ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه نشانگر ماوس را در ویندوز شخصی سازی کنیم؟

کرسر ماوس یکی از پایه های طراحی رابط کاربری مدرن است. از کرسر و یا همان نشانگر برای نمایش نقطه کنونی تعاملات کاربر با رایانه روی صفحه یک نمایشگر استفاده می شود. کاربران می توانند ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

کرسر ماوس یکی از پایه های طراحی رابط کاربری مدرن است. از کرسر و یا همان نشانگر برای نمایش نقطه کنونی تعاملات کاربر با رایانه روی صفحه یک نمایشگر استفاده می شود. کاربران می توانند به دلایل مختلف اعم از زیبایی و یا سادگی، رنگ و اندازه نشانگر را تغییر دهند. در این مطلب قصد داریم نحوه انجام این کار را به شما آموزش دهیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

بزرگتر کردن نشانگر یا تغییر رنگ پیش فرض آن به مشکی (به منظور برجسته کردن آن در پس زمینه های سفید) دلایل اصلی تغییر نشانگر پیش فرض ویندوز به شمار می روند.

تغییر نشانگر ویندوز به مجموعه های متنوعی که به صورت پیش فرض در این سیستم عامل قرار دارند به سادگی انجام می پذیرد، اما با این حال کاربران قادر هستند از تصاویر منحصر به فرد خود و یا بسته های موجود در سطح اینترنت برای شخصی سازی این بخش استفاده نمایند.

تغییر دادن نشانگر پیش فرض ویندوز

در بخش جستجوی ویندوز عبارت mouse را بنویسید و سپس از طریق فهرست به نمایش در آمده برای ورود به بخش تنظیمات اصلی ماوس روی گزینه Change your mouse settings ضربه بزنید. همچنین به وسیله تنظیمات ویندوز 10 نیز می توانید به این قسمت دسترسی داشته باشید.

برای این کار منوی تنظیمات را باز کنید و با رفتن به بخش Devices و انتخاب زیر بخش Mouse روی گزینه Additional mouse options کلیک کنید. در ویندوز 8 نیز کافیست روی کنترل پنل کلیک و سپس گزینه Mouse را انتخاب نمایید. در نسخه های قدیمی تر ویندوز تنظیمات میانبر Mouse یا Touchpad معمولاً از طریق کنترل پنل قابل دسترسی هستند.

پنجره Mouse Properties از زمان ویندوز 7 تا به الان تغییرات زیادی به خود ندیده است. به طور خاص آن چه که ما به دنبال آن هستیم تب Pointers است. البته می توانید تب های دیگر را نیز با توجه به نیاز خود تغییر دهید و بدین وسیله سبب بهبود عملکرد ماوس رایانه خود شوید. روی تب Pointers ضربه بزنید و وارد این بخش شوید.

پنجره Mouse Properties از زمان ویندوز 7 تا به الان تغییرات زیادی به خود ندیده است.

اولین گزینه ای که با آن مواجه می شوید Scheme نام دارد. روی منوی کشویی این بخش کلیک کنید؛ پس از آن قادر خواهید بود 12 طرح مختلف نشانگر را مشاهده نمایید. این طرح ها مجموعه ای از تصاویر ساکن و متحرک هستند که به طور کامل جایگزین نشانگر پیش فرض ویندوز و تمام ابزار مرتبط با آن می شوند.

لازم به ذکر است که اکثر این مجموعه ها با آن که عملیاتی هستند و کاربردی اما از طراحی خسته کننده و یکسان بهره می برند. اکثر این طرح ها تنها در اندازه (تطبیق نشانگر ماوس با صفحه نمایش های مختلف و بینایی کاربر) و رنگ متفاوت هستند و جلوه زیبای دیگری را به نشانگر ماوس شما اضافه نمی کنند.

روی یکی از طرح های موجود کلیک کنید تا پیش نمایشی از نشانگرهای کاربردی را در نیمه پایین پنجره ببینید.

در صورت فعال بودن گزینه Enable pointer shadow یک سایه در زیر نشانگر ماوس نشان داده می شود.

طرح های معکوس نیز برای کسانی که با دیدن نشانگر سفید و استاندارد ویندوز مشکل دارند بسیار مفید خواهند بود. اگر یکی از طرح های موجود مورد پسند شماست به سادگی روی Apply کلیک نمایید تا تغییرات اعمال شوند.

پس از آن می توانید برای اعمال تغییرات بیشتر به منوی Mouse Properties بروید. در صورت فعال بودن گزینه Enable pointer shadow یک سایه در زیر نشانگر ماوس به نمایش در می آید.

نشانگر ماوس خود را شخصی سازی کنید

تغییر دادن یک یا چند نشانگر به سادگی هر چه تمام تر قابل انجام است. در بخش Customize تب Ponters، نشانگری که مایل به تغییر شکل ظاهری آن هستید را انتخاب کنید.

به طور کلی 15 نشانگر مختلف وجود دارد که در موقعیت های مختلف ویندوز 10 اعمال می شوند، اما اغلب این اشاره گرهای اولیه، لینک، انتخاب متن و تغییر مکان پنجره ها هستند که برای ما اهمیت دارند. برای انتخاب یک نشانگر سفارشی کافیست روی Browse کلیک کنید.

با انجام این کار پوشه پیش فرض Cursors که معمولاً در مسیر C:WindowsCursors قرار دارد باز می شود. در این مکان می توانید صدها گزینه متنوع و مختلف برای نشانگر ماوس را مشاهده کنید. روی یکی از گزینه ها که با اشاره گر مورد نظر شما هم خوانی دارد کلیک و سپس برای اعمال آن طرح گزینه Open را انتخاب کنید.

در همین رابطه می توانید این کار را بارها و بارها تکرار نمایید تا به نتیجه مطلوب خود برسید. در غیر این صورت گزینه Use Default را انتخاب کنید تا همه چیز به شکل استاندارد خود باز گردد. در نهایت برای اعمال تغییرات روی دکمه Apply ضربه بزنید.

نشانگرهای ماوس را دانلود کنید

برنامه های زیادی از قبیل CursorFX وجود دارد که طرح های مختلف و یا نشانگرهای فردی را به منوی پیش فرض سیستم عامل مایکروسافت اضافه می کنند. سایت هایی شبیه Customize.org و Open Cursor Library نیز بخشی را به نشانگرهای سفارشی اختصاص داده اند. پس از نصب می توانید طبق فرآیندی که پیشتر گفته شده نسبت به اعمال آن ها اقدام نمایید.

اگر یک یا چند نشانگر فردی پیدا کرده اید که می خواهید آن ها را به صورت دستی نصب کنید باید فایل های تصویری آن ها را درون پوشه Cursor کپی نمایید. در ویندوز 7، 8 و 10 این پوشه معمولاً در پوشه پیش فرض نصب ویندوز (مسیر C:WindowsCursors) قرار دارد.

البته امکان انتخاب نشانگر از پوشه های دیگر نیز وجود دارد اما بهتر است برای دسترسی آسان تر تمام آن ها را در پوشه پیش فرض ویندوز نگهداری کنید. آیا تا به حال اقدام به شخصی سازی نشانگر ماوس روی رایانه خود کرده اید؟ کدام طرح را بیشتر از همه می پسندید؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • کاویان کاشانیان
    کاویان کاشانیان | ۷ مرداد ۱۳۹۶

    کسی هست اینارو بلد نباشه :|

  • مهرشاد
    مهرشاد | ۶ مرداد ۱۳۹۶

    اینا واسه ما خاطره س :)))

مطالب پیشنهادی