ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

موتور سه سیلندر توربو سایپا رونمایی شد؛ قلب تپنده صنعت خودرو کشور برای سال های آینده

در مراسم گروه صنعتی سایپا که به منظور رونمایی از موتور 3 سیلندر ملی این شرکت ایجاد شد سران این شرکت، وزیر صنعت و معدن، رئیس محیط زیست و معاون فناوری رئیس جمهور حضور یافتند ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۳

در مراسم گروه صنعتی سایپا که به منظور رونمایی از موتور 3 سیلندر ملی این شرکت ایجاد شد سران این شرکت، وزیر صنعت و معدن، رئیس محیط زیست و معاون فناوری رئیس جمهور حضور یافتند تا همگان را از تحولات این تکنولوژی جدید مطلع کنند.

دکتر جمالی از تشکیل معاونت خودروهای برقی در گروه صنعتی سایپا خبر داد و برای ساخت تیبای برقی، SP 0 و SP 100 اعلام آمادگی کرد و اعلام کرد با حمایت دولت می توان خودروهای برقی ملی را وارد بازار خودرو کشور کرد.
مهندس حجری معاون مهندسی مگا موتورز در خصوص پیشرانه هاى جدید گفت:" برای پیشرانه هاى جدید دو نوع گیربکس داریم که یکی از آنها CVT است و موتور پایه این قابلیت را دارد که انواع جعبه دنده را روی آن نصب کنیم.

وی ضمن اعلام توانایی بالای این موتورها به دلیل وجود توربو شارژ گفت به دلیل وجود تکنولوژی جدید تست و تولید انبوه این فناوری زمانبر است."

این پیشرانه براساس قرارداد همکاری با شرکت های اتریشی طراحی و توسعه یافته است و میزان مصرف انرژی این خانواده از موتورها در رده A قرار دارد.

این موتور پر قدرت، کم مصرف و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است. بدیهى است پیشرانه سه سلیندر که توان تولید ۱۶۰ اسب بخار را داشته باشد، از فناوری توربو و پاشش سوخت مستقیم بهره مند شده است و تا زمان عرضه این موتور در ایران، باید خالص سازی بنزین ها در سطح بهتری انجام شود.

در حال حاضر بسیاری از خودروهای وارداتی که فناوری توربو آن ها با شرایط ایران سازگار نشده است، به مشکل فنی بر می خورند.

در ادامه مراسم دکتر ستاری معاون فناوری رئیس جمهور گفت: "قرار داد همکاری با طرف های خارجی در ساخت و طراحی این پیشرانه ها قبل از برجام بسته شد و خوشبختانه حالا به نقطه خوبی رسیده است.

خودروسازی نیز در آینده رقیبان زیادی خواهد داشت و باید هوشیار بود. به طور مثال نوکیا و اریکسون هم بسیار قوی بودند و در تحقیق و توسعه هم هزینه می کردند اما افکار نو آنها را از چرخه خارج کرد. خیلی ها قبل از تسلا به سراغ خودروهای برقی رفتند اما این تسلا است که موفق عمل کرده است.از این رو باید حواسمان جمع باشد و نفوذ تکنولوژی در ساخت قطعات را بالا ببریم.
خوشبختانه در حال حاضر شرکت های خودروسازی ما همکاری های خوبی دارند با شریکانشان و بحث خودروهای برقی هم از جمله نقاط مورد توجه معاونت فناوری است. باید حرکتمان را به سمت استفاده از انرژی های نو سریعتر کنیم و خوشبختانه آقای مهندس نمت زاده همه سعی و حمایشان را در این خصوص به کار گرفته اند."

در ادامه مراسم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز گفت:" بسیار خوشحالم از این دستاورد و از آقای مهندس نعمت زاده تشکر میکنم. در دولت تدبیر و امید محیط زیست بسیار جدی بوده است و به همین دلیل انتظار میرفت که خودروسازی ایران تحول را تجربه کند و فن اوری های جدید را مورد استفاده قرار دهد.
اگر ما بخواهیم در مورد محیط زیست صحبت کنیم صنایع و خصوصا خودروسازی نقش مهمی دارند.
در دولت یازدهم کارهای بسیاری در محیط زیست برداشته شده است. باید از مهندس نعمت زاده تشکر کنم که بالاخره این استاندارد یورو ۴ را در سال ٩٣عملی کردند در حالی که باید در سال ٨۶ اجرا میشد.
انشالله با عملی شدن استاندارد یورو ۵ شرایط آلایندگی پیشرانه ها بهتر هم خواهد شد."
ابتکار ادامه داد: "امروز همزمان با این مراسم شرایط جدید معاینه فنی که سختگیرانه تر است نیز اعمال می شود. همه اینها برای سلامت جامعه است. اما ابنها همه کافی نیست و ما بازرسی های خودمان از واحدهای صنعتی به خصوص صنعت خودرو درحوزه محیط زیست و آلایندگی را ادامه می دهیم."

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از موتور ۳ سیلندر سایپا اعلام کرد:"آنچه که ما حق انجام آن را نداریم، استراحت در حوزه صنعت است."
محمدرضا نعمت زاده افزود : "خوشحالیم که بحث شرکت های دانش بنیان در کشور جدی شده است و باید اذعان داشت که این اتفاقات از برکات دولت تدبیر و امید است."
وی در ادامه گفت:"برجام در تمامی مباحث راهگشا بوده و این پروژه نیز ثمره برجام است. به لطف برجام در بحث صنعت هیچگونه محدودیتی نداریم و تنها موضوعات بانکی دچار مشکل است که امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود."
نعمت زاده خاطرنشان کرد : "موضوع نوآوری بسیار حائز اهمیت است و ما باید در صنایع کشور بیش از پیش به آن بپردازیم."
وی افزود : "با تلف کردن وقت به جایی نخواهیم رسید و از مسئولان سایپا انتظار داریم‌ افراد عاشق و دلسوز را در ادامه مسیر توسعه این شرکت قرار دهد چرا که سرعت عمل عنصر مهم در این صنعت است."
نعمت زاده در پایان بیان داشت : "قرارداد با قطعه سازان در این طرح بسیار حائز اهمیت است که از دوستان ما انتظار داریم که توجه ویژه ای به آن شود تا داخلی سازی کامل و کافی صورت گیرد."

جالب آنکه ایران خودرو نیز طراحی موتور سه سیلندر توربو را با همکاری شرکت MAHLE آلمان در دستور کار دارد و این در حالیست که موتور ساخت سایپا با همکاری کمپانی AVL شکل گرفته است اما پیشرانه توربو EF7 که سابقه طراحی آن به سال 1387 باز می گردد هنوز به تولید انبوه نرسیده و سورن های تولیدی تحویلی به مشتریان نیز با مشکلات فنی قابل توجهی مواجه شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • vahid19
    vahid19 | ۳ مرداد ۱۳۹۶

    با این حرفاشون چقدر خوب مردمو سر گرم میکنن
    به همه پیش نهاد میکنم مستند های اقای آرینو ببینن و بقیه رو هم مطلع کنن

  • Reza
    Reza | ۲ مرداد ۱۳۹۶

    خخخخخ موتورو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی