ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بازگشت جگوار XJ220؛ احیای یک افسانه فراموش شده [شایعه]

اگر خاطرات دوران کودکی و بازی با NFS2 را به یاد داشته باشید، احتمالا جگوار XJ220 را می شناسید، کوپه فوق العاده ای است که در مجموع با توجه به قیمت 96 هزار دلاری و تولید ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳۰ تیر ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۵

اگر خاطرات دوران کودکی و بازی با NFS2 را به یاد داشته باشید، احتمالا جگوار XJ220 را می شناسید، کوپه فوق العاده ای است که در مجموع با توجه به قیمت 96 هزار دلاری و تولید ۲۸۱ عددی از آن بین سال های ۱۹۹۲_۱۹۹۴  یکی از خاص ترین سوپر اسپرت های اروپایی زمان خود محسوب می شد.

هرچند که ۲۳ سال است تولید این خودرو متوقف شده و از بازار فروش خارج شده است، اما طرفداران کمپانی خودروسازی جگوار هرگز این خودرو را که یکی از زیبا ترین ساخته های بریتانیا است را فراموش نکرده و نمی کنند.

جگوار ایکس جی ۲۲۰ که در اواخر قرن 20 تولید شد از یک موتور دوقلو توربوشارژ ۶ سیلندر با حجم موتور ۳.۵ لیتر به همراه جعبه دنده دستی ۵ سرعته بهره می برد.

قدرت موتور این خودرو ۵۴۲ اسب بخار (۴۰۴ کیلو وات) بود و در بهترین شرایط و در پیست دایره ای شکل ناردو ایتالیا سرعت ۳۴۱.۷ کیلومتر در ساعت (۲۱۲.۳ مایل در ساعت) را ثبت کرد.

نزدیک ترین خودرویی که در حال حاضر در کمپانی جگوار نسبت به این سوپر کار در صف تولید قرار دارد مدل اف تایپ اس وی آر است. این خودرو که در دو مدل کوپه و کانورتیبل تولید می شود از قدرت قابل توجه ۵۷۵ اسب بخاری (۴۲۸ کیلو وات) برخوردار است.

اما یکی از طراحان خودرو معتقد است این برند بریتانیایی برای یک سوپر کار واقعی که افتخار به دوش کشیدن پسوند ایکس جی را دارد به خوبی عمل نکرده و این خودرو را نتوانسته است که انتظارات معقولی که از این خانواده پرافتخار وجود دارد را برآورده کند.

ایوان ونکوف که یک طراح گرافیکی اسلواکی اصل است، کانسپت جگوار ایکس را در راستای قدردانی و تجلیل از جگوار ایکس جی ۲۲۰ اصلی طراحی کرده است.

البته لازم به ذکر است که در طراحی این کانسپت خطوط براق بدنه به همراه حال تهاجمی سپر و چراغ ها و قسمت جلویی به مخاطب القا می کند که این خودرو بیشتر به کمپانی بی ام و وابسته است و او را به سمت این خودرو ساز آلمانی منحرف می کند.

همان طور که در تصاویر مشخص است، در بدنه خودرو نیز تعدادی ویژگی آیرودینامیکی مشاهده می‌ شود از جمله این ویژگی ها می توان به وینگ یا بال عقبی خودرو اشاره کرد که در هنگام سرعت گیری حرکت کرده و به سمت بالا تغییر حالت پیدا می کند.

طراح یک نوار چراغ مانند را در قسمت پشتی خودرو قرار داده است تا از این طریق به بال عقبی یا وینگ ایکس جی های اصلی احترام بگذارد. مجموعه چندتایی دهانه های خروجی اگزوز که در هر گوشه از این خودرو دیده می شود باعث شده که دهانه خروجی اگزوز مجردی که در مرکز دیف یوزر این خودرو قرار دارد بیشتر به چشم آید.

هرچند که ونکوف هیچ اشاره ای به میزان توان تولیدی این کانسپت پیشنهادی خود نکرده‌ است اما اگر خودرویی که در این طراحی به چشم می خورد مشابه ایکس جی های اصلی باشد احتمالا قدرت آن در محدوده ۱۰۰۰ اسب بخار خواهد بود که با هایپرکارهای فوق العاده ای مثل مک لارن پی وان، لافراری و پورشه ۹۱۸ به رقابت می پردازد.

به طور کلی این کانسپت کاملا منحصر به فرد است و حتی شباهت کوچکی نیز به اتوموبیل مسابقه ای اس اس_۱۷۰ دارد. با این حال از آنجا که جگوار هم اکنون در مالکیت کمپانی TATA هند، شرایط مالی خوبی را تجربه می کند، احتمال تولید یک سوپر اسپرت توسط این کمپانی چندان هم دور از ذهن نیست و ممکن است روزی دوباره شاهد تاخت و تازه پلنگ سیاه انگلیسی در جاده های بریتانیا باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی