ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رفع آسیب های مغزی یک کودک با استفاده از اکسیژن درمانی

پزشکان در مرکز سلامتی لوییزیانا با همراهی محققان دانشگاه داکوتای شمالی موفق شدند آسیب های مغزی دختری دوساله را که در اثر غرق شدگی در آب ایجاد شده بودند، کاملا برطرف نمایند. آنها برای این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

پزشکان در مرکز سلامتی لوییزیانا با همراهی محققان دانشگاه داکوتای شمالی موفق شدند آسیب های مغزی دختری دوساله را که در اثر غرق شدگی در آب ایجاد شده بودند، کاملا برطرف نمایند.

آنها برای این منظور از اکسیژن پرفشار (hyperbaric oxygen) استفاده کردند؛ نوعی روش درمانی که با قرار دادن بیماران درون اتاقک اکسیژنی که فشار جوی آن کاملا تحت کنترل قرار دارد، توانایی بدن آنها برای درمان شدن را بالا می برد.

دکتر پل هارچ مدیر موسسه Hyperbaric Medicine مرکز سلامت دانشگاه لوییزیانا در این باره گفت:

وفتی ادن کارلسون به اینجا آمد واقعا نمی توانست هیچ فشاری را تحمل کند. وضعیت مغزی وی ابدا عادی نبود و اوضاعش حسابی به هم ریخته بود.

در پایان دوره درمان، او شروع به راه رفتن کرد و تکلمش هم در وضعیتی به مراتب بهتر از زمانی شد که هنوز دچار این حادثه نشده بود.

آنطور که هارچ میگوید آسیب های مغزی ناشی از حوادث تلخی چون غرق شدگی می توانند تا مدت ها بعد از نجات فرد نیز ادامه داشته باشند. در این شرایط ابتدا حادثه رخ می دهد، بعد بدن یک واکنش ثانویه تورمی به آن می دهد که درست بعد از خارج شدن فرد از آب اتفاق می افتاد.

در مورد ادن باید بگوییم که ۵۵ روز بد از حادثه ای که درون یک استخر شنا برای وی رخ داد، فرایند درمانی وی آغاز شد . البته قلب این دختر کوچک از حرکت باز ایستاد با این همه تیم پزشکی توانستند او را در بیمارستان کودکان آرکانزاس مجددا احیا نمایند. کمی بعد با بررسی اسکن های MRI وی مشخص گردید که بخش بزرگی از قسمت خاکستری و سفید مغز وی از دست رفته است که البته اگر ما کاری روی او انجام نمی دادیم قطعا آسیب های مغزی وی بیشتر از این می بود.

اکسیژن درمانی وی از روز ۵۵ام بعد از حادثه شروع شد و هر روز او دو جلسه ۴۵ دقیقه ای اکسیژن خالص دریافت می کرد. طرف یک هفته، ادن به شرایط عادی بازگشت. یک ماه بعد اسکن MRI دیگری روی وی انجام شد و مشخص شد که آسیب مذکور تقریبا به طور کامل از بین رفته است.

هارچ می گوید:

در طول سالیان درازی که از فعالیت من می گذرد ۴۳ کودک با وضعیت مشابه را با اکسیژن خالص تحت درمان قرار داده ام. اما این نخستین باری است که درمان در فاصله کوتاهی بعد از شروع به کار نتیجه می دهد. در اغلب موارد این اتفاق یک تا دو سال بعد از شروع درمان رخ میداد که در آن زمان نیز بخش اعظمی از بافت آسیب دیده مغزی از دست می رفت.

گفتنی است در برهه کنونی اکسیژن درمانی مخالفان و موافقان خود را دارد با این همه نتایج به دست آمده از درمان ادن را می توان به سا شواهد ارزشمندی درنظر گرفت که سودمندی این روش را به اثبات می رسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی