ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ترمیناتور به واقعیت پیوست؛ تی پاد، اولین کامیون رباتیک جهان

مدت زمان زیادی است وسایل نقلیه خودران طراحی و تولید می شوند، اما هنوز هم به صورت سنتی رانندگان اجازه مداخله در رانندگی آنها را دارند. در حال حاضر، یک شرکت سوئدی اولین نمونه وسیله ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

مدت زمان زیادی است وسایل نقلیه خودران طراحی و تولید می شوند، اما هنوز هم به صورت سنتی رانندگان اجازه مداخله در رانندگی آنها را دارند.

در حال حاضر، یک شرکت سوئدی اولین نمونه وسیله نقلیه ای را تولید کرده که بصورت کاملا خودکار و بدون مداخله انسان رانندگی می کند.

این وسیله نقلیه که هدف از تولید آن حمل بار است، از هیچ اتاقک و کابین مخصوص انسانی بهره نمی برد و در طراحی آن هیچ گونه صندلی، پنجره و یا جایگاه مخصوص سرنشین و یا راننده در نظر گرفته نشده است.

در واقع اگر بخواهیم صادق باشیم این کامیون خودکار، علاوه بر نداشتن هیچ گونه پنجره و صندلی مقدار زیادی بی روح، عجیب و غریب و کُند به نظر می رسد.

شرکتی سازنده اینراید نام دارد. به گفته شرکت حمل و نقل اینراد این کامیون به نام تی پاد، علاوه بر برخورداری از مزیت رانندگی کاملا خودکار، هیچ گونه گاز گلخانه‌ای را منتشر نمی کند و از نیروی الکتریکی برای حمل و نقل استفاده می کند.

این خودرو که دومین نمونه تولیدی این شرکت است از طول تقریبی ۷ متر برخوردار است وتوانایی حمل ۲۰ تن بار را دارد. یک بار شارژ کامل می تواند تی پاد را تا حدود ۲۰۰ کیلومتر پشتیبانی کند و البته نکته مهم در مورد این خودرو این است که برای حمل و نقل بار احتیاج نیست که به صورت سنتی و دستی اقدام شود. گفته می شود اولین خودروی تولیدی اینراید یک کامیون شهری کاملا معمولی است که از نیروی الکتریکی یا آپشن خودرانی بهره نمی برد.

به نظر می رسد که با تولید این خودرو، آینده ای که با ربات ها به تصویر کشیده می شد فرا رسیده و اگر تصور کنیم که زندگی ما با ترمیناتورها در هم آمیخته خواهد شد، تصور بیراهی نیست.

خوش بختانه انسان به صورت کامل از سیستم این کامیون حذف نشده و اینراید سیستم آن را از نوع هیبریدی طراحی کرده است. در اینجا منظور از دخالت انسان در این وسیله حضور آن نیست. بلکه منظور اپراتوری است که کامیون را از یک مقر مرکزی هدایت می کند.

در حقیقت کامیون هر زمانی که در بزرگراه حرکت میکند به صورت خودران عمل کرده و زمانی که از بزرگراه خارج می شود اپراتور کنترل تی پاد را به عهده گرفته و آن را از طریق کنترل دستی به مقصد می رساند.

این اپراتور همچنین هر زمانی که احتیاج به دخالت باشد مثلا مشکلی به وجود بیاد یا قطعه ای خراب شود نیز می تواند کنترل کامیون را به دست بگیرد.

در حال حاضر، تی پاد فقط یک نمونه اولیه با محدودیت هایی مثل رنج محدود حرکت است که حتی توانایی کنترل از راه دور آن به درستی و به صورت کامل پیاده سازی نشده است.

طبقه گفته وبسایت اینترنتی ونتور بیت، اینراید در حال برنامه ریزی برای ساخت یک کامیون کاملا کاربردی برای مشتریان خود است و قصد دارد هرچه زودتر این کامیون را رونمایی کند.

این شرکت امیدوار است تا ۲۰۲۰ میلادی ۲۰۰ تی پاد فعال را در ناوگان حمل‌ونقل خود اختیار داشته باشد. اما باید به این پرسش پاسخ داد که آیا تولید کامیون خودرانی که با خود بار حمل میکند و می تواند فقط از طریق اپراتور به صورت دستی کنترل شود واقعا ایده خوبی است؟

تکنولوژی در حال پیشرفت است و این یک واقعیت انکار ناپذیر است و اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم طراحی و تولید خودروهای خودمختار هیچ ربطی به علاقه به رانندگی ندارد.

همانطور که تولید ماشین، حیواناتی شبیه اسب را از حمل و جابجایی انسان ها راحت کرد و کار و استفاده کردن از آن ها را در حوزه تفریحات قرار داد ماشین های خودران نیز می توانند وظیفه حمل و نقل و انجام کارهای ضروری را به عهده گیرند. در این صورت انسان ها می تواند با هدف تفریح و لذت بردن با ماشین های هیجان انگیز رانندگی کنند.

البته لازم به ذکر است که میلیون ها دلیل وجود دارد که چرا کنترل از طریق اپراتور از راه دور در این کامیون ها موجود است به ویژه که تکنولوژی خودران هنوز یه صورت عالی و کامل پیاده سازی نشده است.

سوال های زیادی در مورد این تکنولوژی و خودروهایی که به آن مجهز اند وجود دارد که هنوز به آن ها پاسخ داده نشده است، اما به نظر می رسد که گریزی از آینده کاملا رباتیک صنعت حمل و نقل نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Marshall
    Marshall | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    منظورتون ترانسفورمرهاس دیگه....

  • Sasan vaziri
    Sasan vaziri | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    چه ربطی به ترمیناتور داره؟

  • E.M
    E.M | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    اگه این تو ایران بود توش عکس هایده و حمیرا میزاشتن پشتش هم چیز مینوشتن ????

مطالب پیشنهادی