ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مخمرهای اصلاح شده؛ راهکار دانشمندان برای حذف آلودگی فلزات سنگین

حذف آلودگی با استفاده از منابع طبیعی از جمله رویاهای دیرینه کارشناسان محیط زیست است. اما وقتی نوبت به فلزات سنگین می رسد کار اندکی دشوار می گردد. در واقع نمی توان از گیاهان برای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ تیر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

حذف آلودگی با استفاده از منابع طبیعی از جمله رویاهای دیرینه کارشناسان محیط زیست است. اما وقتی نوبت به فلزات سنگین می رسد کار اندکی دشوار می گردد.

در واقع نمی توان از گیاهان برای پاکسازی آب های آلوده استفاده کرد و تنها برخی از آنها آنقدر رشد می کنند که مواد سمی را به خود جذب کنند.

حالا دانشمندان اعلام کرده اند که احتمالا به راهکار ساده تری برای حل این مشکل دست پیدا کرده اند و آن اصلاح ژنتیکی مخمر نان است.

این موجود تک سلولی ظاهرا بعد از دستکاری ژنتیکی به نوعی قلاب یا پپتید در غشاء سلولی خود مجهز می گردد که با فلزاتی مانند کادمیوم، مس و نیکل پیوند مولکولی برقرار کرده و می تواند یونهای آنها را جذب نماید.

نتیجه چیست؟ خاصیت کششی مخمر می تواند تا 80 درصد از یونهای فلزی را بدون برجای گذاشتن اثرات شدید از بین ببرد و تنها کاری که باید انجام شود حذف مخمر از گردونه محیط بعد از اتمام فرایند پاکسازی است.

مشکلی که در این رابطه وجود دارد اما این است که در حال حاضر نوع سازگار با طبیعت مخمر تنها در محیط آزمایشگاهی تولید می شود و دانشمندان باید بهترین راه را برای خلاص شدن از مخمر در انتهای کار بیابند. علاوه بر این ضروری است که این ماده در محیط واقعی نیز تست شود تا اثرگذاری آن به اثبات برسد.

پیش بینی می شود که در صورت موفقیت آمیز بودن تست ها، نیروگاه های تصفیه آب، معادن سنگ و دیگر تاسیسات مشابه بیشترین بهره را از مخمرها بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zilonex
    zilonex | ۲۸ تیر ۱۳۹۶

    مقاله ای علمی و بسیار خوب با ترجمه دقیق و روان از مقاله اصلی

مطالب پیشنهادی