ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان هنوز منشأ سیگنال های دریافتی عجیب از ستاره نزدیک به زمین را نمی دانند

اوایل هفته جاری باخبر شدید که اخترشناسان، سیگنال های عجیبی را از ستاره Ross 128 دریافت کرده اند، کوتوله سرخی که در فاصله 11 سال نوری از زمین قرار دارد. طبیعیست که ناتوانی دانشمندان در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

اوایل هفته جاری باخبر شدید که اخترشناسان، سیگنال های عجیبی را از ستاره Ross 128 دریافت کرده اند، کوتوله سرخی که در فاصله 11 سال نوری از زمین قرار دارد. طبیعیست که ناتوانی دانشمندان در ارائه توضیح سریع برای این سیگنال ها، ذهن همه را به سمت موجودات بیگانه هدایت می کند.

«ابل مندز» اخترشناس دانشگاه پورتوریکو پس از انتشار خبر فعالیت غیر عادی ستاره مورد بحث، اظهار داشت هنوز ماهیت این سیگنال های عجیب و تناوبی مشخص نیست، اما سه توضیح ممکن برای آنها وجود دارد: طوفان های خورشیدی، اجرام فضایی واقع در مجاورت این ستاره، یا ماهواره های قرار گرفته در مدارهای بالایی زمین.

او به تازگی ایمیلی را به سایت Gizmodo ارسال کرده و توضیحات بیشتری را در مورد این سیگنال ها ارائه داده است. مندز می گوید اگرچه همگان به کشف موجودات فضایی علاقه دارند، اما مشکل اینجاست که نمی توانیم منشأ سیگنال ها را به درستی تعیین کنیم. در واقع ماهیت سیگنال های کیهانی و زمینی (ناشی از فعالیت انسان یا محیط طبیعی) قابل تفکیک نیستند.

مندز می گوید اگر مجبور شود، ترجیح می دهد منبع زمینی را برای این امواج انتخاب کند. با این حال، اثبات این موضوع هم به دشواری اثبات وجود آدم فضایی هاست.

«اندرو سیمین» مدیر مرکز تحقیقاتی SETI برکلی هم محتمل ترین توضیح برای سیگنال های دریافتی از Ross 128 را تداخل امواج، یا ترکیبی از تداخل و مشکلات ابزارهای سنجش می داند. او می گوید منبع طبیعی مانند خورشید هم می تواند چنین سیگنال هایی را تولید نماید. دومین توضیح او برای این پدیده، تابش رادیویی طبیعی خود ستاره است.

به هر حال، مندز و همکارانش دوباره کوتوله سرخ Ross 128 را رصد کرده اند و به زودی نتایج جدیدی را در مورد آن منتشر خواهند کرد. تا آن زمان، بهتر است نظریه موجودات فضایی را کنار بگذاریم و به توضیحات علمی بسنده کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Shika
    Shika | ۲۸ تیر ۱۳۹۶

    دمتون گرم بالاخره تیتر حرفه ای زدید،
    و مثل سابق یک جمله زرد به تیتر
    اصلی نچسبوندید.

مطالب پیشنهادی