ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس گام بزرگ دیگری را برای تحقق سفرهای فضایی ارزان قیمت برداشت

اسپیس اکس گام بزرگ دیگری را در جهت توسعه فضاپیماهای خصوصی چند بار مصرف و تحقق سفرهای فضایی ارزان قیمت برداشت. همان طور که انتظار می رفت، بامداد امروز کپسول حمل بار این شرکت که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

اسپیس اکس گام بزرگ دیگری را در جهت توسعه فضاپیماهای خصوصی چند بار مصرف و تحقق سفرهای فضایی ارزان قیمت برداشت. همان طور که انتظار می رفت، بامداد امروز کپسول حمل بار این شرکت که «دراگون» (Dragon) نام دارد، به زمین برگشت و نخستین فضاپیمای تجاری نام گرفت که دو بار سفر رفت و برگشت را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) انجام داده است.

ارسال مجدد کپسول دراگون به فضا و اتصال آن به ایستگاه فضایی یکی از چالش های اصلی این شرکت در زمان پرتاب آن به شمار می رفت، اما بازگشت به زمین و عملیات فرود با واقعه خاصی همراه نبود. نکته اصلی نیز همین است، و فرود باید کاملاً عادی و ساده انجام پذیرد تا اطمینان به سفرهای فضایی افزایش یابد.

این دستاورد اسپیس اکس، صنعت هوافضا را به آینده ای روشن امیدوار می سازد. زمانی که شرکت های خصوصی بتوانند راکت ها و کپسول ها را تا چند بار بدون هیچگونه مشکلی به فضا پرتاب کنند، هزینه انجام هر عملیات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. با کاهش هزینه، تعداد پروازها بیشتر شده و در نتیجه دانشمندان و حتی مردم عادی می توانند بدون اتکا به بودجه هنگفت دولتی، سفر به فضا را تجربه نمایند.

ناسا برای جابجایی محموله بین زمین و ایستگاه فضایی به اسپیس اکس وابسته است

گفتنیست حتی ناسا نیز از این وضعیت سود می برد، چون اکثر محموله های این آژانس فضایی برای ایستگاه بین المللی توسط اسپیس اکس حمل می شود. حال کپسول دراگون تنها فضاپیماییست که می تواند مقدار مناسبی بار را در سلامت کامل از ISS به زمین برگرداند. این بار، کپسول دراگون نتایج تحقیقات در زمینه تأثیر ریزگرانش بر قلب و سلول های بنیادی و همچنین نقش داروها بر درمان پوکی استخوان فضانوردان را به زمین بازگرداند. با کاهش هرچه بیشتر هزینه سفرهای فضایی، می توان تحقیقات بیشتری را در جاذبه صفر انجام داد و ابزارهای علمی مورد نیاز را بین زمین و ISS جابجا نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    اگه این نخستینه پس شاتل چیه؟؟؟!؟

    • CANOPUS
      CANOPUS | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

      نخستین فضاپیمای تجاری نام گرفت که دو بار سفر رفت و برگشت

    • srb90
      srb90 | ۱۴ تیر ۱۳۹۶

      شاید برای اماده سازی پرتاب اگه اشتباه نکنم حدود سه ماه زمان نیاز داره و درسته خود شاتل برمیگرده ولی سه کپسول همراهش نه
      مخصوصا دوتا مخزن سوخت جامد (اون دو تا کوچیکترای اطراف مخزن سوخت مایع) که در مرحله دوم از شاتل جدا میشن

مطالب پیشنهادی