ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سامسونگ گلکسی جی ۵ پرو

معمولاً عادت داریم پسوند Pro را در محصولات گران قیمت و رده بالای بازار ببینیم، اما سامسونگ اعتقاد دارد حتی یک موبایل اقتصادی هم می تواند با اضافه شدن لغت Pro به میان رده تبدیل شود. شرکت ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

معمولاً عادت داریم پسوند Pro را در محصولات گران قیمت و رده بالای بازار ببینیم، اما سامسونگ اعتقاد دارد حتی یک موبایل اقتصادی هم می تواند با اضافه شدن لغت Pro به میان رده تبدیل شود.

شرکت کره ای برای این منظور اخیراً مدل ارتقاء یافته از موبایل های سری Galaxy J را در برخی بازارهای آسیا معرفی کرده است، از جمله J5 Pro که نسخه قوی تری از (Galaxy J5 (2017 به حساب می آید.

سامسونگ در حقیقت موبایل جدید را برای کاربرانی عرضه می کند که به پرداخت هزینه سنگین برای تلفن هوشمند تمایلی ندارند اما در عین حال سخت افزار عموماً ضعیف موبایل های اقتصادی هم نیاز آنها را براورده نمی کند.

اگر شما هم از چنین کاربرانی هستید، با بررسی دیجیاتو از Galaxy J5 Pro همراه باشید تا ببینیم میان رده ۹۰۰ هزار تومانی شرکت کره ای با چه ویژگی هایی به این بازار نه چندان آسان قدم گذاشته است.

طراحی

موبایل های سری J سامسونگ محصولاتی پلاستیکی و نه چندان زیبا بودند که شرکت کره ای در سال ۲۰۱۷ با دگرگون کردن طراحی این محصولات، فاصله ظاهری آنها را با میان رده های سری A از جمله A5 2017 (بررسی دیجیاتو) کمتر کرد.

حالا «جی ۵ پرو» هم از نظر طراحی ظاهری هیچ تفاوتی با J5 مدل 2017 ندارد. بدنه آلومینیومی دستگاه از استحکام مناسبی برخوردار است و لبه های بدنه خمیده ساخته شده که به خوبی در دست کاربر جای می گیرد.

این موضوع در کنار ابعاد ۵.۲ اینچی، ارگونومی بسیار مناسبی برای «جی ۵ پرو» فراهم کرده و هر چقدر هم که دست و انگشتان شما کوچک باشند، با آسودگی می توانید از محصول اقتصادی سامسونگ استفاده کنید.

به لطف طراحی ساده پشت بدنه، ظاهر دستگاه می تواند برای هر نوع سلیقه قابل قبول باشد، هرچند وجود دو خط پلاستیکی در بالا و پایین بدنه که احتمالاً مربوط به تجهیزات ارتباطی دستگاه هستند، تا حدی زیبایی بدنه را تحت تاثیر قرار داده است.

بیرون زدگی لنز دوربین در موبایل های اقتصادی مرسوم نیست. لنز «جی ۵ پرو» هم اندکی به سمت داخل فرورفتگی دارد و یک نوار بیضی شکل اطراف آن را گرفته که جذابیت بدنه را بیشتر می کند.

«جی ۵ پرو» ۸ میلی متر ضخامت دارد، یعنی نیم میلی متر کمتر از رقیبی مثل Redmi Note 4X و نزدیک به یک میلی متر بیشتر از هوآوی پی ۱۰ لایت (بررسی دیجیاتو).

روی بدنه شیشه 2.5D قرار دارد و به لطف لبه های خمیده جلوه زیبایی به نمای روبروی دستگاه بخشیده است، هرچند با توجه به عدم شفاف سازی شرکت سازنده مشخص نیست میزان استحکام و مقاومت این بخش در برابر ضربه چگونه خواهد بود.

مقدار حاشیه های اطراف نمایشگر مناسب است و ۷۱ درصد از نمای روبروی «جی ۵ پرو» را صفحه نمایش تشکیل داده که در این بخش از بازار رقم کاملاً مرسومی به حساب می آید.

در پایین بدنه دکمه هوم بیضی شکل همیشگی سامسونگ قرار گرفته که حسگر اثر انگشت را هم در خود دارد. ۲ طرف آن دکمه های لمسی ناوبری اندروید به چشم می خورند که البته به چراغ مجهز نیستند.

اسپیکر مثل محصولات سری J سال 2017 در بخش بالای سمت راست بدنه واقع شده و کمی پایین تر دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه قرار دارد. دکمه های مربوط به صدا هم در سمت دیگر هستند و بخش پایین آنها ۲ درگاه برای کارت حافظه و ۲ سیم کارت به چشم می خورند.

خوشبختانه در این محصول هم مثل J5 2017 امکان استفاده همزمان از ۲ سیم کارت و یک کارت حافظه وجود دارد، بر خلاف روند مرسوم بازار که باید بین سیم کارت دوم و کارت حافظه یکی از آنها را انتخاب کنید.

نمای بالای بدنه کاملاً خالی است و در نمای پایین درگاه USB قرار گرفته که مثل اکثر موبایل های اقتصادی از نوع مایکرو USB در نظر گرفته شده است. جک ۳.۵ میلی متری هدفون هم مثل پرچمداران سامسونگ در همین قسمت دیده می شود.

نمایشگر

ارزان قیمت ترین موبایل اقتصادی جدید سامسونگ یعنی J3 Pro یک نمایشگر TFT دارد که در دنیای میان رده ها چندان قابل قبول محسوب نمی شود، اما خوشبختانه سامسونگ در ساخت «جی ۵ پرو» هم مثل برادر بزرگترش J7 Pro، پنل Super AMOLED را استفاده کرده است.

این پنل ۵.۲ اینچی در حقیقت با J5 2017 یکسان است و از رزولوشن 720p یا HD بهره می برد که به معنای وجود ۲۸۲ پیکسل در هر اینچ خواهد بود.

این مقدار در مقایسه با رقبای چینی موجود در بازار که عموماً به رزولوشن Full HD مجهز هستند چندان بالا به نظر نمی رسد و تشخیص پیکسل ها هم روی صفحه نمایش «جی ۵ پرو» چندان سخت نیست.

اما در عوض پنل سوپر امولد قادر است تک تک پیکسل های بخش های مختلف صفحه را به طور مجزا خاموش کند و با این روش رنگ مشکی عمیقی تولید می شود که برای نمایشگر LCD رقبا ممکن نیست.

کنتراست و پویایی رنگهای نمایشگر «جی ۵ پرو» به لطف این ویژگی عالی است و به راحتی می تواند از نظر کیفیت، رضایت کاربر را جلب کند.

حداکثر روشنایی صفحه نمایش به ۳۰۰ نیت می رسد که با J5 2017 برابری می کند و نسبت به برچسب قیمت محصول قابل قبول است.

با این میزان استفاده از «جی ۵ پرو» در محیط های پر نور به سادگی ممکن است، اما به دلیل بازتاب زیاد نور از سطح نمایشگر، خوانایی دستگاه زیر نور مستقیم خورشید تا نصف کاهش پیدا می کند.

زاویه دید نمایشگر هم قابل قبول است و هنگامی که از زاویه مستقیم به صفحه نمایش نگاه نمی کنید، تغییر قابل توجهی در رنگها و خوانایی ایجاد نمی شود.

نرم افزار

«جی ۵ پرو» به اندروید نوقا مجهز است و از آخرین نسخه رابط کاربری تاچ ویز بهره می برد که با بهبودهای انجام گرفته با سالهای اخیر طراحی و عملکرد مناسبی دارد.

رابط کاربری به لطف ۳ گیگابایت حافظه رم در «جی ۵ پرو» به شکل روان اجرا می شود و برخی از امکانات پرچمداران اخیر را در اختیار کاربران این محصول اقتصادی قرار می دهد، از جمله Secure Folder که در حقیقت یک بخش بسیار امن و رمزگذاری شده از حافظه دستگاه به حساب می آید.

به لطف این ویژگی می توانید اطلاعات خصوصی مثل عکس، اسناد یا حتی ویدیوهای ضبط شده در گالری را از دسترس دیگران خارج کنید و تنها با گذرواژه به آنها دسترسی داشته باشید.

دومین ویژگی مهم دستگاه هم Dual Messenger نام دارد و به لطف آن می توانید ۲ نسخه مجزا از اپلیکیشن های پیام رسان مثل تلگرام، مسنجر فیسبوک و نرم افزارهای مشابه را در حافظه نصب و با دو حساب کاربری متفاوت استفاده کنید.

دوربین

هر دو دوربین عقب و جلوی «جی ۵ پرو» ۱۳ مگاپیکسلی هستند، اما یک تفاوت در این میان وجود دارد. گشادگی دریچه دیافراگم دوربین جلو اف ۱.۹ در نظر گرفته شده است که رقم قابل قبولی است، اما این مقدار در دوربین اصلی اف ۱.۷ در نظر گرفته شده که با پرچمداران اخیر سامسونگ برابر است و بهترین در بازار به حساب می آید.

البته موضوع تنها بخشی از کیفیت تصویر را تشکیل می دهد و جزئیات متعدد دیگری هم وجود دارد که سازنده در مورد آنها شفاف سازی نکرده است، غیر از اینکه دوربین اصلی فوکوس خودکار هم دارد.

طراحی رابط کاربری با پرچمداران اخیر سامسونگ یکسان است و به لطف توان پردازش کافی با سرعت مناسبی اجرا می شود. با سوایپ کردن به چپ حالت های مختلف عکاسی مثل HDR و پانوراما قابل انتخاب هستند. یک دکمه شاتر مجازی هم وجود دارد که می توانید هرجای تصویر که خواستید قرار دهید.

در نور روز، عکسای «جی ۵ پرو» عالی هستند و رنگها کاملاً نزدیک به واقعیت ثبت می شوند، هرچند با وجود رزولوشن کافی، پردازش های ثانویه نرم افزاری تا حدی جزئیات تصویر را کاهش داده اند. این موضوع البته تنها در صورتی محسوس است که عکسها را با اندازه ی کامل رو نمایشگر کامپیوتر مشاهده کنید.

موبایل اقتصادی سامسونگ ضمناً به دلیل محدودیت دامنه پویایی سنسور گاهی اوقات بخش های روشن تصویر را بیش از حد نورانی یا بخش های کم نور تاریک و بدون جزئیات ثبت می کند.

image

برای رفع این موضوع می توانید حالت HDR را فعال کنید (تصویر سمت چپ)، اما باید توجه داشته باشید که در این صورت ثبت عکس به حدود ۱ ثانیه زمان احتیاج دارد و در نتیجه عکس گرفتن از سوژه های متحرک دشوار خواهد بود.

در نور شب اما جالب اینجاست که با وجود ضریب اف ۱.۷، دوربین نمی تواند نور کافی جذب کند (احتمالاً به دلیل پیکسل های بزرگ سنسور)، در نتیجه دستگاه سعی می کند به شکل نرم افزاری این موضوع را جبران کند که به کاهش مقدار جزئیات منجر می شود.

image

خوشبختانه فلش «جی ۵ پرو» با عملکرد عالی خود به خوبی قادر است نور مورد نیاز را تامین کند و تغییری هم در طبیعی بودن رنگها ایجاد نخواهد کرد. موبایل اقتصادی سامسونگ ضمناً به قابلیت pre-flash هم مجهز است و می توانید پیش از ثبت عکس صفحه را لمس کنید تا دستگاه برای تنظیم کادر فلش را لحظاتی روشن کند.

دوربین سلفی «جی ۵ پرو» به لطف ضریب اف ۱.۹ و رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی عکسهای شفاف و پر جزئیاتی ثبت می کند که رنگهای آن نزدیک به واقعیت هستند.

در صورت تمایل می توانید پس فعال کردن حالت Wide Selfie، مثل حالت پانوراما با حرکت دادن دوربین به چپ و راست یک عکس سلفی با عرض بیشتر ثبت کنید، قابلیتی که در موبایل های قبلی شرکت کره ای هم مشاهده کرده بودیم.

موبایل اقتصادی سامسونگ ضمناً ویدیوها را با رزولوشن حداکثر Full HD و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ثبت می کند که رقم دندان گیری محسوب نمی شود. «جی ۵ پرو» علاوه بر این لرزشگیر هم ندارد و این موضوع کیفیت ویدیوهای ثبت شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

در مجموع اما باید گفت عملکرد عکس برداری «جی ۵ پرو» کاملاً قابل قبول است و عمده ترین ایراد به عکاسی در شب باز می گردد که با توجه به برچسب قیمت محصول جای انتقاد چندانی ندارد.

در پایان از شما دعوت می کنیم کیفیت دوربین دستگاه را در گالری عکس های ثبت شده با دوربین Galaxy J5 Pro مشاهده فرمایید.

سخت افزار

گذشته از شباهت های ظاهری، بخش عمده سخت افزار «جی ۵ پرو» هم با J5 2017 یکسان است، از جمله چیپست اگزینوس ۷۸۷۰ ساخت سامسونگ. این چیپست به روش ۱۴ نانومتری ساخته شده و ۸ هسته Cortex-A53 با توان ۱.۶ گیگاهرتز دارد.

این چیپست در مقایسه با محصولات هم قیمت عمل کرد مناسبی دارد و با کسب امتیاز ۴۵ هزار در بنچمارک AnTuTu کمی بالاتر از Moto G5 جدید موتورولا قرار می گیرد، در حالی که این محصول تقریباً دو برابر موبایل اقتصادی سامسونگ قیمت دارد.

به نظر می رسد استفاده از رزولوشن HD به جای Full HD مرسوم در بازار اینجا به کمک سامسونگ آمده و در عوض موبایل اقتصادی جدید را از نظر توان پردازش نسبت به قیمت در رده های بالای جدول قرار داده است.

بنچمارک Geekbench هم نرم افزار دیگری است که «جی ۵ پرو» در آن امتیاز ۷۲۱ (تک هسته) و ۳۵۸۶ (چند هسته ای) را کسب کرده و این موضوع نتیجه بنچمارک پیشین را تایید می کند.

«جی ۵ پرو» در مجموع نسبت به بسیاری از رقبای هم قیمت و حتی گران تر از جمله اکسپریا ال ۱ (بررسی دیجیاتو) و نوکیا ۶، توان پردازش بالاتری دارد.

البته در هر حال با محصول ارزان قیمتی مواجه هستیم که نمی تواند به سرعت پرچمداران نرم افزارها را نصب کند، اما سازنده در نسخه پرو حافظه رم را از ۲ به ۳ گیگابایت افزایش داده که برای مالتی تسکینگ و اجرای همزمان چند نرم افزار در حافظه کافی به نظر می رسد.

در دنیای واقعی هم چیزی غیر از این نیست و تاخیر و مشکلی فراتر از توقع برای انجام عملکردهای روزمره با موبایل اقتصادی جدید سامسونگ به چشم نمی خورد.

اما بر خلاف پردازنده، پردازشگر گرافیکی ARM Mali-T830 MP2 نمی تواند در این بخش قدرت نمایی چندانی داشته باشد. این مدل تنها ۱ هسته دارد و از API ولکان هم پشتیبانی نمی کند.

البته امکان اجرای بازی های سنگین مثل آسفالت ۸ هم وجود دارد، اما حین اجرای بازی، کاهش تعداد فریم ها کاملاً محسوس است، خصوصاً در بخش های شلوغ و گرافیکی.

از طرف دیگر ۲ مزیت در این بخش وجود دارد، یکی محل قرار گرفتن اسپیکر در بالای لبه سمت راست بدنه که هنگام افقی گرفتن محصول زیر دست کاربر نمی رود. قابلیت دوم هم Game Tools است که در بخش نرم افزار به جزئیات آن پرداختیم.

«جی ۵ پرو» علاوه بر این ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد که کمتر از نیمی از آن در اختیار کاربر قرار گرفته است، اما در صورت تمایل می توانید با کارت حافظه این مقدار را تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر افزایش دهید.

اسپیکر

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم تنها اسپیکر «جی ۵ پرو» مثل موبایل های سری J سال ۲۰۱۷ در لبه سمت راست بدنه واقع شده و به این راحتی دست کاربر نمی تواند مسیر پخش صدای آن را سد کند.

وضوح و کیفیت صدای اسپیکر هم روی بلندی متوسط با توجه به برچسب قیمت محصول مناسب است، اما وقتی صدا را بلندتر می کنید فرکانس های زیر تاحدی دیستورت شده و به اصلاح «تیز» به گوش می رسند.

«جی ۵ پرو» خوشبختانه جک ۳.۵ میلی متری هدفون هم دارد که مثل پرچمداران سامسونگ زیر بدنه به چشم می خورد.

باتری

سامسونگ در J5 2017 جنس بدنه را از پلاستیک به فلز تغییر داد و با این کار علاوه بر کاهش ظرفیت باتری، قابلیت تعویض باتری به دست کاربر را هم کنار گذاشت.

«جی ۵ پرو» هم حالا مثل مدل 2017 به یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز است، یعنی ۱۰۰ میلی آمپر کمتر از مدل ۲۰۱۶.

اما با توجه به ابعاد و رزولوشن نمایشگر، به نظر نمی رسد موبایل اقتصادی سامسونگ با این ظرفیت باتری مشکل خاصی داشته باشد، خصوصاً که ظرفیت باتری گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) همین مقدار است.

برای بررسی بیشتر از بنچمارک PCMark استفاده کردیم که با شبیه سازی استفاده ترکیبی، از عمر باتری نزدیک به ۱۳ ساعت مداوم حکایت دارد، یعنی یکبار شارژ کامل در روز می تواند برای دستگاه کافی باشد.

«جی ۵ پرو» ضمناً به فناوری شارژ سریع مجهز نیست، اما ۱۵ دقیقه شارژ برای رسیدن به ۱۵ درصد کافی است و یک ساعت شارژ این مقدار را به ۲۹ درصد می رساند. شارژ کامل هم مثل J5 2017 در کمی بیشتر از ۲ ساعت انجام می شود که ۱ ساعت از مدل ۲۰۱۶ کمتر است.

جمع بندی

موبایل های سامسونگ در سالهای اخیر از کیفیت و عملکرد مناسبی برخوردار بودند و «جی ۵ پرو» هم در ادامه ی همین روند به تولید رسیده است.

بدنه فلزی این تلفن هوشمند ۸۰۰ هزار تومانی خیال کاربر را در مورد استحکام و طول عمر دستگاه آسوده می کند و ارگونومی دستگاه به لطف ابعاد ۵ اینچی و خمیدگی های پشت بدنه بسیار مناسب است، خصوصاً اگر دست های چندان بزرگی نداشت هباشید.

طراحی ساده بدنه هم می تواند انواع سلیقه های مختلف را راضی کند، هرچند زیبایی بدنه به مدل های گران قیمت تر مثل سری A و البته پرچمداران سامسونگ نمی رسد.

رزولوشن 720p صفحه نمایش از بیشتر رقبا کمتر است، اما در عوض رنگهای شاداب پنل سوپر امولد جای دیگری پیدا نمی شود. رزولوشن پایین از طرف دیگر در کنار ۳ گیگابایت حافظه رم باعث شده «جی ۵ پرو» از رقبای هم قیمت خود قوی تر باشد. البته پردازشگر گرافیکی فقط یک هسته دارد و نباید توقع داشته باشید با این موبایل اقتصادی بازی های سنگین را به بهترین شکل اجرا کنید.

عمر باتری دستگاه مناسب است و کیفیت صدای اسپیکر با توجه به برچسب قیمت در بازه قابل قبول قرار می گیرد. عملکرد دوربین هم جایی بینابین است، در نور روز عکسها عالی و چشم نواز هستند و در شب نتیجه نهایی به مقدار نور محیط بستگی دارد.

اگر موافق هزینه زیاد برای تلفن هوشمند نیستید یا موبایل دوم احتیاج دارید، نکات مثبت این محصول اقتصادی را مرور کنید، شاید همان گزینه ای باشد که برای شما مناسب است.

مزایا
  • ارگونومی
  • بدنه فلزی
  • نمایشگر سوپر امولد
  • قدرت پردازنده و حافظه رم
  • عملکرد دوربین در روز
معایب
  • رزولوشن نمایشگر
  • توان پردازش گرافیکی
  • کیفیت متوسط اسپیکر
  • عملکرد دوربین در شب
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • علی باباپور
    علی باباپور | ۳ دی ۱۳۹۶

    .

  • علی باباپور
    علی باباپور | ۳ دی ۱۳۹۶

    آخه عزیزان من این گوشی های هواوی و سونی و غیره که میگین بهتر هستن شکی نیست ولی اکه فردا مشکلی پیدا کنن درست نمیشن چون قطعه هاشون پیدا نمیشه تو ایران ولی سامسونگ اینطوری نیست قطعه هاش پیدا میشن از همه مهم تر سامسونگ نمایندگی داره تو ایران گوشی هاش شرکتی هستن پس لطفا سامسونگ رو بد نام نکنین

  • pars
    pars | ۸ مرداد ۱۳۹۶

    من J5 Pro با گارنتی 18 ماهه همراه سرویس خاورمیانه یا همون دفتر سامسونگ ایران خریدم واقعا عالیه بی نظیره بالاخره سامسونگ تو سری 2017 سری J گوشی عالی تولید کرد که تقریبا یک گوشی بی نقص و کامل باشه . حتی ژیرسکوپ هم داره ! قطب نما و سنسور نور و nfc هم همینطور

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی