ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج یک پژوهش: زیر پوسته ماه احتمالا مملو از ذخایر آبی است

از دهه ۱۹۶۰ میلادی این احتمال در ذهن دانشمندان شکل گرفت که احتمالا روی ماه آب وجود دارد و در سال ۲۰۰۸ فضاپیمای Chandrayaan-1 با شناسایی یخ روی سطح این قمر، مهر تاییدی بر گمانه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

از دهه ۱۹۶۰ میلادی این احتمال در ذهن دانشمندان شکل گرفت که احتمالا روی ماه آب وجود دارد و در سال ۲۰۰۸ فضاپیمای Chandrayaan-1 با شناسایی یخ روی سطح این قمر، مهر تاییدی بر گمانه زنی های مطرح شده زد.

با این همه بخش اعظمی از این آب به خاطر نبود جو پیرامونی در ماه و همچنین میدان مغاطیسی، توسط خورشید تبخیر می شود. امروز تیمی از دانشمندان نتایج پژوهش تازه ای را در نشریه Nature Geoscience منتشر کردند که نشان می دهد احتمالا حجم بالایی از آب در زیر سطح ماه قرار دارد.

دانشمندان برای بررسی طول موج نور برگشتی از سطح اجرام آسمانی و در نهایت ارزیابی عناصر موجود در آنها از طیف سنج کمک می گیرند. اما این ابزارها توانایی اندازه گیری حرارت را هم دارند که این مساله به شدت دقت اطلاعات خوانده شده از ماه را که در طول روز به شدت داغ می شود تحت تاثیر قرار می دهد.

تیم پژوهشگران تحقیق خود را با استفاده از دیتای به دست آمده از Chandrayaan-1 و همچنین نمونه هایی انجام دادند که از ماموریت های آپولو ۱۵ و آپولو ۱۷ به دست آمده بود. آنها در ادامه این دیتا را با اطلاعات دمایی و نقشه های به دست آمده از نواحی مختلف ماه ترکیب کردند. به این ترتیب امکانی برای آنها فراهم شد تا حرارت شناسایی شده توسط طیف سنج کنار گذاشته شود و در انتها دانشمندان به نتایج حیرت آوری برسند. آنها به شواهدی دال بر وجود آب در تمامی بخش های ماه پی بردند که پیشتر فوران آتش فشانی در آن رخ داده بود.

Ralph Milliken مولف ارشد این مقاله آورده است:

توزیع این ذخایر غنی از آب نکته کلیدی است. آنها در سرتاسر سطح ماه پراکنده شده اند و این به ما می گوید که ردپای آب در نمونه های آپولو تصادفی نبوده.

این خبر میتواند از اهمیت بالایی برای ناسا و دیگر نهادهایی برخوردار باشد که به دنبال ایجاد نوعی اقامتگاه دائمی روی ماه هستند چراکه قطعا حفاری در ماه برای پیدا کردن آب به مراتب ارزان تر از انتقال این ماده حیاتی به سطح آن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی