ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تفاوت بود و نبود ایربگ در تصادفات رانندگی [تماشا کنید]

در طول چند دهه گذشته خودروهای تولیدی به طور پیوسته از لحاظ فاکتورهای مختلف پیشرفت های زیادی داشته اند، ایمنی یکی از این فاکتورها است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و جزو اولویت های فوق ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۵

در طول چند دهه گذشته خودروهای تولیدی به طور پیوسته از لحاظ فاکتورهای مختلف پیشرفت های زیادی داشته اند، ایمنی یکی از این فاکتورها است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و جزو اولویت های فوق العاده مهم در توسعه هر خودرو به شمار می رود.

با وجود ایمنی بالای اتومبیل های مدرن، هنوز هم خودروهای قدیمی با ایمنی ضعیف در حال تردد در خیابان های کشورهای مختلف هستند که این مساله می تواند در صورت وقوع حادثه صدمات جانی زیادی را برای سرنشینان به دنبال داشته باشد؛ کم نبوده تصادفاتی که در آنها یک خودروی قدیمی با یک خودروی جدید برخورد نموده و افراد حاضر در مدل قدیمی تر بیشترین آسیب را دیده اند.

ایربگ یا کیسه هوا یکی از تجهیزاتی است که تمامی خودروهای روز از آن برخوردار هستند. این تکنولوژی که مکمل کمربند ایمنی محسوب می شود، نقشی انکارناپذیر در حفظ جان سرنشینان در تصادف ها و سوانح مختلف ایفا می کند. برای نشان دادن نقش این تکنولوژی در تامین امنیت افراد حاضر در خودرو – خصوصا راننده – انجمن اتومبیل نیوزیلند آزمایشی ترتیب داده که در آن عملکرد خودروهای بدون ایربگ با عملکرد خودروهای مجهز به ایربگ در چند تصادف مقایسه شده است.

نتایج حاصل از این آزمایش به خوبی گویای نقش موثر ایربگ ها در کاهش صدمات وارد شده به سر و بالاتنه راننده بوده و نشان می دهد که حضور آنها بر روی هر خودرویی الزامی است.

البته همانطور که در بالا نیز اشاره شد، کیسه های هوای ایمنی در واقع مکمل سایر اجزا مخصوصا کمربند ایمنی هستند و در صورت عدم استفاده از کمربند نمی توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

علاوه بر این در سازه خودرو نیز باید نقاط شکست تعریف شوند تا با جذب ضربه از انتقال آن به بخش کابین جلوگیری کنند. استفاده از فولاد تقویت شده در ساختار کابین یکی دیگر از مواردی است که ارتباط تنگاتنگی با موثر بودن نقش ایربگ دارد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که نصب ایربگ بر روی یک خودرو که از لحاظ ساختاری عیوب زیادی دارد، نمی تواند تضمین کننده حفظ جان سرنشینان در تصادفات باشد.

گفتنی است چندی پیش شاخه استرالیایی NCAP نیز با ترتیب یک تست تصادف جالب بین کرولای مدل 1998 و کرولای 2015 پیشرفت های حاصل شده در زمینه ایمنی را به خوبی به نمایش گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۱۴ تیر ۱۳۹۶

    کشور ما ایران با این سیستم سی و چندی ساله، دقیقا شبیه پراید هست. یعنی بظاهر ایربک داره، طراحی X100 داره و ... اما در باطن هیچیش درست نیست. یعنی حفظ ظاهر واجب‌تر از پایه‌ای درست کردن است. و چنین سیستم‌هایی از درون متلاشی میشوند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی