ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بحران زباله در زمین؛ انسان تا کنون بیش از 8 میلیارد تن پلاستیک تولید کرده است

بر اساس تحقیقات اخیر، از دهه 50 میلادی که تولید و استفاده از پلاستیک فراگیر شد، انسان ها تا کنون در حدود 8.3 میلیارد تن انواع مواد لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری مختلف را تولید کرده ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

بر اساس تحقیقات اخیر، از دهه 50 میلادی که تولید و استفاده از پلاستیک فراگیر شد، انسان ها تا کنون در حدود 8.3 میلیارد تن انواع مواد لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری مختلف را تولید کرده اند که از این میان تا کنون 6.3 میلیارد تن ماده پلیمری تبدیل به زباله شده است.

در صورت ادامه روند کنونی، تا سال 2050 حدود 12 میلیارد تن زباله پلاستیکی وارد طبیعت می شود

طبق اطلاعات موجود در مقاله ای که در ژورنال «Science Advance» منتشر شده، تا کنون 9 درصد از زباله های مورد بحث مورد بازیافت قرار گرفته، 12 درصد سوزانده شده و 79 درصد باقیمانده نیز در لندفیل ها جمع آوری و یا وارد طبیعت شده اند. بنا بر پژوهش مذکور در صورت ادامه تولید و مدیریت زباله با روند کنونی، تا سال 2050 میلادی با 12 میلیارد تن زباله پلاستیکی در طبیعت زمین مواجه خواهیم بود.

به گفته «رولند گیِر» یکی از نویسندگان مقاله مورد بحث و دانشیار دانشگاه سانتا باربارا، زباله های موجود برای پوشاندن سطح کشوری مانند آرژانتین کافی بوده و متاسفانه تا کنون هیچ راه حل اساسی و کاربردی نیز برای تجزیه پلاستیک به مواد طبیعی پیشنهاد نشده است.

آقای گیِر می گوید پلاستیک ها تا هزاران سال همراه ما هستند و در این مدت هرچقدر هم که به قطعات کوچک تری تبدیل شوند، باز هم پلاستیک باقی خواهند ماند.

در این میان بازیافت مواد پلاستیکی نیز کمک چندانی به حل معضل موجود نکرده است، چرا که پلاستیک های بازیافتی کیفیت پایین تری نسبت به مواد دسته اول داشته و به همین دلیل هم استقبال زیادی از آنها نمی شود.

بنا بر پژوهش مورد اشاره، بیشترین پلاستیک تولیدی در دنیا صرف بسته بندی محصولات شده که 40 درصد از کل مواد پلیمری موجود را تشکیل می دهد. نکته مهم اینکه پلاستیک مورد استفاده در بسته بندی کمترین عمر را در میان انواع پلاستیک ها داشته و معمولاً به سرعت تبدیل به زباله خواهد شد.

با تمام این اوصاف، رولند گیِر در حال حاضر مهمترین راه مقابله با انباشت زباله های پلاستیکی را کاهش مصرف عنوان کرده و ابراز امیدواری نموده که با سرمایه گذاری و تلاش کافی، مهم ترین معضل زیست محیطی زمین در آینده نزدیک حل و فصل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی