ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری DeepMind و Open AI؛ تلاشی برای توسعه هوش مصنوعی امن

نگرانی در مورد آینده هوش مصنوعی و شورش ربات ها، یک لطیفه یا موضوعی سربرآورده از فیلم‌های علمی-تخیلی نیست و برای جلوگیری از آن، دو شرکت بزرگی و پیشتازی که در این حوزه فعالیت می ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

نگرانی در مورد آینده هوش مصنوعی و شورش ربات ها، یک لطیفه یا موضوعی سربرآورده از فیلم‌های علمی-تخیلی نیست و برای جلوگیری از آن، دو شرکت بزرگی و پیشتازی که در این حوزه فعالیت می کنند، یک همکاری را آغاز کرده اند.

حتماً نام «دیپ مایند» را شنیده اید؛ استارتاپی انگلیسی که اکنون تحت تملک شرکت گوگل است. دیپ مایند در ماه های گذشته بارها موفق شده تا بهترین بازیکن‌های بازی فکر «Go» را شکست دهد. اما در سوی دیگر این همکاری، نام «Open AI» دیده می شود؛ شرکتی غیرانتفاعی که یکی از موسسین آن، شخصیتی به نام «ایلان ماسک» است.

این دو شرکت با همکاری هم تحقیقی انجام داده و مقاله ای منتشر کرده اند که خبر از روش نوینی در جهت یادگیری ماشینی می دهد. روش جدید، بی شباهت به یادگیری انسان نیست، مانند زمانی که یک فرد بالغ می خواهد یک مهارت جدید را یاد بگیرد. این راه، امن تر از آن است تا الگوریتم هوش مصنوعی را به حال خود رها کرد تا با استفاده از داده هایی که در اختیارش قرار می گیرد، به حل مشکل با توجه به منطق خود بپردازد. راه پیشین، بی شک در برهه ای از زمان استعداد شگفت زده کردنمان را دارد.

مشکل اصلی اینجاست که هوش مصنوعی در حال حاضر، تقلب را سریع ترین راه حل برای انجام یک وظیفه به سریع ترین شکل ممکن می داند. فرض کنید می خواهید اتاق خود را مرتب کنید، هر چه روی زمین افتاده را برمی دارید و به داخل کمد پرتاب می کنید. در این حالت به نوعی اتاق را مرتب کرده اید اما قرار نبوده این اتفاق برای کمد اتاقتان رخ دهد. حالا مشکل هوش مصنوعی و ماشین ها این است که چنین راه هایی را پیدا می کنند تا سریع تر یک مشکل را حل کنند.

برای حل این خطا، دیپ مایند و Open AI تصمیم گرفته اند تا از سیستم پاداش استفاده کنند. در نتیجه زمانی که سیستم هوش مصنوعی مسئله ای را همانگونه که ابتدا به آن آموزش داده می شود حل کند، بازخورد مثبت دریافت می کند. با استفاده از همین روش، هوش مصنوعی مورد استفاده، موفق شده تا بازی های کامپیوتری ساده را یاد بگیرد و انجام دهد.

اگرچه این ساز و کار یک دستاورد جالب و بزرگ به حساب می آید، ولی باید توجه داشت که این راه حل، در نوع خود زمان بر است و به نیروی انسانی نیاز دارد. با این حال همکاری های اینچنینی میان شرکت های بزرگ و پیشتاز در زمینه هوش مصنوعی، می تواند آینده ای امن تر در برابر خطر شورش ربات ها را برای نسل بشر تضمین کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی