ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازگشت به عصر هواپیماهای مسافربری فراصوت با طرح جدید ناسا [تماشا کنید]

نخستین هواپیمای مسافربری فراصوت دنیا «کنکورد» نام دارد که حاصل همکاری کشورهای انگلستان و فرانسه بوده و اولین پرواز خود را در سال 1969 میلادی انجام داده است. البته هواپیمای مذکور در طول عمر عملیاتی  ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

نخستین هواپیمای مسافربری فراصوت دنیا «کنکورد» نام دارد که حاصل همکاری کشورهای انگلستان و فرانسه بوده و اولین پرواز خود را در سال 1969 میلادی انجام داده است.

البته هواپیمای مذکور در طول عمر عملیاتی  خود تا سال 2003، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته که یکی از مهم ترین چالش های آن، صدای مهیب حاصل از شکسته شدن دیوار صوتی بوده که در نهایت، موجب ممنوعیت پرواز فراصوت هواپیماها بر فراز مناطق مسکونی شد.

هواپیمای ناسا هنگام عبور از سرعت صوت صدای کمی تولید می کند

حال ناسا اعلام کرده قصد دارد رؤیای پروازهای مسافرتی با سرعت فراصوت را دوباره زنده کرده و در آینده نزدیک، نخستین پیش نمونه از هواپیمای مافوق صوت خود را عملیاتی کند. بر اساس اظهارات این سازمان، هواپیمای مورد بحث معروف به «X-Plane» که یک مدل کوچک از آن در تونل باد آزمایش شده، در هنگام عبور از سرعت صوت صدایی در حد عبور یک مرسدس بنز لوکس در بزرگراه را تولید می کند.

ناسا برای طراحی و توسعه هواپیمای مذکور، بودجه ای در حدود 400 میلیون دلار در نظر گرفته که از سال آینده میلادی اجرا خواهد شد. همچنین کمپانی بزرگ لاکهید مارتین نیز در طرح مورد بحث با ناسا همکاری داشته که خود، نقطه قوتی برای پیشبرد پروژه به حساب می آید.

بر اساس اظهارات ناسا، پیش نمونه اولیه که برای اثبات فناوری ساخته می شود، توانایی حمل مسافر را نداشته و یک هواپیمای تک سرنشین خواهد بود. این هواپیما در حدود 28 متر طول داشته و با استفاده از یک موتور توربوفن F404 متعلق به جنگنده-بمب افکن «F/A-18»، تا ارتفاع 55 هزار پایی اوج می گیرد.

به گفته مسئولین طرح، در صورت موفقیت بخش اول پروژه، مراحل قانونی برای رفع ممنوعیت پروازهای فراصوت بر فراز مناطق مسکونی، همگام با توسعه هواپیمای مسافربری مورد نظر پیگیری خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammad reza ahvazi
    mohammad reza ahvazi | ۴ مرداد ۱۳۹۶

    میدونید چی ناراحتم میکنه؟

    اینکه چندروزه پیش شرکت سایپا برای طراحی موتور سه سیلندر تیبا 328میلیون دلار اختصاص دادن از اینور ناسا برای طراحی وتوسعه هواپیمای فراصوت خودش 400میلیون دلار کنار اختصاص داده
    ای خدا حقش نیست برم سر پل نادری خودمو بندازم پایین تا دیگه از این شق القمرای داخلی نشنوم ?

    • rashedi
      rashedi | ۴ مرداد ۱۳۹۶

      منم میام

    • amin_jhr
      amin_jhr | ۴ مرداد ۱۳۹۶

      دسخوش?

مطالب پیشنهادی