ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی رنو مگان 2018؛ احتمال بازگشت سدان پرطرفدار فرانسوی به بازار ایران

در اواسط دهه 80 شمسگی شاهد حضور برند مشهور فرانسوی یعنی رنو برای رقابت با هموطن خود پژو که بازار خودروی ایران را قبضه کرده بود، بودیم. رنو با لوگان (L90) قرار بود که جایگزین ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

در اواسط دهه 80 شمسگی شاهد حضور برند مشهور فرانسوی یعنی رنو برای رقابت با هموطن خود پژو که بازار خودروی ایران را قبضه کرده بود، بودیم.

رنو با لوگان (L90) قرار بود که جایگزین پیکان شود و در سگمنت بالاتر نیز مدل محبوب خود یعنی مگان را برای مونتاژ در ایران در نظر گرفت و در روزگاری که بازار خودرویی ایران به نسبت امروز محدودتر بود به یکی از پرطرفدارترین سدان های بازار ایران مبدل شد.

در واقع نسل دوم رنو مگان در شرکت پارس خودرو به صورت مونتاژ عرضه می شد، گرچه نسخه های وارداتی آن نیز در بازار عرضه شد. مگان با دو موتور 1.6 لیتری و 2 لیتری با جعبه دنده های دستی و اتوماتیک عرضه می شد که گرچه جعبه دنده مدل اتوماتیک به تاخیر بسیار و شتاب کم اولیه مشهور شد، اما در کل مگان به یک سدان مناسب مصارف خانوادگی محسوب می شد و دقیقا در نقطه مقابل مزدا 3 به عنوان یک سدان اسپرت، قرار می گرفت.

پس از تحریم های اقتصادی و قطع روابط، مونتاژ این خودرو هم به شدت کاهش یافت و از آن جا که به صورت 100 درصدی قطعات آن از خارج از کشور تهیه می شد، برنامه مونتاژ آن در سال 93 برای همیشه بسته شد.

مدل جایگزین این خودرو نیز تحت نام های اسکالا و فلوئنس توسط نگین خودرو عرضه شد که هرگز موفقیت های نسل قبل را تکرار نکرد. اما امروز با توجه به توافق های هسته ای و لغو تحریم های این حوزه، رنو برنامه های بسیار گسترده ای برای بازه های قیمتی مختلف دارد و امروزه شاهد رکورد شکنی های متعددی از سمت و سوی رنو چه در بخش محصولات تولیدی و چه در بخش محصولات وارداتی هستیم.

در این نوشتار قصد داریم تا به جدیدترین نسل رنو مگان بپردازیم که در ادامه انقلاب طراحی رنو و به خصوص محصولاتی همچون تلیسمان و کولئوس به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است و با توجه به اخبار منتشر شده، احتمال دارد که در آینده ای نزدیک در بازار ایران عرضه شود.

چهارمین نسل از مدل محبوب رنو

مگان IV نسخه هاچبک در سال 2015 میلادی در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد و از جولای 2016 فروش آن آغاز شد، مدل سدان این خودرو که قرار است در بازار کشور ما عرضه شود قبل از نمایشگاه پاریس 2016 معرفی شد. این نسل که در حال حاضر در دو سایت تولیدی رنو در بورسا ترکیه و پالنسیا اسپانیا تولید می شود در سه مدل 5 درب هاچبک، 5 درب استیشن و سدان عرضه می شود و این در حالیست که مدل سدان تنها در کشور ترکیه تولید می شود.

گرچه این مدل در برخی از بازارهای خودرویی تحت نام فلوئنس نیز عرضه می شود. پلت فرم این خودرو همان پلت فرم ماژولار گروه رنو و نیسان با نام CMF-CD است.

در زمان معارفه این خودرو ون دنکر، سر طراح جدید شرکت رنو اعلام کرد که رنو می تواند خودرویی با زبان طراحی لاتین و قلب آلمانی تولید کند.

مشخصات ابعادی

مگان جدید فاصله محوری برابر با 2711 mm و طول 4632 mm و ارتفاع 1443 mm و عرض 1814 mm دارد و وزن حدودی آن با توجه به تجهیزات به 1340 کیلوگرم می رسد. چرخ های 16 اینچی آلیاژی و لاستیک های به سایز 205 با فاق 55 و فضای صندوق عقب 503 لیتری از دیگر مشخصات این خودرو است. گرچه در مدل جذابتری که با نام اینتس عرضه می شود، سایز چرخ ها 18 اینچ انتخاب شده اند.

طراحی ظاهری

نسل جدید مگان با زبان طراحی و انتظارات جدید این شرکت در ارائه و استفاده حداکثری از فضا طراحی شده است. در بخش جلو شاهد چراغ های LED به شکل حرف C انگلیسی هستیم که در ابعادی کوچکتر به نسبت تلیسمان طراحی شده اند.

جلو پنجره و طراحی بخش ورودی هوا و همینطور کاپوت خودرو نیز بسیار نزدیک به مدل هایی همچون تلیسمان و کولئوس است. در نمای جانبی نیز شاهد استفاده از خط شانه ای به سبک محصولات این شرکت هستیم و زاویه سقف خودرو و حجم دهی سپرهای عقب خودرو باعث شده تا طرح کلی بدنه از یکنواختی در بیاید.

چراغ های عقب نیز همانند چراغ های جلو از طرحی مشابه با تلیسمان برخوردار هستند که در عرض خودرو کشیده شده اند. از آن جا که رنو مگان در اکثر بازار ها با مدل هاچبک عرضه می شود و طرفداران مدل هاچبک آن بیش از مدل سدان است، مدل سدان یک سال پس از مدل هاچبک رونمایی و روانه بازار شده است. در واقع می توان نسخه اصلی رنو مگان را مدل هاچبک آن دانست. در هر صورت طراحی مگان به خوبی توجه ها را به خود جلب می کند.

طراحی داخلی

در داخل اتاق نیز زبان طراحی و فرم دهی داشبورد و دیگر نقاط، شبیه به تلیسمان و کولئوس در مقیاس کوچک تر دیده می شود. در واقع با مقایسه نسل قبل و این نسل متوجه پیشرفت بسیار زیاد هم در زمینه طراحی و هم در زمینه کیفیت مواد به کار رفته خواهید شد.

در وسط کونسول صفحه نمایش 8.7 اینچی در مدل intens و 7 اینچی در مدل zen با رابط کاربری موسوم به 2 R-link قرار گرفته است. دریچه تهویه مطبوع نیز طرحی شبیه به تلیسمان دارد. جنس داشبورد نیز از نوع پلاستیک نرم انتخاب شده و بر روی درب ها نیز از قطعات با طرح کرومی استفاده شده است.

بر روی صفحه نمایش لمسی تعبیه شده امکان تنظیمات سیستم ناوبری، سرگرمی، وضعیت آب و هوا و همینطور تنظیمات مربوط به خودرو داده می شود.

پشت آمپر سه تیکه که در بخش وسطی شاهد استفاده از صفحه نمایش به جای عقربه دیالوگ هستیم. فضای سرنشینان عقبی نیز آن طور که خود شرکت رنو عنوان می کند، یکی از بهترین ها در کلاس خودش است. برای این سرنشینان دریچه تهویه مطبوع در نظر گرفته شده است.

در نهایت این که مگان پیشرفت های بسیاری در این بخش به خود دیده است که اگر رنو تنوع رنگ آمیزی را به داخل کابین نیز اضافه می کرد، می توانست کابینی چشمگیر تر را عرضه کند.

مسئله ارگونومی نیز به نظر می رسد که در مگان نسل جدید در بهترین حالت خود قرار ندارد و قرار دادن سوییچ اصلی کروز کنترل در کنسول مرکزی، راننده را با مشکل مواجه خواهد کرد.

از امکانات و تجهیزات رنو مگان و مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما بسته به مدل سطح تجهیزات این خودرو متفاوت است.

در هر صورت از امکانات و تجهیزات این خودرو می توان به سیستم مولتی سنس که دارای حالت های پنج گانه برای رانندگی و شخصی سازی است و تنها در مدل intens قرار داده شده است، اشاره کرد.

از جمله تجهیزات ایمنی نیز 6 ایربگ، ESC، ABS، ترمز اضطراری، سیستم کنترل و شروع حرکت در سراشیبی، پارک خودکار، دوربین دید عقب، سنسور جلو و عقب است که فهرست کاملی به نظر می رسد.

کروز کنترل، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع دو منطقه ای، سوکت 12 ولتی سرنشینان جلو و عقب، بلوتوث، هدآپ دیسپلی، سقف پانورمیک و...از دیگر تجهیزات این خودرو است.

مشخصات فنی رنو مگان جدید

رنو نسل جدید قوای محرکه خود را برای نسل جدید مگان استفاده کرده است. دو موتور بنزین سوز 1.6 لیتری تنفس طبیعی و موتور 1.2 لیتری توربوشارژر برای آن در نظر گرفته شده است که به احتمال بسیار زیاد شاهد عرضه مگان سدان با موتور 1.2 لیتری توربوشارژر خواهیم بود.

این موتور در دیگر مدل های جدید این شرکت همچون کجار، سنیک استفاده می شود و با توجه به تکنولوژی بالای آن از حجم بسیار کمی برخوردار است و به کمک سیستم توربوشارژر و همینطور تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید 130 اسب بخار قدرت در دور  rpm5500 و 205 نیوتن متر گشتاور در دور 2000 rpm را دارد. این موتور به کمک جعبه دنده 7 سرعته دوال کلاچ اتوماتیک نیرو را به چرخ های جلو رنو مگان می فرستد.

پیشتر رنو از این جعبه دنده در مدل تلیسمان استفاده کرده بود. باک خودرو نیز حجمی معادل 47 لیتر دارد. طبق اعداد اعلام شده از سوی رنو این خودرو در عرض 10.9 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی معادل 6.1 لیتر است و استاندارد یورو 6 را پاس می کند. سیستم تعلیق جلو نیز از نوع مک فرسون و در عقب از نوع یک پارچه است و با این اوصاف می توان گفت که مگان جدید از نظر مشخصات فنی چندان عظیمی تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد و تنها کاهش مصرف سوخت نیز به لطف استفاده از تکنولوژی های پیچیده تری نظیر توربوچاجر و گیربکس دوبل کلاچ حاصل شده است.

تجربه رانندگی

از آن جا که مدل سدان از پلت فرم مدل هاچبک سود می برد و تنها شاهد افزایش طول هستیم، حس سواری به نسبت یکسانی با مدل هاچبک دارد. صدای وارده به کابین، کنترل و دفع ضربه دست اندازها نیز قابل قبول به نظر می رسد.

مدل سدان تنها 70 کیلوگرم سنگین تر از مدل هاچبک است اما موتور 1.2 لیتری به دلیل حجم به نسبت پایین نیازمند این است که به صورت دائمی در دور بالا کار کند، این مسئله به خصوص در حین حضور در ترافیک و خیابان های شهری احساس می شود. گرچه نمی توان تمامی تقصیر را گردن موتور خودرو انداخت و جعبه دنده نیز به دلیل کمتر شدن مصرف سوخت به صورت دائم در حال سبک کردن دنده ها است.

در زمان حضور در بزرگراه ها و جاده ها شرایط فرق دارد و به دلیل وجود گشتاور به نسبت خوب موتور، می تواند یک سواری به نسبت پرشتاب را فراهم کند، گرچه نباید انتظار یک موتور 200 اسب بخاری را از آن داشت.

به دلیل سیستم تعلیق نرم، بادی رول (حرکت گهواره ای بدنه) در حین عبور از پیچ ها احساس می شود و این مسئله با توجه به فرمان بسیار سبک مگان به سبک دیگر محصولات رنو می تواند سواری به نسبت متفاوتی با دیگر رقبا عرضه کند.

مگان در بازگرداندن روزهای خوش گذشته موفق خواهد بود؟

رنو مگان نسخه سدان از 21 تا 25 هزار دلار قیمت خورده است که بسته به نوع مدل و سطح تجهیزات می تواند قیمت بالاتر یا پایین تری داشته باشد. با توجه به این که مگان در تقسیم بندی جهانی خودروها، یک سدان کامپکت به حساب می آید باید با رقبایی همچون مزدا 3 نسل جدید مقایسه شود.

گرچه رقبایی همچون هیوندای النترا، کیا سراتو، میتسوبیشی لنسر، تویوتا پریوس درغیاب تویوتا کرولا و...در بازار حضور دارند و در مدل های 2017 با قیمتی حول حوش 140 تا 150 میلیون تومان عرضه می شوند. گرچه تفاوت این خودرو ها با مگان در این است که تمامی مدل های نامبرده شده از موتور تنفس طبیعی بهره می برند و مگان با موتور توربو 1.2 لیتری عرضه خواهد شد.

رنو مگان در بازارهای جهانی به نسبت دیگر رقبای نام برده شده، اندکی قیمت بالاتری دارد و باید دید که نمایندگی شرکت رنو در ایران یعنی نگین خودرو این مدل را با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد کرد و آیا  به سرنوشت کولئوس دچار خواهد شد که در ابتدا با قیمت 200 میلیون تومانی توجه بسیاری را به سوی خود جلب کرد یا نگین خودرو استراتژی متفاوتی را برای این محصول انتخاب می کند؟

در هر صورت به شکل منطقی، قیمتی در حول حوش 150 میلیون تومان می تواند بهای مناسبی برای مگان 1.2 لیتری توربو باشد، به خصوص که در صورت رد شدن از این مرز قیمتی، مواجه مگان با خودروهای نظیر سوناتا، اپتیما و حتی نمونه های دست دوم تلیسمان می تواند به چالشی پیچیده برای این مدل مبدل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • X102۴
    X102۴ | ۲ مرداد ۱۳۹۶

    نمیارزه ۱۵۰ تومن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی