ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت میکروسکوپ هولوگرافیک برای تشخیص نشانه های حیات فرازمینی

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا مشغول ایجاد نوعی تکنولوژی میکروسکوپی هستند که امیدوارند بالاخره با قطعیت مشخص نماید آیا حیات در سیارات دیگر وجود دارد یا خیر. این دستگاه میکروسکوپ هولوگرافیک دیجیتال نام دارد و برای پیدا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۲

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا مشغول ایجاد نوعی تکنولوژی میکروسکوپی هستند که امیدوارند بالاخره با قطعیت مشخص نماید آیا حیات در سیارات دیگر وجود دارد یا خیر.

این دستگاه میکروسکوپ هولوگرافیک دیجیتال نام دارد و برای پیدا کردن میکروب ها در فضا طراحی شده است.

گفتنی است آخرین باری که ناسا فضای خارجی زمین را برای یافتن حیات جستجو کرد سال 1976 میلادی بود و از آن زمان تاکنون هیچگونه اتفاق نظری در جامعه علمی دنیا در رابطه با راه های جستجو برای یافتن حیات وجود نداشته است.

البته روشن است که تا به امروز زمان و هزینه های زیادی صرف یافتن آب روی سیارات دیگر شده (با فرض اینکه چنین محیطی محتمل ترین مکان برای جای دادن حیات در خود است). باید اضافه کنیم که مشکلِ پیدا کردن آب، تعیین موقعیت آن نیست، بلکه مساله نحوه تشخیص موجوداتی است که احتمالا درون آن زندگی می کنند.

بنابراین دانشمندان نه می توانند مطمئن باشند که بعد از انتقال نمونه ها از فضا به زمین، اگر موجود زنده ای در آنها بوده زنده می ماند و نه اینکه با استفاده از تلسکوپ های معمولی می توانند نمونه های موجود در فضا را بررسی نمایند.

با در نظر داشتن همین مساله دانشمندان میکروسکوپ هولوگرافیک دیجیتال را طراحی کرده اند. این دستگاه رویکردی تازه را برای حل مساله ای به قدمت چندین دهه دارد: در واقع دستگاه طراحی شده به جای استفاده از لنز برای فوکوس کردن روی سوژه ها، از لیزر برای نمایش حرکت سه بعدی موجود در ذرات میکروسکوپی بهره می گیرد.

در مرحله بعدی، آن حرکات تحلیل می شوند تا مشخص گردد که آیا به صورت اتفاقی رخ داده اند (درست مانند آنچه در آبجکت های غیرزنده شاهد هستیم) یا اینکه درست مانند حرکات درون اندامک های زنده، هدفمند هستند.

لازم است اضافه کنیم که این وسیله هیچ بخش متحرکی ندارد و به همین خاطر برای ماموریت های فضایی که در آنها امکان تعمیر دستگاه ها وجود ندارد ایده آل است. اما محققان از انجام این کار یک هدف مشخص را دنبال می کنند: یکی از اقمار زحل به نام Enceladus.

این ماه یک پوسته یخی با آتشفشان های بزرگ دارد که بخار را به درون فضا می فرستند و احتمال می رود که از این طریق میکرو اورگانیزمها را به درون فضای کیهانی پرتاب نماید. حال میکروسکوپی هم که در دست توسعه قرار دارد باید بتواند بخاری که به آن اشاره کردیم را برای یافتن میکروب های زنده مورد بررسی قرار دهد.

در پایان باید اشاره کنیم که دانشمندان این دستگاه را در قطب شمال تست کرده اند و حالا می خواهند آن را در محیط های خشن تری نظیر قطب جنوب نیز مورد ارزیابی قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yasinyasemi
    yasinyasemi | ۱ مرداد ۱۳۹۶

    پس تلسکوپ کارش چی بود

مطالب پیشنهادی