ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه پیش از خرید کروم بوک سیستم عامل آن را روی ماشین مجازی امتحان کنیم؟

همانطور که می دانید کروم بوک های گوگل سیستم عامل کروم را که سبک وزن بوده و مبتنی بر لینوکس است اجرا می کنند. این سیستم عامل یک مرورگر کامل کروم همراه با یک محیط دسکتاپ ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۹ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

همانطور که می دانید کروم بوک های گوگل سیستم عامل کروم را که سبک وزن بوده و مبتنی بر لینوکس است اجرا می کنند. این سیستم عامل یک مرورگر کامل کروم همراه با یک محیط دسکتاپ پایه را در اختیار کاربران می گذارد. پیش از خرید کروم بوک بهتر است که سیستم عامل کروم را روی یک ماشین مجازی نصب و امتحان کنید.

پروژه متن باز Chromium OS

باید بدانید که بدون خرید یک کروم بوک امکان دسترسی به نسخه رسمی سیستم عامل کروم را ندارید. به عبارت دیگر گوگل نسخه ای از سیستم عامل کروم که بتوانید آن را روی یک سخت افزار مجزا و یا یک ماشین مجازی نصب کنید، ارائه نمی دهد. شما فقط قادر هستید نسخه کامل سیستم عامل کروم را روی کروم بوک خود دریافت نمایید.

با این حال سیستم عامل کروم مانند مرورگر کروم بر پایه یک پروژه متن باز است. این پروژه متن باز Chromium OS نام گذاری شده است. پروژه مذکور شامل تعدادی سیستم عامل کروم بوده که علاوه بر دارا بودن ویژگی هایی که گوگل در آینده قصد اضافه کردن آن ها را دارد، از اپلیکیشن های اندرویدی نیز پشتیبانی می نماید.

ما پیشنهاد می کنیم از  Neverware CloudReady استفاده کنید. Neverware کدهای Chromium OS را می گیرد و آن را به گونه ای تغییر می دهد تا بتواند روی سخت افزار موجود کار کند.

Neverware در کنار سرویس پولی که به مدارس و کسب و کار ها ارائه می کند، نسخه ای رایگان برای استفاده خانگی و نسخه ای برای استفاده در ماشین های مجازی VirtualBox و VMware نیز در نظر گرفته است. این نرم افزار برپایه Chromium OS بوده و دقیقاً مشابه سیستم عامل کروم است.

نحوه دریافت یک ماشین مجازی

پیش از هرچیزی به یک مااین مجازی نصب شده روی سیستم خود نیاز دارید. برای انجام این کار نرم افزار رایگان VirtualBox را به شما پیشنهاد می دهیم؛ با این حال اگر دلتان می خواهد می توانید از ابزار VMware Workstation نیز استفاده کنید.

پس از نصب موفقیت آمیز ماشین مجازی به این صفحه مراجعه نمایید. سپس با توجه به ماشین مجازی نصب شده روی سیستم خود، روی یکی از لینک های موجود برای دریافت ایمیج این سیستم عامل ضربه بزنید.

پس از آن باید این فایل را وارد ماشین مجازی مورد انتخاب خود کنید. برای انجام این کار در VitrualBox مسیر File > Import Appliance را دنبال و سپس فایل ماشین مجازی که دانلود کرده اید را جستجو نمایید. این فایل دارای پسوند OVF. است.

VirtualBox یا VMware سخت افزار مجازی ماشین مجازی را طبق مشخصات فایل تنظیم می کند. در همین رابطه لازم نیست چیزی را پیکرد بندی کنید و یا حتی سیستم عامل را نصب نمایید (سیستم عامل از قبل نصب شده است). تنها برای ادامه کافیست روی گزینه Import ضربه بزنید.

برای اجرای ماشین مجازی CloudReady کافیست روی ماشین مجازی مورد نظر خود در فهرست، دوبار کلیک نماید.

استفاده از Chromium OS

با وجود نام تجاری Neverware CloudReady، کلمات Chromium OS در سراسر سیستم عامل فوق به چشم می خورد که نشان دهنده استفاده شما از یک نسخه متن باز سیستم عامل کروم است.

سیستم عامل کروم مانند مرورگر کروم بر پایه یک پروژه متن باز است.

بد نیست بدانید که در این نسخه همه چیز مشابه سیستم عامل کروم است. قادر هستید صفحه همیشگی پیکربندی سیستم عامل کروم را ببینید که این بار با لوگوی CloudReady به کاربران معرفی می شود.

هنگام بوت کردن ماشین مجازی برای اولین بار، سیستم عامل به صورت خودکار پلایگن ادوبی فلش را نصب می نماید. این موضوع معمولاً در سیستم عامل کروم به چشم می خورد اما در اینجا نمی توان دست به چنین کاری زد. در یک کروم بوک شما پنجره زیر را هرگز مشاهده نمی کنید؛ با این حال این پنجره به شما در نصب ادوبی فلش کمک خواهد کرد.

پس از آن لازم است درست مثل استفاده از کروم بوک ها با حساب کاربری گوگل خود وارد سیستم شوید. د رحقیقت پس از انجام این کار یک ایمیل از سوی گوگل دریافت خواهید کرد که به شما می گوید شخصی با استفاده از حساب کاربری شما وارد سیستم عامل کروم شده است.

در نهایت وارد محیط سیستم عامل مورد نظر خواهید شد. همه چیز مانند سیستم عامل کروم است؛ محیط دسکتاپ با یک نوار وظیفه، ابزار Tray، برنامه هایی همچون اپلیکیشن Files و البته مرورگر کروم از جمله اجزای تشکیل دهنده صفحه اصلی هستند که می توانید با حرکت دادن ماوس و انتخابشان از آن ها استفاده نمایید.

این سیستم عامل به روز رسانی های خود را از گوگل دریافت نمی کند.

با این حال برخی ویژگی ها در دسترس نمی باشند. در همین رابطه هیچگونه پشتیبانی از اپلیکیشن های اندروید که اخیراً به بیشتر کروم بوک های اضافه شده است را مشاهده نخواهید کرد. در ادامه ممکن است با مسائل چند رسانه ای یا وبسایت های محدود شده توسط DRM مواجه شوید.

سیستم عامل به روز رسانی های خود را از گوگل دریافت نمی کند اما به صورت خودکار به نسخه های جدید CloudReady که توسط Neverware منتشر می شود به روز رسانی خواهد شد. دلیل این امر هم مشخص است؛ Neverware باید پس از انتشار یک نسخه جدید از سیستم عامل کروم آن را تغییر دهد و پس از آن برای کاربران خود نیز منتشر نماید.

وقتی برای دومین بار این سیستم عامل را بوت می کنید با صفحه ورود معمول در سیستم عامل کروم (جایی که می توانید با وارد کردن رمز عبور، یک حساب کاربری جدید و یا حساب مهمان وارد سیستم شوید) را مشاهده خواهید کرد.

در حالت مهمان، کروم بوک یک صفحه خالی را در اختیار مهمان قرار می دهد.

در حالت مهمان، کروم بوک یک صفحه خالی را در اختیار مهمان قرار می دهد و پس از خارج شدن وی از سیستم نیز تمامی اطلاعات مرور او را به صورت خودکار پاک می نماید.

استفاده از سیستم عامل کروم روی ماشین مجازی تنها یک پیش زمینه از این سیستم عامل را به شما می دهد و نمی تواند به عنوان یک تجربه واقعی کاربردی داشته باشد. علاوه بر از دست دادن برخی ویژگی ها باید بدانید که اجرا شدن سیستم عامل کروم روی یک سخت افزار واقعی بسیار بهتر از یک سخت افزار مجازی است.

همچنین به هیچ عنوان تجربه این سیستم عامل روی یک ماشین مجازی را با یک کروم بوک مقایسه نکنید. سیستم عامل کروم باید ضمن ساده و سبک وزن بودن، لپتاپی را در اختیار شما بگذارد که نیازی به نصب نرم افزار تعمیر و نگهداری نداشته باشد.

حقیقت آن است که نمی توانید با نصب چنین سیستم عاملی روی ماشین مجازی تجربه ای کامل از آن داشته باشید. انجام این کار تنها برای امتحان کردن سیستم عامل کروم مناسب است و اگر می خواهد دید بهتری نسبت به کروم بوک ها پیدا کنید بهتر است به یک فروشگاه لوازم الکترونیکی سر بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • 2000
    2000 | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    من استفاده نکردم ولی احساس میکنم به درد نخوره

  • thepjt
    thepjt | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    یک درصد فکر کن یکی تو ایران بخواد کروم بوک بگیره !!! .... یعنی احتمال اینکه یکی گمنام ترین توزیع لینوکس رو داشته باشه بیشتر از احتمال این سیستم عامل مرورگری هست ...

    حتی امتحانشم ارزش نداره ... یک مرورگر هست لاگین میکنی بهش وارد میشی ... تا ایران هست و ویندوز کرکی هست خریدن لپ تاپ بدون سیستم عامل به کروم بوک شرف داره

مطالب پیشنهادی