ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درمان آلزایمر با جهش ژنتیکی
تکنولوژی

قیچی آنزیمی، راهکار جدید محققین برای مبارزه با آلزایمر

یکی از محققین علم ژنتیک در دانشگاه بریتیش کلمبیا کشف کرده است که استفاده صحیح از یک قیچی آنزیمی خاص می تواند جلوی بیماری آلزایمر را بگیرد. تحقیقات پیشین نشان داده بود که یک جهش ژنتیکی متداول در ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳۰ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

یکی از محققین علم ژنتیک در دانشگاه بریتیش کلمبیا کشف کرده است که استفاده صحیح از یک قیچی آنزیمی خاص می تواند جلوی بیماری آلزایمر را بگیرد.

تحقیقات پیشین نشان داده بود که یک جهش ژنتیکی متداول در میان مردمان اهل ایسلند سبب می شود که آنها کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. در مقابل یک جهش ژنتیکی مشابه در میان مردم ایتالیا متداول است سبب می شود به طور متوسط آسیب پذیری این گروه از افراد در مقابل بیماری زوال عقل بیش از سایرین باشد.

یک جهش ژنتیکی می تواند کلید درمان آلزایمر باشد

دکتر «ویهونگ سانگ» (Weihong Song) و تیم تحقیقاتی اش با توجه به یافته های فوق و این حقیقت که جهش های ژنتیکی اشاره در هر دو ناحیه در روی یک پروتئین خاص صورت می گیرد، دست به یک آزمایش برای یافتن روش درمانی کاملاً جدیدی زدند.

آنها به دو گروه از موش ها دو نوع ویروس مختلف را تزریق کردند. ویروس اول باعث ایجاد جهشی مشابه جهش ایتالیایی می شد و ویروس دوم جهش ایسلندی را به بار می آورد. هردوی این جهش های ژنتیکی روی یک پروتئین آغازگر (Protein precursor) -که مسئول آغاز سنتز پروتئین دیگری موسوم به «بتا آمیلوئید» (amyloid beta) است- اثر می گذارند.

بتا آمیلوئید همان پروتئینی است که منجر به ایجاد پلاک در مغز و ایجاد علائم بیماری آلزایمر می شود. اگر بتوان پروتئین آغازگر را به شیوه درستی برش داد، نتیجه آن تولید بتا آمیلوئیدهایی خواهد بود که طول کوتاهتری داشته و کمتر چسبنده هستند. این مسئله به نوبه خود سبب کاهش احتمال تولید پلاک در سلول های مغزی می شود.

تحقیقات دکتر سانگ و تیم او نشان داد که جهش ژنتیکی ایجاد شده توسط ویروس ایتالیایی روی پروتئین آغازگر سبب می شود آنزیمی موسوم به «BACE1» پروتئین های بتا آمیلوئید را با طول های بیشتر و چسبندگی بالاتر برش دهد، در حالی که جهش ایسلندی دقیقاً برعکس این دستور را به آنزیم مورد اشاره ارسال می کند.

به بیان دیگر، می توان گفت که ارسال فرمان صحیح برای قیچی آنزیمی BACE1 می تواند باعث جلوگیری از ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در انسان ها شود. این درست بر خلاف روش های درمانی پیشین است که تلاش داشتند به طور کامل جلوی فعالیت آنزیم مورد اشاره را بگیرند.

دکتر سانگ درباره نتایج تحقیق خود می گوید: «اگر ما بتوانیم کنترل کامل این آنزیم را در نحوه برش دادن پروتئین ها به دست بگیریم، می توانیم بدون آسیب زدن به سایر فرایندهای مغز بیماری آلزایمر را کنترل نماییم.»

جزئیات بیشتری در خصوص این تحقیق و نتایج آن در نشریه «The Journal of Neuroscience» به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی