ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الگوریتم جدید دانشگاه استنفورد، 14 نوع آریتمی قلب را با دقت فوق العاده تشخیص می دهد

اگرچه تمامی موارد آریتمی قلب کشنده یا خطرناک نیستند، اما ریتم غیر طبیعی این عضو حیاتی می تواند نگران کننده باشد، به خصوص اینکه در برخی مواقع به نارسایی قلب یا سکته منجر می شود. جالب ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

اگرچه تمامی موارد آریتمی قلب کشنده یا خطرناک نیستند، اما ریتم غیر طبیعی این عضو حیاتی می تواند نگران کننده باشد، به خصوص اینکه در برخی مواقع به نارسایی قلب یا سکته منجر می شود. جالب اینجاست که اکثر افراد دچار ریتم غیر عادی قلب، هیچ نشانه ای مبنی بر این وضعیت از خود بروز نمی دهند.

حال تیمی از محققین دانشگاه استنفورد روشی برای تشخیص مؤثر آریتمی کشف کرده اند که نیازی به علائم خاص یا مراجعه به دکتر ندارد. آنها الگوریتمی را توسعه داده اند که 14 نوع آریتمی را شناسایی کرده و حتی گاهی اوقات «از زبده ترین متخصصین قلب و عروق نیز بهتر عمل می نماید.»

این الگوریتم می تواند 14 نوع آریتمی قلب را شناسایی کند

در اکثر موارد، نوار قلب (ECG) نمی تواند وجود آریتمی را نشان دهد و به همین دلیل، پزشکان از دستگاه های ECG پوشیدنی استفاده می کنند که به مدت دو هفته متوالی ضربان قلب بیمار را به ثبت می رسانند. محققین دانشگاه استنفورد از همین موضوع برای توسعه الگوریتم خود استفاده کرده و شبکه عصبی ژرفی را بر اساس مجموعه داده عظیم شرکت iRhythm آموزش داده اند. پس از هفت ماه جمع آوری و آموزش، این سیستم می تواند 14 نوع آریتمی را شناسایی کند.

پژوهشگران برای اطمینان از نتایج، شش متخصص بیماری های قلبی را نیز به خدمت گرفتند تا وضعیت بیماران را تشخیص دهند. جالب اینکه الگوریتم مورد بحث هم سطح متخصصین، و گاهی اوقات بهتر از انها عمل می کرد و مثلاً می توانست دو نوع آریتمی بسیار مشابه را از یکدیگر تشخیص دهد، وضعیتی که می تواند مرگ و زندگی بیمار را تعیین کند.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از این ابزار، بتوانند خدمات تشخیص بیماری را به دست مردم مناطق محروم و کشورهای در حال توسعه برسانند، جایی که معمولاً خبری از متخصصین و ابزارهای پیشرفته پزشکی نیست. آنها همچنین معتقدند می توان از این فناوری در دیوایس های پوشیدنی نیز بهره گرفت و احتمال بروز سکته یا نارسایی قلبی را به سرعت شناسایی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • zahra2177
    zahra2177 | ۲۳ آبان ۱۳۹۸

    میشه لطفا مقالشو برام بفرستین؟؟

  • تمشک
    تمشک | ۲۰ تیر ۱۳۹۶

    باز هم هوش مصنوعی.

مطالب پیشنهادی