ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دوئل ستارگان؛ ارزش خرید شاسی بلند هیبریدی بیشتر است یا سواری هیبریدی؟

مرسدس بنز GLC دیزلی ثابت کرده است که در مدل دیزلی خود یک خودروی بسیار عالی و مناسب است. اما این بار تصمیم گرفته ایم تا مدل پلاگین هیبریدی این خودرو را در برابر یکی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

مرسدس بنز GLC دیزلی ثابت کرده است که در مدل دیزلی خود یک خودروی بسیار عالی و مناسب است. اما این بار تصمیم گرفته ایم تا مدل پلاگین هیبریدی این خودرو را در برابر یکی از رقبایش از بین محصولات مرسدس بنز قرار دهیم تا ببینیم چه عملکردی را از خود بر جای می گذارد.

نکته ای که در مورد خودروهای دیزلی و پلاگین هیبریدی یکسان است این است که در این خودروها ابتدا مبلغ گران تر برا برای خرید خودرو پرداخت می کنید و سپس هر چقدر که خودرو را مورد استفاده قرار می دهید با توجه به هزینه ی سوخت کمتر، اضافه مبلغ پرداختی به جیبتان باز خواهد گشت.

اما مساله ای که اخیرا بسیار اهمیت پیدا کرده است میزان آلایندگی و گازهای خروجی از اگزوز است و خودروسازان به دنبال خودروهایی فاقد هرگونه آلایندگی هستند.

به این ترتیب باید گفت که خودروهای پلاگین هیبریدی نوعی پل به سمت خودروهای بدون آلایندگی هستند. البته قیمت مدل های پلاگین هیبریدی در مقایسه با مدل های مشابه بنزینی خیلی بالاتر است به طوری که با امکانات رفاهی یکسان نیز همچنان اختلاف قیمتی ۸ تا ۱۰ هزار یورو را با مدل های بنزینی دارند.

موتور برقی که در این خودروها بکار رفته است بسته به نوع خودرو متفاوت است و می تواند قدرتی ۸۰ تا ۱۱۳ اسب بخاری را تولید و روانه ی گیربکس ۷ دنده ی خودکار خودرو کند.

قدرت کلی سیستم هیبریدی شامل مجموع قدرت موتور بنزینی و موتور برقی است که در اینجا مرسدس بنز C350e دارای ۲۷۹ اسب بخار قدرت و GLC350e دارای ۳۲۰ اسب بخار قدرت هستند. اما در خودروهای پلاگین هیبریدی این مصرف سوخت خودرو است که از اولویت بیشتری در مقایسه با قدرت تولیدی برخوردار است.

در کلاس C مصرف سوخت خودرو در مقایسه با C 250 از ۶ لیتر در صد کیلومتر به ۲.۱ لیتر در صد کیلومتر کاهش پیدا کرده است در مدل GLC نیز مصرف سوخت مدل GLC 250 معادل ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. در حالی که مصرف سوخت مدل پلاگین هیبریدی تنها ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد می شود.

البته در دنیای واقعی ممکن است مصرف سوخت هر دو خودرو تا ۲ لیتر بیش از عدد اعلامی افزایش پیدا کند. شارژ شدن باتری های خودرو با استفاده از پریز برق نیز به ۳ ساعت زمان نیاز دارد.

در این مدل ها شما می توانید تا شعاع ۳۵ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت تنها با اتکا به نیروی الکتریکی طی کنید، منتهی در تستی که انجام شد هر دو خودرو عملکرد ضعیفی را از خود نشان دادند، به طوری که مدل C 350e تنها ۱۷ کیلومتر و مدل GLC 350e نیز ۲۱ کیلومتر را توانستند تنها با اتکا به باتری های خود حرکت کنند.

به این ترتیب مشاهده شد که نه تنها چنین شعاع حرکتی برای انجام سفرهای درون شهری کافی نیست بلکه مصرف سوخت خودروها نیز افزایش پیدا کرده و مانند خودروهای غیر هیبریدی می شود.

در این بین باید اشاره کرد که موتور الکتریکی قوی تر مدل GLC به این خودرو اجازه می دهد تا حرکتی بیصدا تر را در مقایسه با C کلاس داشته باشد، هنگامی هم که وارد مسیرهای شیب دار می شوید و موتور بنزینی استارت می خورد که وارد عمل شدن و کارکردن آن بسیار نرم و نامحسوس است و به سختی می توان صدای آن را شنید.

در این مدل ها باتری خودرو در کف محفظه ی بار جاسازی شده است و نه تنها سبب شده تا حداکثر میزان بارگیری خودرو کاهش پیدا کند بلکه وزن خودرو را نیز به میزان ۳۰۰ کیلوگرم افزایش داده است، اما در عوض در عوض عملکرد پدال گاز در این خودروها بسیار بهتر است و  گشتاور در بازه ی وسیعی از دور موتور در در اختیار راننده قرار دارد و به این ترتیب به راننده جسارت بالایی را در هنگام سبقت گیری می دهد.

در این مورد باید گفت که هر دو خودرو با توجه به مجموعه ی فنی مشابه، عملکردی نزدیک به یکدیگر دارند و استفاده از آنها در رانندگی روزمره نیز توام با راحتی و نرمی مناسبی است، به هر صورت هر دوی اینها مرسدس هستند و مشخصه اصلی یک مرسدس بنز را که نرمی سواری  و کیفیت بالای رانندگی است را در خود دارند.

تفاوت اصلی این دو خودرو در بدنه آنها است. جایی که مدل اس یو وی علیرغم داشتن طول کلی کمتر اما فضای جادارتر و بزرگتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می دهد.

البته سیستم هیبریدی سبب شده تا ۱۵۵ لیتر از فضای بار خودرو اشغال شود و ارتفاع کف محفظه ی بار نیز در مقایسه با مدل های عادی بالاتر است. در سمت دیگر، سیستم هیبریدی تنها ۴۴ لیتر از فضای صندوق بار C کلاس را اشغال کرده است.

در بخش فضای داخلی، باید مدل GLC را برنده دانست چون ضمن اینکه صندلی های آن راحتی یکسان با کلاس C را دارند، فضای داخل کابین نیز کمی بزرگتر است و با راحتی سهولت بیشتری می توان نسبت به نصب صندلی کودک اقدام کرد.

دید اطراف نیز در این خودرو مناسب است که با توجه به ارتفاع بالاتر آن طبیعی است. راحتی صندلی ها به حدی است که به ندرت پیش می آید که سرنشینان احساس ناراحتی پشت را داشته باشند و از این نظر نیز در مقایسه با خودروهای سواری بهتر است.

مزایای GLC به همینجا ختم نمی شوند چون این خودرو از سیستم چهارچرخ محرک نیز بهره مند است. این مورد نیز برای افرادی که کمی به ماجراجویی علاقه مند هستند و یا دوست دارند سر پیچ ها پایداری بالاتری را تجربه کنند یک نکته ی مثبت به شمار می رود.

ارزان ترین مدل GLC ۴۵ هزار یورو قیمت دارد و این در حالی است که C کلاس را می توان با مبلغ ۳۴ هزار یورو نیز خریداری کرد. البته مدل های هیبریدی این دو خودرو قیمت بالاتری دارند به طوری که GLC به قیمت ۵۳ هزار یورو و C کلاس به قیمت ۵۱ هزار یورو فروخته می شوند که باز هم در اینجا GLC ارزش بیشتری در برابر مبلغ پرداختی دارد.

در کل اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم باید گفت که مزایای GLC کلاس از معایب آن بیشتر هستند. گرچه سیستم هیبریدی و باتری های آن ضمن اینکه فضا را اشغال کرده اند  و به وزن خودرو نیز اضافه کرده اند اما باید گفت افرادی که به سراغ خرید چنین خودرویی می روند اولویت اولشان همان مصرف سوخت پایین است و در درجه ی دوم به مواردی چون توانایی های حرکتی اهمیت می دهند که در حقیقت GLC در این مورد نیز چندان دست و پا بسته نیست.

C کلاس هیبریدی مصرف کمتری دارد و قیمت آن هم پایین تر است، اما در عوض فضای داخلی کمتری ارائه می دهد و به نسبت مشخصات ارزش پرداختی جذابی همانند GLC ندارد. در ادامه نیز نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی دو خودرو

مرسدس بنز C 350e مرسدس بنز GLC350e
قیمت ۵۱ هزار یورو ۵۳ هزار یورو
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع) ۴۶۸۶، ۱۸۱۰، ۱۴۴۲     ۴۶۵۶، ۱۸۹۰، ۱۶۳۹
حجم صندوق بار ۳۳۵ لیتر ۳۹۵ -۱۴۴۵ لیتر
موتور ۴ سیلندر خطی     ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۱۹۹۱ سی سی ۱۹۹۱ سی سی
قدرت ۲۷۹ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه ۳۲۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی