ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری دوباره‌ نوکیا و زایس؛ لمس باکیفیتِ نوستالژی

در روزهای گذشته خبر همکاری دوباره «نوکیا» و «کارل زایس» در دنیای تکنولوژی مطرح شد و گزارش رسید که دو شرکت با هم قراردادی جهت فعالیتِ هم‌سوی مجدد امضا کرده اند. کارل زایس یکی از بزرگان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در روزهای گذشته خبر همکاری دوباره «نوکیا» و «کارل زایس» در دنیای تکنولوژی مطرح شد و گزارش رسید که دو شرکت با هم قراردادی جهت فعالیتِ هم‌سوی مجدد امضا کرده اند.

کارل زایس یکی از بزرگان در زمینه توسعه تکنولوژی های تصویر برداری است و مجهز شدن موبایل های بعدی نوکیا به فناوری های این کمپانی، می تواند موفقیت های آتی فنلاندی ها را بیشتر تضمین کند.

نوکیا در سال های پیش، چه زمانی که خودش در اوج بود و چه زمانی که تحت مالکیت مایکروسافت فعالیت می کرد، کمرافون هایی برای عاشقان عکاسی توسعه داده بود که کاربران هنوز هم به نیکی از آنها یاد می کنند.

اما این روزها نسل جدیدی از کاربران وارد دنیای موبایل شده اند که شاید چندان هم با کارل زایس و هویت آن آشنا نباشند. اگر مایل هستید با این برند آلمانی آشنا شده و یا به شکل عمیق تری پیگیر فعالیت هایش باشید، این مقاله برای شماست.

فعالیت‌های کارل زایس

زایس یک کمپانی آلمانی فعال در حوزه تصویربرداری است که شروع به کار آن به سال ۱۸۴۶ برمی‌گردد. در همان ابتدا، کارل زایس که توسط یک عینک ساز با همین نام تاسیس شده بود، توانست نوآوری های زیادی در زمینه توسعه عدسی ها داشته باشد و باعث شد تا کار ساخت میکروسکوپ های پیشرفته، ساده تر شود.

امروز این شرکت در چهار قسمت فعالیت خود را ادامه می دهد:

  • تحقیق و کیفیت
  • پزشکی
  • مراقبت از چشم
  • محصولات مصرفی و تکنولوژی تولید نیمه هادی

بخش تحقیق و کیفیت روی تکنولوژی هایی مانند مترولوژی، میکروسکوپ‌ها و طیف سنجی تمرکز دارد که نه تنها به عدسی های فوق العاده با کیفیتی نیاز دارد، بلکه نیازمند الگوریتم‌های تصویربرداری پیشرفته و پیچیده است.

اما ابزارهایی صنعتی و نیمه هادی وجود دارند که برای کارکرد، به دقت بسیار بالایی نیاز دارند. برای مثال ماشین های لیتوگرافی که در ساخت چیپست های مجتمع از آنها استفاده می شود. کارل زایس در بخش تکنولوژی تولید نیمه هادی، فناوری های اپتیکال را برای همین ماشین ها تهیه می کند.

اما محصولات مصرفی، که در واقع شامل تولید لنز و عدسی برای دوربین های دستی یا دوربین های دوچشمی (برای شکار) می شود، کوچکترین بخش کسب و کار زایس را شامل می شود. به کلامی ساده تر، با نگاهی به آمارهای مالی شرکت آلمانی، تنها پنج درصد درآمدهای آن از بخشی که برای محصولات مصرفی قطعه می سازد، تامین می گردد.

در این میان کارل زایس ۹۵ درصد باقی مانده درآمد خود را از کسب و کارهای صنعتی اش به دست می آورد. در نتیجه، زایس حتی در صورت غیاب کامل از بازار موبایل، باز هم شرکتی کاملاً موفق است ولی بعید به نظر می رسد که آلمانی ها گلایه ای از قرارداد تازه خود با نوکیا، یا شاید بهتر باشد بگوییم HMD داشته باشند.

فعالیت‌های پیشین به عنوان سازنده و تامین کننده قطعه

اگرچه بیشتر فعالیت های کارل زایس در حوزه صنعتی بوده، ولی به لطف همکاری دیرینه با سونی، در میان مصرف کنندگان عادی هم نامی شناخته شده و معروف است. شرکت های آلمانی و ژاپنی، در سال ۱۹۹۵ همکاری خود را آغاز کردند و هدف سونی از مشارکت با کارل زایس، افزایش شهرت خود در زمینه تولید دوربین های حرفه ای و پیشرفته بود.

حاصل اولین همکاری، یک دوربین دستی معمولی با شماره مدل «CCD-TR555» بود. یکی از شناخته شده ترین محصولاتی که با همکاری مشترک این دو کمپانی تولید شد، دوربین سایبر-شات DSC-F55K بود که در سال ۱۹۹۹ به بازار رسید.

همکاری سونی و کارل زایس ادامه یافت و در سال ۲۰۰۶، دو شرکت اولین لنزهای قابل تعویض را برای دوربین های DSLR خود ارائه کردند. لنزهای دوربین های بی آینه هم در سال ۲۰۱۱ از راه رسیدند. از همان زمان تا کنون، برندهای زایس و سونی در زمینه ارائه دوربین های با کیفیت عکاسی فعالیت های بسیار و قابل تقدیری داشته اند.

اما میانه‌ی دهه اول از هزاره سوم بود که بازار موبایل در حال اوج گرفتن بود. در واقع، اگرچه آن زمان کیفیت دوربین موبایل ها اصلا راضی کننده به حساب نمی آمد ولی از همان موقع تاثیر منفی خودشان را روی بازار دوربین های عکاسی کوچک گذاشته بود. همین شد که برندهای توسعه دهنده دوربین و تامین کنندگان قطعات آنها، تصمیم گرفتند سری به دنیای موبایل ها بزنند، و البته زایس هم یکی از همین برندها بود.

کیفیت دوربین موبایل ها بالاخره به ۲ مگاپیکسل رسیده بود و این همان نقطه ای در زمان به حساب می آمد که عدسی و لنزهای بهتر، می توانستند کیفیت بالاتری به تصویر ببخشند.

شرکت کارل زایس از سال ۲۰۰۴ همکاری خود با نوکیا را آغاز کرد؛ برندی که در آن زمان یکی از بزرگترین فروشندگان موبایل در دنیا بود. سپس، در سال ۲۰۰۵ نوکیا عرضه سری N را با دوربین هایی که به لنز کارل زایس مجهز شده بودند را آغاز کرد.

نوکیا N90، یکی از اولین موبایل هایی بود که دوربینی با کیفیت ۲ مگاپیکسل مجهز شده بود. این سنسور ۲ مگاپیکسلی، با یک عدسی کارل زایس همراه شد تا تحولی در دنیای عکاسی موبایلی ایجاد کند.

نوکیا N95، که باز هم به لنز زایس مجهز شده بود عنوان اولین موبایل ۵ مگاپیکسلی را از آن خود کرد. همکاری دو شرکت نوکیا و زایس ادامه یافت تا اینکه برند PureView متولد شد؛ برندی که ابتدا در محصولات نوکیا جان گرفت و سپس حیاتش را در لومیاهای مایکروسافت ادامه داد.

نوآوری های کارل زایس در توسعه لنزها، باعث شد تا عدسی های پیشرفته تری در ماژول های دوربین موبایل که نازکتر هم شده بودند جای گیرند. همین فناوری ها موجب شد تا جذب نور توسط سنسور دوربین موبایل ها و همچنین کیفیت تصاویر به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

همکاری نوکیا و کارل زایس در ادامه سبب شد تا موبایل نوکیا ۸۰۸ با دوربین PureView راهی بازار شود. این در حالیست که لومیا ۱۰۲۰ هم از همین فناوری بهره می برد و دوربین هر دو محصول، هنوز هم از تحسین شده ترین دوربین هایی به شمار می روند که در دنیای موبایل به دست کاربران رسیده اند.

آینده کارل زایس در دنیای موبایل

در حال حاضر صرفاً یک خبر همکاری منتشر شده و نمی دانیم که شرکت های نوکیا و زایس مشغول توسعه مشترک چه فناوری هایی هستند. با این حال اگر کیفیت دوربین نوکیا ۸۰۸ و ۱۰۲۰ را به یاد می آورید، قطعاً از همکاری دوباره این دو برند هیجان زده شده اید.

دوربین ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا ۸۰۸ و ۱۰۲۰ هنوز هم طیف بزرگی از طرفداران دارد اما امروز نوآوری های فراوانی را در مقایسه با سال های پیش شاهد هستیم. سنسورها و لنزها کوچکتر شده اند و کیفیت آنها نسبت به نسل های قبلی افزایش داشته، اما هنوز هم شرکت نوآوری مانند زایس، احتمالاً می تواند با توجه به فناوری های نوین، نتایج ملموس و تاثیرگذارتری را به دست آورد. البته، هنوز هم معلوم نیست که همکاری نوکیای امروزی با کارل زایس، برای اضافه کردن تکنولوژی شرکت آلمانی به موبایل های پرچمدار است یا خیر.

در سال های اخیر تقریباً همه بازیگران بزرگ دنیای موبایل به سراغ ارائه موبایل هایی با دوربین دوگانه رفته اند و شاید نوکیا و زایس هم تصمیم بگیرند همکاری مشترکشان را در این راه از سر بگیرند. شاید دوباره موبایل های نوکیا به قابلیت زوم دیجیتالی بدون اُفت کیفیت (Lossless Digital Zoom) مجهز شوند و البته که هنوز هم پتانسیل استفاده از فلاش «XENON» در دوربین های موبایل وجود دارد.

تلفن های هوشمند پیشین نوکیا در زمینه پردازش تصویر پس از ثبت آن هم کارنامه قابل قبولی دارند و این مورد هم می تواند یکی دیگر از برگ های برنده نوکیا و زایس در بازار امروزی و شلوغ موبایل باشد. شاید هم این دو شرکت مشغول توسعه فناوری هایی باشند که هنوز به فکرمان نمی رسد؛ فناوری هایی که شاید واقعاً بتوانند هر کاربر موبایلی که به عکاسی علاقمند است را هیجان زده کنند.

در هر حال، توافق فعلی HMD به عنوان طراح موبایل های نوکیا با شرکت زایس خبر مهم و جالبی است و شاید همین همکاری، سبب شود تا تکنولوژی دوربین های موبایل دوباره چند گام به جلو حرکت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۲۰ تیر ۱۳۹۶

    منتظریم ?

  • Writer
    Writer | ۲۰ تیر ۱۳۹۶

    اونایی که نسبت به یک برند تعصب دارن آدمایی احمقی ان بالاخره هر برند یک نقطه قوت وضعفی داره

    • Ariya A
      Ariya A | ۲۰ تیر ۱۳۹۶

      منم خودم حرفم همینه!!! ولی شیائومی با اون قیمت و کیفیتش اجازه نمیده آدم تعصبی نباشه.?

  • D D
    D D | ۲۰ تیر ۱۳۹۶

    یه زمانی سونی که الان شاه لنز هاست در گوشی هاش از لنز های نوکیا استفاده میکرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی