ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بازی های نو یا دست دوم؛ کدام برای خرید مناسب تر هستند؟

اگر گیمر باشید، حتما از قیمت بازی های ویدیویی با خبر هستید. اما در صورتی که خیلی اهل بازی نیستید باید بگوییم که تجربه یک بازی ویدیویی این روزها چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

اگر گیمر باشید، حتما از قیمت بازی های ویدیویی با خبر هستید. اما در صورتی که خیلی اهل بازی نیستید باید بگوییم که تجربه یک بازی ویدیویی این روزها چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان برایتان خرج بر می دارد.

از طرفی بازار بازی ایران هم عجیب است و تقریبا هیچ ثباتی در آن دیده نمی شود. هیچ چیز قیمت ثابت و دقیقی ندارد و بسته به شرایط، هزینه ها برای کاربران بالا و پایین می شوند. در عین حال یک راه ساده تر هم برای تجربه یک بازی ویدیویی، آن هم با قیمتی ارزان تر وجود دارد: خرید بازی دست دوم.

نمی گوییم که خرید بازی دست دوم کار درست یا نادرستی است. چرا که این موضوع یک بحث کاملا نسبی است و نمی شود خیلی قاطعانه در مورد آن صحبت کرد. به هر حال تمامی تصمیم ها مزایا و معایب خود را دارند و ممکن است هم سود داشته باشند و هم ضرر.

به همین منظور به سراغ این موضوع رفته ایم و می خواهیم ببینیم که آیا خرید یک بازی دست دوم کار درستی است یا نه؟ از سوی دیگر نیز می خواهیم در مورد مزایای نو خریدن بازی ها و اینکه چرا بهتر است بازی ها را باز نشده بخریم صحبت کنیم. پس با دیجیاتو همراه باشید.

چرا بهتر است بازی نو بخریم؟

بسیاری از ما ترجیح می دهیم که بیشتر محصولات مورد علاقه مان را دست اول و نو خریداری کنیم. خب مسلما خرید یک محصول نو، کار بسیار منطقی و درستی است. اما آیا این طرز فکر برای خرید یک بازی ویدیویی هم درست و منطقی است؟ در پاسخ به این سوال هم باید بگوییم بله و هم نه.

به هر حال همه ما بر این باوریم که خرید یک محصول نو کار درست تری است. چرا که در این صورت احتمال خرابی آن کالا، به شدت کاهش می یابد. از آنجایی هم که اغلب ما روی سالم بودن محصولات خریداری شده خود وسواس داریم، حاضریم بیشتر هزینه کنیم و به سراغ اجناس دست دوم نرویم.

این موضوع در مورد بازی های ویدیویی هم صادق است. به هر حال بسته بندی یک بازی نو، هیچگاه باز نشده و احتمال خراب بودن آن هم بسیار کم است. پس از این رو خرید یک بازی نو می تواند تا اندازه بسیار زیادی خیالمان را از سلامت محصول راحت کند.

از طرفی بازی های امروزی در بسته بندی هایشان، کدهای یک بار مصرفی هم دارند که کاربر می تواند با وارد کردن آن در حساب کاربری خود از ویژگی های جذابی بهره مند شود. البته این کد ها تاثیر چندانی در روند بازی ها ندارند و صرفا جنبه زینتی دارند.

می گوییم زینتی چون تنها با وارد کردن آن ها به چند آیتم ساده مانند لباس یا یک سلاح خاصی دسترسی پیدا خواهید کرد. به هر حال برخی از گیمرها همین جنبه های زینتی را نیز دوست دارند و ترجیح می دهند که حتما آن ها را در بازی هایشان داشته باشند.

به همین منظور اگر در جماعت این دسته از گیمرها قرار دارید، نباید به سراغ بازی های دست دوم بروید. بهترین گزینه برای شما، خریدن بازی های نو و دست نخورده است. چرا که بیشتر خریداران بازی های نو، به محض باز کردن بسته بندی، کدها را بر می دارند و روی حساب کاربری شان به ثبت می رسانند و زمانی که می خواهند بازی را بفروشند، کد استفاده شده و کارایی ندارد.

آیا بازی های دست دوم ارزش خرید دارند؟

با رفتن به بازار و قیمت گرفتن چند بازی ویدیویی در می یابید که خرید یک بازی نو و آکبند آنقدرها ارزان تمام نمی شود. یک بازی ۶۰ دلاری در ایران هزینه ای ۲۰۰ هزار تومانی روی دست گیمرها می گذارد که برای اغلب گیمرها ارزان نیست.

در رابطه با این مسئله، گران فروشی نیز مورد بحث نیست. چرا که اگر همان ۶۰ دلار را به واحد پول ایران تبدیل کنید، با همان رقمی رو به رو خواهید شد که در بالا ذکر کردیم. درست است که هر از گاهی فروشندگان بازی های ویدیویی شیطنت هایی می کنند، اما در کل قیمت نهایی این محصولات فرهنگی همان است که گفته شد.

به هر حال این روزها ۲۰۰ هزار تومان هم دویست هزار تومان است و باید قدرش را دانست. اما موضوع آن است که بسیاری از ما عاشق بازی کردن هستیم و نمی شود خیلی راحت از این علاقه وصف ناپذیرمان دست بکشیم. اینجا است که یک پیشنهاد وسوسه انگیز از سوی فروشندگان مطرح می شود: خرید بازی دست دوم.

بازی های دست دوم در بازار ایران، قیمت ایده آلی دارند. با باز شدن پلمب بازی، به یکباره قیمت آن می شکند و می شود خیلی راحت یک بازی دویست هزار تومانی را با پرداخت نصف ارزشی که دارد خریداری کرد. خب این موضوع برای هر گیمری خوشایند است.

به هر حال ما می خواهیم بازی کنیم و ترجیح می دهیم این تجربه برای مان ارزان تر تمام شود. اما خرید بازی های دست دوم هم مزایا و معایب خود را دارد. مسلما بزرگ ترین حسن خرید یک بازی دست دوم قیمت شکسته شده آن است. اما آیا سود دیگری برایمان دارد؟ مسلما نه.

اینجاست که باید کمی احساس خطر کنید. چرا که بازی ها بیش تر از یک دیسک و قاب آبی/سبز ساده نیستند. هر چه مقاوم هم باشند باز احتمال خراب شدنشان بالاست. در صورت خرید یک بازی دست دوم همیشه باید احتمال خراب بودن آن را بدهید.

به هر حال هندوانه در بسته به خانه می برید و تا آن را امتحان نکنید از شیرین یا بی مزه بودن آن با خبر نمی شوید. پس در صورت خرید یک بازی دست دوم باید حسابی حواستان را جمع کنید. خوب دیسک های بازی را بررسی نمایید و ترجیحا از آشنا خرید کنید. حتی اگر دیسک از لحاظ ظاهری سالم باشد، باز هم احتمال خرابی هست.

این شخص هم می تواند یک دوست و آشنا باشد و هم یک فروشنده قابل اطمینان که قبلا از او خرید کرده اید؛ کسی که بتوانید از او پیگیری کنید و بدانید دیدار اول شما با او، دیدار آخرتان نیست.

پس اگر قصد خرید یک بازی دست دوم را دارید یا از یک آشنای مطمئن خرید کنید یا از یک فروشنده شناخته شده. چرا که در این صورت، امکان بروز مشکل و خرابی بازی به حداقل می رسد. در غیر اینصورت باید احتمال هر چیزی را بدهید.

به دلیل آنکه در بازار ایران فروشندگانی وجود دارند که سود بیشتر برایشان از هر چیز دیگری مهمتر است. به قول معروف یک کلاغ بد صدا را رنگ می کنند و به عنوان یک قناری نغمه خوان و زیبا به مردم قالب می کنند. پس اگر از فروشندگان بازار خرید می کنید، پیش از هر چیزی حسابی حواستان را جمع کنید.

چون اگر اشتباه کنید ممکن است سرتان کلاه برود و خیلی راحت یک بازی مشکل دار را به خانه ببرید. قبل از آنکه خرید کنید خوب در بازار بگردید و بازی مورد نظرتان را قیمت کنید. با انجام این کار قیمت تقریبی آن بازی دست تان می آید و می فهمید که باید چقدر هزینه کنید.

در صورتی که با یک قیمت عجیب رو به رو شدید، عجله نکنید. چرا که احتمال دارد در پس پرده این پیشنهاد ویژه، یک مکر سودجویانه باشد. پس پیش از آنکه برای خرید اقدام کنید، حسابی بازار را زیر و رو کنید و اطلاعات به دست آورید.

اما این روزها همه برای خرید یک بازی ویدیویی به سراغ روش های سنتی نمی روند. خیلی از خرید و فروش های امروزی به واسطه تکنولوژی روز و از طریق شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اپ هایی همچون دیوار صورت می گیرند.

خصوصا تلگرام که این روز ها پر شده از کانال ها و گروه هایی که در آن ها کاربران به خرید و فروش بازی مشغول هستند. این کانال ها و اپ ها هم ویژگی های خوب دارند و هم بد. خوبی شان آن است که شما با یک جمعیت بسیار بزرگ آشنا می شوید که پیدا کردن هر چیزی در آن غیر ممکن نیست.

خیلی راحت می توانید با چند جستجوی ساده میان پیام ها، یک نسخه کالکتورز ادیشن از بازی Shadow of the Colossus را پیدا کنید. اما استفاده از این شبکه ها، یک مشکل بزرگ هم دارد. افراد سود جو در میان این جماعت بسیار دیده می شود.

بسیاری از این افراد تبلیغات دروغینی را در این شبکه ها پست می کنند که تنها اهداف سودجویانه در پشت آن ها پنهان شده. اغلب این افراد آگهی هایی با مضمون فروش یک بازی در گروه ها یا اپ هایی مانند بازار پست می کنند و در بخش توضیحات از ارسال بسته با پیک حرف می زنند.

کافیست به آن ها اعتماد بکنید و پیش از رسیدن بسته به دست تان پول را از طریق کارت های اعتباری برای شان واریز کنید. اینجاست که یک کلاه بزرگ بر سرتان رفته و باید منتظر ارسال بسته ای بنشینید که قرار نیست هیچ وقت به دست تان برسد.

پس حواستان را نسبت به این موضوع حسابی جمع کنید. عضو بودن در این کانال ها به هیچ عنوان بد نیست و مزایای بسیاری برایتان دارد. اما نباید به هر کسی اعتماد کنید. اگر قصد خرید محصولی را دارید، سعی کنید این امر را حضوری انجام دهید و پول را نیز نقدا بپردازید.

بازی نو یا دست دوم؛ مسئله این است

همه این ها را گفتیم تا در نهایت به این موضوع برسیم که آیا خرید بازی نو بهتر است یا دست دوم؟ پاسخ این سوال همانطور که گفته شد، کاملا نسبی است و نمی توان محکم و قاطع در مورد آن صحبت کرد. چرا که خرید بازی نو هزینه گزافی روی دست تان می گذارد و از طرفی پرداخت پول برای یک بازی دست دوم هم ریسک بالایی به همراه دارد.

به هر حال بازی دست دوم معلوم نیست چه بلایی بر سرش آمده و از سوی دیگر ممکن است کدهای اختصاصی بسته های الحاقی آن نیز مصرف شده باشد. اما خرید یک بازی دست دوم مزایای خاص خود را دارد. اگر از یک فروشنده مطمئن خرید کنید، مسلما می توانید یک بازی گران قیمت را با پرداخت هزینه خیلی کمتری تهیه کنید و از تجربه اش نهایت لذت را ببرید.

به فرض آنکه کدهای موجود در بسته بندی بازی هم استفاده شده باشند، چیز خاصی را از دست نداده اید. چرا که این کدها اغلب تاثیر چندانی بر روند بازی ندارند و به نوعی بود و نبودشان برای کاربر فرق نمی کند. در هر صورت خرید یک بازی نو یا دست دوم، مسئله ای است که به خود خریدار باز می گردد.

برخی دوست دارند که محصولات نو بخرند و برخی دیگر با دست دوم هم مشکلی ندارند. این موضوع به مسائل مالی هم مربوط می شود و برخی از افراد ریسک کردن و خرید بازی های دست دوم را گزینه مناسب تری برای کیف پول خود می دانند. پس به گونه ای خرید بازی دست دوم هم به شرایط باز می گردد و هم به اقتصاد هر فرد. شما چطور فکر می کنید؟ کدام خرید منطقی تر است؟ نقطه نظرهایتان را با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Arta Web
    Arta Web | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    قطعا برا بازیایی که خیلی گرونن دسته دوم به صرفه تره؛ من که همیشه از اینجا میخرم https://atarix.ir. راحت همشریامو پیدا میکنم حضوری میگیرم ازشون با کلی تخفیف؛ بازیایی که مثلا نهایت یه ماه کار کرده رو نصف قیمت میشه پیدا کرد

  • Arta Web
    Arta Web | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    قطعا بازیهای گرونت دسته دوم خیلی به صرفه تره. من همیشه از اینجا میخرم و راضیم و قشنگ همشهرایمو پیدا میکنم و حضوری میخرم ازشون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی