ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

از TT تا F-150؛ یکصد سال تولید وانت توسط فورد [تماشا کنید]

دقیقا یک قرن پیش و در سال 1917 بود که کمپانی فورد مدل TT را معرفی کرد. این پیکاپ 600 دلاری بر اساس مدل معروف T شکل گرفته بود، اما در مقایسه با آن شاسی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

دقیقا یک قرن پیش و در سال 1917 بود که کمپانی فورد مدل TT را معرفی کرد. این پیکاپ 600 دلاری بر اساس مدل معروف T شکل گرفته بود، اما در مقایسه با آن شاسی و اکسل عقب سنگین تری داشت.

TT در ابتدا بدون محفظه بار و فقط با شاسی به مشتری تحویل داده می شد، اما از سال 1924 فورد تصمیم گرفت که در کارخانه این قسمت را نیز به اولین خودروی کاری خود اضافه نموده و محصولی کامل به مشتریان تحویل دهد.

یک سال بعد آپشنی به تجهیزات TT افزوده شد که در مقایسه با استانداردهای امروزی بیشتر شبیه طنز بود؛ این آپشن چیزی نبود جز برف پاک کن های دستی!

در سال 1928، این خودرو جای خود را به پیکاپ مدل AA داد. این پیکاپ با ظرفیت حمل بار 1.5 تن، می توانست حدود 500 کیلوگرم بار بیشتری با خود جابجا کند. بعد از AA مدل BB در سال 1933 و بعد از آن مدل 50 در سال 1935 معرفی شد.

با آغاز جنگ جهانی دوم، فورد نیز همانند بسیاری از خودروسازان دیگر امکانات خود را برای تولید ماشین الات و ادوات جنگی به کار گرفت. بعد از پایان جنگ، این کمپانی در سال 1947 نخستین نسل از سری F را با نام Bonus-Built معرفی کرد.

این سری در دهه هفتاد میلادی به نسل ششم خود رسید و در سال 1977 به پرفروش ترین پیکاپ در آمریکا بدل شد. از آن تاریخ تاکنون فورد سری F نه تنها همواره این عنوان را برای خود حفظ نموده و بلکه از سال 1981 به این طرف پرفروش ترین خودروی ایالات متحده محسوب می شود.

سال گذشته سری F که در حال حاضر در نسل سیزدهم خود به سر می برد، با فروشی برابر با 820,799 دستگاه برای چهلمین سال متوالی به عنوان محبوب ترین پیکاپ آمریکا دست یافت.

از سال آینده فورد با معرفی نسل جدید پیکاپ رنجر حضور خود را در بازار پیکاپ ها پر رنگ تر خواهد کرد. این خودرو که طبق برنامه ریزی ها از سال 2019 به فروش خواهد رسید، با طیف وسیعی از پیشرانه های مختلف تولید خواهد شد.

با توجه به تجربه فورد در ساخت پیکاپ های کاربردی، می توان انتظار داشت که رنجر نیز به یک محصول موفق و پرطرفدار تبدیل شود.

گفتنی است فورد به مناسبت صدمین سالگرد تولید اولین پیکاپ خود مراسمی را در دیربورن میشیگان تدارک دیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

    عجب کارنامه پر افتخاری داره فورد. هنری فورد یه نابغه بود که در دوران طلایی اختراعات به اتوموبیل معنا بخشید.

مطالب پیشنهادی