ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دولت چین و نصب اجباری نرم افزار جاسوسی روی موبایل شهروندان مسلمان

فعالیت های جاسوسی دولت ها از شهروندانشان موضوع تازه ای نیست، اما چینی ها می خواهند گام را فراتر نهاده و مستقیماً به موبایل های مردم نفوذ کنند. هفته گذشته مقامات استان خودمختار شین جیانگ ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

فعالیت های جاسوسی دولت ها از شهروندانشان موضوع تازه ای نیست، اما چینی ها می خواهند گام را فراتر نهاده و مستقیماً به موبایل های مردم نفوذ کنند.

هفته گذشته مقامات استان خودمختار شین جیانگ (ترکستان شرقی)، که محل سکونت مسلمانان و به خصوص میلیون ها اویغور به شمار می رود، اعلام کردند که تمامی شهروندان (به خصوص مسلمانان) باید اپلیکیشن نظارتی مخصوص را روی موبایل خود نصب کنند، و سرپیچی از این دستور 10 روز حبس را در پی خواهد داشت.

این اپلیکیشن که Jinwang نام دارد، فایل های ذخیره شده روی موبایل را بررسی کرده و به صورت خودکار، ویدیوها، تصاویر، کتاب های الکترونیکی و دیگر اسناد مرتبط با تروریسم یا فعالیت های دینی غیر مجاز را شناسایی می کند (تشخیص فایل ها با استفاده از امضای دیجیتالی MD5 و مقایسه آن با پایگاه داده دولتی صورت می گیرد).

در صورتی که چنین محتوایی در موبایل مورد نظر مشاهده گردد، به کاربر اخطار داده شده تا آن را حذف نماید. اپلیکیشن فوق همچنین به تمامی سابقه گفتگوهای فرد در شبکه های اجتماعی نظیر ویبو و ویچت، اطلاعات سیم کارت و وای-فای هم دسترسی داشته و آنها را به سرورهای دولتی ارسال می کند.

گفتنیست استان خودمختار شین جیانگ واقع در غرب چین، به خاطر اشتراک مرزی با هشت کشور مختلف (مغولستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند) ناآرامی های زیادی را به خود دیده است، اما به هیچ بهانه ای نمی توان چنین برنامه جاسوسی و نظارت گسترده ای را از سوی مقامات دولتی توجیه کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • آریا
    آریا | ۴ مرداد ۱۳۹۶

    مسلمانها باید در خودشون تغییر ایجاد کنن مثل همان تغییری که مسیحیان در دوره رنسانس ایجاد کردن. در غیر اینصورت عاقبت خوبی در انتضارشان نخواهد بود و بازنده خود مسلمانان خواهند بود کما اینکه همین الان هم بیشترین صدمه را میخورند. دنیای اسلام به یک رنسانس نیاز دارد. مسلمانان باید خود را با قرن جدید وفق دهند

    • Mohammadrezahusseini
      Mohammadrezahusseini | ۴ مرداد ۱۳۹۶

      موافقم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی