ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت هوش مصنوعی خود را در رزبری پای به کار می گیرد

رزبری پای 3 با قیمت 35 دلاری خود، یکی از محبوب ترین کامپیوترهای فوق ارزان قیمت بازار است که می تواند در امور مختلفی به کار گرفته شود. حالا مایکروسافت خبر می دهد که موفق ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

رزبری پای 3 با قیمت 35 دلاری خود، یکی از محبوب ترین کامپیوترهای فوق ارزان قیمت بازار است که می تواند در امور مختلفی به کار گرفته شود. حالا مایکروسافت خبر می دهد که موفق شده دستگاهی مبتنی بر رزبری پای 3 را توسعه دهد که قادر به ردیابی جانوران موذی با استفاده از هوش مصنوعی خواهد بود.

پروژه مذکور توسط «اُفر دِکل» سرپرست تیم یادگیری ماشینی مایکروسافت و برای به دام انداختن سنجاب هایی که در حیات پشتی خانه وی، از محل مخصوص پرندگان دانه می دزدیدند انجام شده است.

البته این پروژه خانگی در واقع بخش کوچکی از دنیای هوش مصنوعی مایکروسافت بوده و کمپانی ساکن ردموند برنامه های اساسی و بلندمدتی را برای توسعه پلتفرم هوش مصنوعی و اینترنت اشیای خود در سر دارد.

مهمترین دستاورد مایکروسافت در پروژه ردیابی سنجاب، جا دادن یک شبکه عصبی عمیق در یک چیپ بسیار کوچک بوده است. دِکل و تیمش از روش های متنوعی برای فشرده سازی شبکه عصبی مذکور -که با تقلید از مغز انسان طراحی شده- استفاده کرده اند که نتیجه این کار واقعاً شگفت انگیز بوده است.

تیم مایکروسافت از کوانتیده کردن وزنی و هرس کردن برای کاهش حجم شبکه عصبی خود استفاده کرده اند

یکی از روش های به کار رفته برای کاهش حجم شبکه عصبی عمیق، «کوانتیده کردن وزنی» نام دارد که می تواند تعداد زیادی از پارامترها را در فضای کوچکی ذخیره کند. علاوه بر این، تیم یادگیری ماشینی مایکروسافت از تکنیک «هرس کردن» نیز برای از بین بردن بخش های اضافه و تکراری شبکه عصبی بهره برده که ترکیب این دو متد، امکان اجرای شبکه عصبی مورد بحث روی پردازنده های کوچک را با سرعت مناسب فراهم می کند.

گام بعدی آقای دِکل و تیمش، پیاده سازی شبکه عصبی عمیق خود روی کوچکترین پردازنده مبتنی بر معماری ARM بازار یعنی «Cortex M0» است. پردازنده مورد اشاره مساحتی برابر 0.007 میلی متر مربع دارد که برای جای دادن شبکه به کار رفته در رزبری پای 3 روی آن، مدل های یادگیری ماشینی موجود باید تا 10 هزار برابر کوچکتر شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی