ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین تجربه رانندگی ب ام و سری پنج جدید؛ چالاک و لوکس

نسل قبل آن پرفروش ترین خودروی ب ام و در ایران بود و حالا نسل جدید نیز با کد فنی G30 به صورت رسمی در ایران رونمایی شد. ب ام و 530i با وجود رشد ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

نسل قبل آن پرفروش ترین خودروی ب ام و در ایران بود و حالا نسل جدید نیز با کد فنی G30 به صورت رسمی در ایران رونمایی شد. ب ام و 530i با وجود رشد قیمتی بیشتر از  528i باید تلاش بیشتری برای شناساندن خود به مشتریان داشته باشد، چرا که فاصله قیمتی آن با 730LI حدود 250 میلیون تومان است و سری 7 نیز در حال حاضر با موتور یکسان، اما با موجی از تکنولوژی به مشتری عرضه می شود. در ادامه 530i را بیشتر خواهید شناخت.

سری 5 جدید به نوعی یک سری 7 با ابعاد کوچک تر است و در آن تکنولوژی های مشابهی با سری 7 دیده می شود. به نظر می رسد نسل جدید سری 5 در ایران و در این کلاس خودرویی بی رقیب باشد، چراکه هنوز نسل جدید GS وارد ایران نشده و کلاس E بنز نیز با قیمتی نجومی 700 میلیون تومان به بالا و در تعداد انگشت شمار پلاک شده است.

ب ام و بار دیگر محافظه کارانه طراحی خود را جلو برده است و شاهد یک تغییر انقلابی و بزرگ در طراحی آن نیستیم. بنابراین عجیب نیست که هنوز رگه هایی از نسل قبلی سری 5 در این مدل هم دیده می شود.

داخل سری 5 شباهت بسیار زیادی به سری 7 دارد و طراحی غربیلک فرمان آن کاملا جدید است. البته نسبت به نسل قبل بسیار لوکس تر و با کیفیت ترشده و آمیخته ای از چوب، فلز و چرم با کیفیت است.

نسخه جدید نرم افزار چندرسانه ای ب ام و با نام iDrive به روزرسانی شده و با آپدیت 6.0 درون صفحه نمایش 10.3 اینچی سری 5 قرار گرفته است.

کنترل تنظیمات این مانیتور به وسیله موس چرخانی که در نزدیکی دسته دنده قرار دارد، انجام شده و یک تاچ پد بالای این موس برای استفاده لمسی قرار گرفته است.

صندلی هایی که ب ام و در نظر گرفته در 20 جهت مختلف تنظیم می شود و در پیچ ها مانند عملکرد سیستم Dynamic seat بنز مانع از جا به جایی سرنشین به جهت مخالف می شود.

موتور های جدید ب ام و با چهار سیلندر و دو لیتر می توانند 248 اسب بخار تولید کنند و شباهت این خودرو به سری 7 همین موتور مشترک است. حداکثر گشتاور نیز 350 نیوتون متر است که از حداقل دور 1450 RPM در دسترس راننده قرار می گیرد.

ب ام و جزو نخستین برند های شاخص صنعت خودروسازی است که یک موتور چهار سیلندر خطی را به همراه توربوشارژر در خودرو های لوکس میان سایز قرار می دهد. البته اگرچه لذت موتور های قبلی شش سیلندر خطی تنفس طبیعی را ندارد، اما به دست آوردن چنین اعدادی از قدرت در موتور کوچک قابل توجه است.

نسل جدید جعبه دنده های خودکار ب ام و به همراه شیفتر های پشت فرمان در 530 موجود است و این جعبه دنده به صورت 8 سرعته عرضه می شود. جالب است بدانید که ابعاد نسل جدید سری 5 در هر بخش تقریبا برابر با نسل قبلی است و هیچ تفاوت چشمگیری نداشته است.

به لطف تعلیقی که باز طراحی شده، 530 می تواند مانور های بهتری بدهد و البته با پرداخت 2600 دلار اضافه بر قیمت پایه می توانید پکیج ام اسپرت را برای خودرو خود سفارش دهید که شامل رینگ های 19 اینچی، ارتفاع کمتر و اسپرت تر، سپر های زیبای ام و در داخل تریم آلومینیومی، غربیلک فرمان می شود.

با این تعاریف، سواری 530 جدید از سری 7 بسیار سرزنده تر و جوان پسند تر است، اما هنوز انرژی و رفتار شاداب مخصوص به سری 3 را ندارد.

ب ام و سیستم رانندگی خودکار را در 530 جدید قرار داده است، اما برخلاف تصوری که از خودرو هایی مانند تسلا دارید، این قابلیت هر بار تنها برای چند ثانیه در دسترس است و مانند تسلا نمی توانید هدایت خودکار را کاملا به خودرو واگذار کنید. البته این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک با ارائه آپدیت های نرم افزاری، قابلیت این تکنولوژی افزایش یابد.

این در صورتی است که نسخه پایه این خودرو 52 هزار دلار است و البته پرشیاخودرو در حال حاضر برنامه ای برای فروش نسخه پایه ندارد و از تیپ های متوسط به بالا برای فروش در ایران در نظر گرفته شده است.

در نسخه هایی که امکانات اضافه باعث افزایش قیمت می شود ، امکاناتی مانند دمپر تطبیق پذیر یا داینامیک دمپر کنترل در نسخه های M Sport وجود دارد که کل بسته M ارزشی معادل 3350 دلار دارد و البته اگر این بسته را نخواهید خود دمپر با قیمت 1000 دلار برای خرید در دسترس قرار دارد.

بسته M شامل رینگ های 19 اینچی نیز می شود که هرچند ب ام و در این نسخه سر و صدای زیادی از نظر پرفورمنس نداشته، اما از نظر ظاهر خشن و اسپرت برای این خودرو چیزی کم نگذاشته است.

البته یکی از قابلیت هایی که تنها در 540 دیده می شود، ولی در 530 قابل سفارش نیست، آنتی رول بار های فعال است که متاسفانه حتی در نسخه های فول 530 نیز وجود ندارد. اما در عوض با توجه به وجود یک چرخ دنده متغیر و یک جعبه فرمان کوچک در چرخ های عقب به نظر می رسد با یک ب ام و چهار چرخ فرمان پذیر رو به رو هستیم که واکنش بهتر و دقیق تری نسبت به خودرو های عادی دارد.

مانند تکنولوژی که قبلا در کلاس S و E مرسدس دیده ایم، سری 5 می تواند خود را بین خطوط نگه دارد و در صورت که چرخ های مرز خطوط ممتد جاده را رد کند، خودرو با اخطار به راننده خود را بین خطوط باز میگرداند. البته می توان در صورت تمایل آن را با دکمه ای خاموش کرد.

530 بسیار بی صداست و اگر شیشه ها را بالا دهید تقریبا صدایی از موتور به درون اتاق شنیده نمی شود. اگر خواهان توقفی سریع، درست مانند شتابگیری سریع 6.1 ثانیه ای این خودرو هستید، با پرداخت 650 دلار می توانید کالیپر ها و روتور های بزرگ تر ترمز را با تحت عنوان پکیج ام دریافت کنید و ترکیب آن ها با لاستیک های چهار فصل باعث می شود که ترمز های آن از کادیلاک CTS بهتر شود، هرچند هنوز با مرسدس E300 فاصله دارد. به هرحال نتیجه این تغییر، توقف کامل از 112 کیلومتر بر ساعت در تنها 53 متر مسافت است.

به طور کلی می توان گفت که به لطف بهبود جزئی مشخصات موتور، ارتقاء ساختار گیربکس، تغییر آرایش سیستم فنربندی و کاهش حدود 50 کیلوگرمی وزن، ب ام و سری پنج جدید نسبت به نسل قبلی خود چالاک تر شده است و در عین حال امکانات بیشتری را نیز ارائه می دهد، اما رقبا نیز در طول این سال ها بیکار نبوده اند و برای مثال جگوار E-TYPE جدید رقیبی بسیار جدی برای سدان های سایز متوسط آلمانی محسوب می شود.

از این رو باید منتظر ماند و دید که در تست های مقایسه ای سری پنج جدید تا چه حد می تواند در برابر رقبای خود توانمند ظاهر شود، هرچند در شرایط فعلی بازار ایران، ب ام و سری پنج جدید رقیب مستقیمی ندارد و می تواند با قیمت حدود 500 میلیون تومانی خود مسیر موفقیت آمیز نسل قبلی را ادامه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • seyed hamed
    seyed hamed | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

    عالی بود کارتون حرف نداره :x

  • علیرضا عابدی
    علیرضا عابدی | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    پولمون کجا بود بابا نقد یه چیزو بزارید به دردمون بخوره به قول خودتون این رقیبی نداره پول داداش میرم میخرن برای ما نقد کارت گرافیک gtx1080ti رو بزار

مطالب پیشنهادی