ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» رونمایی شد

«محمود واعظی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات» رونمایی کرد و خبر داد که فعالیت این سامانه، باعث شفاف سازی و کاهش فساد خواهد شد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۰:۰۰

«محمود واعظی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات» رونمایی کرد و خبر داد که فعالیت این سامانه، باعث شفاف سازی و کاهش فساد خواهد شد.

این سامانه در واقع یک سایت اینترنتی است که تمام شهروندان می توانند آزادانه از طریق آن، به اطلاعات نهادهای دولتی دست پیدا کنند. در صورتی که اطلاعات درخواستی شما درون این سامانه از قبل وجود نداشته باشد، می توانید درخواست دسترسی به آن را داشته باشید. نهادهای دولتی و نیمه دولتی (تمام موسسه ها و شرکت هایی که بیشتر از ۵۰ درصد از سهام آنها متعلق به حکومت است) ملزم به ارائه اطلاعات خود هستند.

پس از ثبت درخواست، سازمان ها و نهادها ملزم هستند تا پس از نهایتاً ۱۰ روز اطلاعات درخواستی را در این سامانه منتشر کنند.

در خود این سامانه هم نوشته شده:

«شما حق دارید از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی (موسسات مشمول بند چ و ح و خ ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) درخواست اطلاعات نموده و پاسخ را دریافت کنید. درخواست شما به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات کمک می نماید. اطلاعات درخواستی به صورت برخط در سامانه منتشر خواهد شد.»

واعظی، روز گذشته و در جریان رونمایی از این سامانه، وجود چنین ابزاری را یکی از فرآیندهای دموکراسی خواند:

«دسترسی آزاد به اطلاعات یک فرآیند دو سویه است که هم دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در اختیار مردم بگذارد و هم مردم به صورت صحیح از این اطلاعات استفاده کنند.»

اگر به خاطر داشته باشید، در خرداد ماه، پس از ۸ ماه کار مطالعاتی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. لازم به ذکر است که البته قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ شد ولی آیین نامه اجرایی آن در سال ۹۳ و توسط دولت یازدهم تدوین شد.

واعظی، وزیر ارتباطات روز گذشته در حاشیه رونمایی از این سامانه گفت:

«با راه‌ اندازی نسخه آزمایشی سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، ۴۵ روز است که مردم می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند و همچنین دستگاه‌ ها باید اطلاعات خود را در اختیار این سامانه قرار دهند. دسترسی آزاد به اطلاعات یک فرآیند دموکراسی است و اگر ما ادعا داریم در کشور دموکراسی دینی انجام می‌ شود، حکومت و دولت باید امانت‌ دار اطلاعات مردم باشند.»

به گفته وزیر ارتباطات، در حال حاضر ۱۴۰ کشور جهان دسترسی آزاد به اطلاعات را در قوانین خود گنجانده اند و ۹۰ کشور نیز برای اجرایی کردن چنین امری تلاش می کنند. واعظی اشاره می کند که باید برای دستگاه ها آموزش هایی تدارک دیده شود تا در برابر ارائه اطلاعات، از خود مقاومت نشان ندهند. وی همچنین خبر داد که باید به مردم هم آگاهی های لازم در خصوص نوع استفاده و کاربردهای چنین سامانه ای داده شود. واعظی خبر داد که در حال حاضر، ۳۷ دستگاه اجرایی به این سامانه متصل شده اند که تعداد آنها باید به ۴۰۰ عدد برسد.

سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات اکنون به شکل رسمی راه اندازی شده و از طریق آدرس «foia.iran.gov.ir» قابل دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • downloadin9 downloadin9
    downloadin9 downloadin9 | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    ظاهرا فعلا کار نمی کنه چون یه درخواست ثبت کردم و گم شد. البته گوشه سایت نوشته آزمایشی.

  • javad
    javad | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    عالیه....ولی بعضی ها نهاد ممکنه مخالفت کنن...چون فساد توشون زیاده...امیدوارم اجرا شه...?

  • Hamid
    Hamid | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    اینا جایی نمیشینن که زیرشون آب بره
    بروووووو خودتی ?

  • Hamid
    Hamid | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    اگه بشه بگن پول های بی زبون ایران رو خرجه کجا میکنن خوبه،،،،،
    خاک ایران طلاس اما واسه کشور های دیگه نه ملت خودمون

    • javad
      javad | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

      لبنان

مطالب پیشنهادی