ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نزاع تمام ژاپنی؛ نیسان X-Trail ST در برابر مزدا CX-5 Maxx

باید اعتراف کرد که هیچ بخشی از بازار خودرو، امروزه به اندازه کراس اور ها دارای محبوبیت نیست، به گونه ای که عملا تمامی معیارهای خرید یک خودرو را به نسبت 10 سال قبل دگرگون ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳۰ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

باید اعتراف کرد که هیچ بخشی از بازار خودرو، امروزه به اندازه کراس اور ها دارای محبوبیت نیست، به گونه ای که عملا تمامی معیارهای خرید یک خودرو را به نسبت 10 سال قبل دگرگون شده است.

این مورد در بازار خودرویی ما با توجه به تمامی محدودیت ها دیده می شود و شاهد رقابت به نسبت سنگین در این سگمنت هستیم. به همین منظور بر آن شدیم تا به بررسی و مقایسه محصولات دو برند پر اعتبار ژاپنی بپردازیم.

نیسان با مدل ایکس تریل چند وقتی است که در بازار ما حضور دارد در مقابل اما مزدا پس از دوران پسا برجام برنامه خود را تنها به مونتاژ نسل قدیم مزدا 3 توسط گروه بهمن خودرو محدود کرده و هنوز مشخص نیست که برنامه این شرکت برای حضور در بازار ایران به چه صورت دنبال خواهد شد.

مدل های مورد بررسی قرار گرفته نسخه های تک محوره هستند و از این لحاظ مقرون به صرفه ترین نسخه های موجود از این دو خودرو هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم فرزندان بلند قامت ژاپنی چه چیزهایی در چنته دارند و کدام یک از این ها سر بلند از میدان خارج خواهند شد.

قیمت و تجهیزات

ایکس تریل حاضر در تست نسخه شماره 2 یعنی مدل 2017 است. 30،490 دلار استرالیا بهای نیسان بدون مالیات است و مزدا تنها 200 دلار قیمت بیشتری دارد.

تجهیزات زیر به صورت مشترک در هر دو دیده می شود:

6 ایربگ، ترمز اضطراری، دوربین دید عقب، کروز کنترل، تهویه مطبوع دستی، استارت دکمه ای و بلوتوث/USB. علاوه بر موارد بالا نیسان مجهز به چراغ روز، دریچه تهویه سرنشینان عقب، سیستم هشدار برخورد از جلو نیز است.

مزدا از صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی بزرگ تر 7 اینچ در مقابل 5 اینچ نیسان بهره می برد. رادیو دیجیتالی، چراغ های LED، هشدار ترافیک و برخورد از عقب و مانیتور نقاط کور علاوه بر موارد گفته شده برخوردار است.

همچنین مزدا با یک آپشن 1400 دلاری چرخ های آلیاژِی مشکی و گزینه 702 دلاری ناوبری ماهواره ای و خروجی SD کارت ارائه می شود.

قوای محرکه

هر دو خودرو با قوای محرکه شهری تر محور متحرک جلو در این مقایسه حاضر شده اند و اگر مدل های چهارچرخ متحرک آن ها طلب می کنید باید بودجه بیشتری معادل 2 هزار دلار برای نیسان و 3 هزار دلار برای مزدا کنار بگذارید.

مزدا از موتور کوچک تر 2 لیتری با قدرت 153 اسب بخار در دور 6000 و گشتاور 200 نیوتن متری در دور 4000 بهره می برد. این موتور به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به همراه سیستم مبدل گشتاور مجهز شده است.

نیسان اما از موتور به نسبت قدیمی اما اثبات شده خود یعنی موتور 2.5 لیتری 169 اسب بخاری و گشتاور 226 نیوتن متری که به ترتیب در دور 6000 و 4400 به حداکثر میزان خود می رسند، بهره گرفته است. این موتور به جعبه دنده با راندمان کاری بالای CVT مجهز شده است.

مزدا با این که قدرت کمتری دارد و همینطور در حدود 32 کیلوگرم وزن بیشتری دارد اما موتور آن به نرمی دور می خورد و جعبه دنده بسیار خوب آن اجازه می دهد تا حداکثر کشش موجود موتور را استفاده کنید.

موتور نیسان اما بیشتر شخصیتی قدرتی دارد تا سرعتی و جعبه دنده CVT نیز با آن صدای مشهور خود عملکرد خوبی در حین تخته کردن پدال گاز از خود نشان نمی دهد و کمی خسته کننده به نظر می رسد.

مصرف سوخت این دو نیز در تست های ما رقم 7.9 لیتر برای مزدا و 9.4 لیتر برای نیسان را نشان می دهد که حکایت از تکنولوژی جدیدتر برای موتور مزدا دارد با این که به دلیل حجم پایین تر موتور مزدا شرایط کاری سخت تری دارد.

بر روی کاغذ نیسان می تواند برنده این بخش باشد اما در واقعیت قوای محرکه مزدا می تواند دلچسب تر از نیسان با لحاظ کردن تمامی موارد بالا باشد.

فضای داخلی

تغییرات اتاق ایکس تریل در مدل جدید محدود به طرح جدید فرمان و اهرم تعویض دنده، طرح جدید دریچه تهویه و استفاده از پلاستیک نرم در بخش کنسول کنار دست راننده در نقش تکیه گاه آرنج، می شود.

نکته مهم ارگونومی بسیار خوبی است که کار تمامی سرنشیان را راحت می کند. ارتفاع زیاد صندلی ها نیز دید بسیار خوبی به ارمغان آورده است.

از نقاط ضعف اتاق نیز می توان به صفحه نمایش 5 اینچی با دکمه های فراوان یاد کرد که کاملا مربوط به خودروهای نسل گذشته است. همینطور ترمز پارک پایی و دوربین دید عقب بسیار کوچک از دیگر موارد قابل بیان است.

نسل جدید مزدا به راحتی در بخش طراحی اتاق، نیسان را شکست می دهد. طراحی صفحه نمایش لمسی در کنار سیستم کنترل کننده گرد که شبیه به محصولات بی ام و است و استفاده از دکمه ها و کلید ها با کیفیت و حس لمس بسیار خوب در کنار ترمز پارک الکتریکی از مواردی است که مزدا را در مقابل نیسان قرار می دهد.

حتی در مدل های با تجهیزات پایین نیز مزدا یک خودروی خوش استایل به نظر می رسد و حتی سیستم صوتی بهتر و خروجی های USB بیشتری به نسبت نیسان دارد.

در مقابل اما صندلی های عقب نیسان قابلیت جا به جایی بر روی ریل را دارند و فضای سر و زانوی آن بیشتر از CX-5 است که به نسبت این کلاس فضای کمتری برای سرنشینان عقب فراهم می کند با این که صندلی های بسیار عالی و راحتی دارد و موقعیت دستگیره در آن نیز بهتر است.

تنها 5 mm اختلاف در فاصله محورهای بین این دو خودرو وجود دارد اما مزدا اهمیت بیشتری به بحث طراحی داده و نیسان هم سعی کرده تا اصول و قواعد را به بهترین شکل ارائه کند.

فضای صندوق نیسان نیز 565 لیتر به همراه 5 صندلی است که این رقم در مزدا معادل 442 لیتر است.

در این بخش نیسان به دلیل ارائه فضای بیشتر با قابلیت تطابق پذیری بهتر با توجه به معیارهای ما از یک اتاق جادار عنوان برنده را از آن خود می کند.

سواری و هندلینگ

مهم ترین مواردی که در این بخش به دنبال آن هستیم بیشترین آرامش و راحتی در کنار هندلینگ قابل پیشبینی و ایمن است.

هر دو خودرو از تعلیق مستقل در عقب خودرو بهره می برند و لاستیک های آن ها هم 225/65 است که بر روی چرخ های 17 اینچی سوار شده اند.

نیسان نمی تواند به عنوان یک معیار در بخش دینامیک سواری عرض اندام کند، اما تعلیق به نسبت نرمی دارد و کوبش های دست اندازها را به خوبی جذب می کند و به سرعت وارد مرحله ریکاوری پس از کوبش می شود. در حالی که کمی بادی رول در بدنه وجود دارد، نیازی به تقلا کردن در آن مشاهده نمی شود.

همچنین ارتفاع بیشتر آن(17 mm) به نسبت مزدا قابلیت های خارج جاده ای بهتری را به آن خواهد بخشید که در برنامه این مقایسه ما قرار ندارد.

جعبه فرمان الکتریکی بسیار سبک کار را در شرایط شهری آسان می کند اما اگر کمی وزن بیشتری در سرعت های بالا به آن اضافه می شد می توانست عملکرد رضایت بخش تری را از خود به نمایش بگذارد.

نیسان با استفاده از موادی در بخش عایق کاری کابین که به پاک سازی کابین از سر و صدای اضافی می پردازد آرامش را به سرنشینان تقدیم می کند و سیستم brake torque-vectoring کم فرمانی را به حداقل خود می رساند.

مزدا با توجه به سابقه خود سواری دقیق تری را ارائه می کند و حس و حال فرمان بهتری به نسبت نیسان دارد و به مقدار کمی سواری سفت تری دارد تا بدنه خودرو را کنترل کند، بدون این که حس ترس و واهمه به سرنشینان منتقل شود.

مزدا در این نسل گام های بسیار خوبی در سرکوب سر و صدای اضافی به داخل کابین را برداشته و سیستم G-Vectoring نیز سواری بسیار دقیقی بر سر پیچ ها ارائه می دهد، این تکنولوژی با قطع کردن نیروی ترمزی موتور چرخ داخل پیچ این اجازه را به راننده می دهد تا فرمان دهی دقیق تری داشته باشد.

واضح به نظر می رسد که مزدا لذت رانندگی بیشتری را عرضه می کند. فرمان نیسان برای رانندگی شهری بسیار مناسب است و همینطور دید رو به بیرون و حذف صدای های وارده به کابین (معیارNVH) خودرویی خانوادگی تر از آن ساخته است.

در هر صورت برنده ای را نمی توان در این بخش اعلام کرد و این موارد کاملا به سلیقه و نیازهای خریدار باز می گردد، البته اگر مبنای استفاده بر روی سطوح ناهموار و جاده های پر دست انداز باشد به نظر می رسد که برتری از آن نیسان خواهد بود، در حالی که مزدا بیشتر مناسب رانندگی در مسیرهای با کیفیت و کم چالش است.

نتیجه گیری

مزدا CX-5 Maxx با توجه به طراحی هیجان انگیز تر، سواری به نسبت جذاب تر و اتاق با طراحی و حس و حال مدرن و همینطور چند بسته ایمنی پیشرفته، می تواند مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشد.

نیسان اما با بهره گیری از فضای بیشتر اتاق، ویژگی های منحصر به فرد خود، مصرف سوخت بیشتر با توجه به پیشرانه قوی تر و همینطور گزینه انتخابی مدل 7 صندلی می تواند به انتخابی منطقی تر برای استفاده های خانوادگی مبدل شود و مشتریان مسن تری را به سوی خود جلب کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • alie
    alie | ۳۱ تیر ۱۳۹۶

    مزدا طراحی داخلی و خارجی اسپرتی داره ولی نیسان طراحی معقول عادی و در عین حال زیبایی داره.

  • ناصر
    ناصر | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    هردو عالین . بهتر از خودروهای کره ای هستن

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    مزدا لایک... نیسان دیسلایک .... (رای گیری)

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    طراحی جلو مزدا به نسبت اسپرت تر از نیسان به نظر میرسه

مطالب پیشنهادی