ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان روش پاک و بهینه ای را برای تبدیل CO2 به اتانول ابداع کرده اند

سوخت های فسیلی حداقل در آینده قابل پیش بینی از چرخه مصرفی انسان حذف نمی شوند و در این مدت تنها می توان با مصرف بهینه و ابداع روش های بازیابی انرژی، در استفاده از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

سوخت های فسیلی حداقل در آینده قابل پیش بینی از چرخه مصرفی انسان حذف نمی شوند و در این مدت تنها می توان با مصرف بهینه و ابداع روش های بازیابی انرژی، در استفاده از این سوخت ها صرفه جویی کرده و محیط زیست را کمتر آلوده نمود.

تبدیل CO2 به اتانول یکی از روش های بازیابی سوخت است

یکی از روش های استفاده مجدد و بازیابی سوخت های فسیلی، تبدیل گاز CO2 به CO و در ادامه سوخت های قابل مصرفی مانند اتانول است که تا پیش از این، بسیار هزینه بر بوده و طی فرآیند نیز محصولات ناخواسته ای مانند گاز H2 تولید می شده است.

اما حالا دانشمندان نوعی کاتالیزگر نوری از ترکیب فلز نیکل و مواد ارگانیک تولید کرده اند که بافتی اسفنجی داشته و می تواند بدون تولید فرآورده های ناخواسته، گاز دی اکسید کربن را به مونوکسید کربن تبدیل کند.

کاتالیزگر اسفنجی مورد بحث می تواند در مجاورت نور خورشید گاز CO2 را به CO تبدیل کند و در صورت غنی سازی آن با نانوکریستال های رودیم و نقره، فرآورده های واکنش شامل اسید فرمیک، اسید استیک و اتانول خواهند بود.

گفتنی است مانند بسیاری از پروژه های علمی-پژوهشی دیگر، استفاده از کاتالیزگر نیکل-ارگانیکی برای استحصال اتانول از کربن دی اکسید نیز فعلاً در فاز آزمایشگاهی بوده و برای بهره برداری در مقیاس بزرگ آماده نیست.

با این حال روش مورد بحث می تواند راه حل مناسبی برای افزایش راندمان کارخانجات و نیروگاه های تولید کننده CO2 باشد که از طریق آن، قادر به بازگردانی بخش قابل توجهی از گازهای خروجی به چرخه تولید خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی