ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحقیقات ناسا نشان می دهد صدای پهپادها، از صدای دیگر وسایل نقلیه آزاردهنده تر است

محققان ناسا اخیراً دست به تحقیقی نامتعارف زده اند و به این نتیجه رسیده اند که صدای پهپادها، آزاردهنده ترین صدا در میان تمام وسایل نقلیه زمینی است. در این تحقیق، از افراد مختلفی خواسته ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

محققان ناسا اخیراً دست به تحقیقی نامتعارف زده اند و به این نتیجه رسیده اند که صدای پهپادها، آزاردهنده ترین صدا در میان تمام وسایل نقلیه زمینی است. در این تحقیق، از افراد مختلفی خواسته شد تا به صدای ضبط شده از پهپادها، اتومبیل ها، کامیون ها و دیگر وسائط نقلیه مشابه گوش کنند و سپس امتیازی بین «غیر آزادهنده» تا «کاملاً آزاردهنده» را به هر یک اختصاص دهند؛ پهپادها چندان سربلند از این آزمایش بیرون نیامدند.

اندرو کریستین، یکی از مهندسین ناسا می گوید که: «ما دریافیم صدای پهپادها، نسبت به صدای اتومبیل ها و در حجمی یکسان، آزار بیشتری به گوش انسان می رساند.» اگرچه این تحقیق در ابتدایی ترین شکل ممکن صورت گرفته، اما می تواند برای کمپانی هایی مانند آمازون که رویای ارسال بسته های پستی از طریق پهپادها را در ذهن می پرورانند دردسرساز باشد.

کریستین می گوید امیدوار است که نتایج این تحقیق، به کنار گذاشتن پهپادها -نه فقط در حوزه ارسال بسته های پستی- منجر نشود. «هدف ما چنین چیزی نیست. علاوه بر این، ناسا یک رگولاتوری نیست و این تحقیق هم تلاشی مستقیم برای بررسی صدای پهپادها برای مقاصد رگولاتوری نبوده است.»

کریستین معتقد است که نتیجه این تحقیق می تواند دچار تغییر شود. صدای پهپادها احتمالاً از آن جهت برایمان آزاردهنده است که به آنها عادت نکرده ایم؛ بنابراین تا 30 سال دیگر، این تحقیق می تواند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد.

مهندس ناسا توضیح می دهد که آشنایی با صدا و احساسی که نسبت به آن صدا وجود دارد، فاکتور مهمی است که می تواند نظر افراد را تغییر دهد. به عنوان مثال کسی که پس از ساخته شدن فرودگاه به استخدام درآمده باشد، احساس متفاوتی به صدای هواپیما در قیاس با فردی دارد که مجبور به پاکسازی چند بلوک شهری برای افزایش باند فرودگاه بوده است. در واقع به بیان واضح تر، صبر کنید تا به استخدام یک کمپانی سازنده پهپاد در بیایید و بعد می توانید بگویید چه احساسی نسبت به صدای آنها دارید!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی