اعصاب ملت.. به شماهم میگن خودرو ساز آخه؟!! این جوونای شما مگه کجایی هستن که صدای جوون پسند و گوش خراش اگزوز رو دوس ندارن..؟!! اصلا مطمئنین جوونن؟!! اینجا خمره ی اگزوزو پاره میکنن که صداش بیشتر شه ! آخه مهندسین دور دور باز ما فکر میکنن شاید خروجیه اگزوز برای خروج این حجم از صدا کافی نباشه و تمام غرش موتور بیرون نمیاد، بنابراین یه سوراخ اضافی نیز براش ایجاد میکنن که راحت تر بیاد بیرون.. اینطوری عزیزانی که چندین خیابون اونور تر هم هستند میتونند راحت و بدون هیچ گونه موشکلی متوجه حضورشون بشن.

  • alie
    alie | ۱۱ تیر ۱۳۹۶

    پشتش شبیه تویوتا ch r هست.

  • سعید
    سعید | ۱۱ تیر ۱۳۹۶

    واقعا این همه وقت صرف صدای اگزوز شده
    حتما مدیران خودرو سازی انتظار دارن محصول تولید شده تو ایران خودرو با این مقایسه کنن
    کار اینا از صنعت خارج شده به هنر نزدیک تره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی