ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رکوردی جدید برای راکت فضایی سایوز روسیه؛ حمل 73 ماهواره به مدار زمین

روز گذشته یک راکت فضایی سایوز ساخت روسیه موفق شد 73 ماهواره کوچک و بزرگ را به تنهایی در سه مدار مختلف کره زمین قرار دهد. ماهواره های مذکور به صورت ستونی روی راکت قرار ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

روز گذشته یک راکت فضایی سایوز ساخت روسیه موفق شد 73 ماهواره کوچک و بزرگ را به تنهایی در سه مدار مختلف کره زمین قرار دهد. ماهواره های مذکور به صورت ستونی روی راکت قرار گرفته و به ترتیب در مدارهای مورد نظر خود مستقر شدند. گفتنی است ماموریت دیروز، بیشترین تعداد ماهواره حمل شده توسط راکت سایوز تا کنون را رقم زده است.

ماهواره های کوچک Dove

شرکت Planet به تنهایی 48 عدد ماهواره 5 کیلوگرمی را روی راکت سوار کرده بود

ماهواره هایی که به فضا حمل شدند، متعلق به شرکت ها و دانشگاه های مختلفی بودند که در میان آنها، بیشترین تعداد ماهواره ها متعلق به کمپانی «Planet» بوده است. شرکت مذکور که قصد دارد با ایجاد شبکه گسترده ای در مدارهای بالا، به صورت دائمی سطح زمین را رصد کند، موفق شد 48 راکت کوچک «Dove» که هر کدام از آنها کمتر از 5 کیلوگرم وزن دارند را در یک پکیج روی راکت مستر نماید.

البته ماموریت اصلی راکت سایوز، حمل ماهواره «Kanopus-V-IK» به مدار زمین بود که با توجه به ظرفیت موجود، سایر ماهواره ها نیز به عنوان محموله ثانویه به آن اضافه شدند.

ماهواره Kanopus-V-IK

ماهواره مورد بحث که در بالاترین قسمت محموله ها قرار داشت، به عنوان نخستین مورد در مدار 515 کیلومتری از راکت جدا شد و 24 ماهواره دیگر هم پس از آن، و در مدار 600 کیلومتری از سطح زمین رها شدند. در نهایت 48 ماهواره کوچک «Dove» نیز هنگام بازگشت در مدار 485 کیلومتری قرار گرفتند تا ماموریت با موفقیت به پایان برسد.

البته این نخستین باری نیست که تعداد زیادی ماهواره توسط یک راکت به فضا پرتاب می شوند؛ سال گذشته هندی ها موفق شدند 104 ماهواره مختلف را توسط یک راکت به فضا پرتاب کرده و رکورد را به نام خود ثبت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی