ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین تجربه رانندگی با برلیانس کراس C3؛ شبه کراس اووری با عملکرد یک هاچ بک شهری

بسیاری از صاحب نظران علم طراحی صنعتی، مدیران فروش و کارشناسان بازار خودرو معتقدند که برای پر فروش بودن یک محصول تازه، کمتر شاخصی می تواند با "جذابیت های طراحی و زیبایی" رقابت کند. پس ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

بسیاری از صاحب نظران علم طراحی صنعتی، مدیران فروش و کارشناسان بازار خودرو معتقدند که برای پر فروش بودن یک محصول تازه، کمتر شاخصی می تواند با "جذابیت های طراحی و زیبایی" رقابت کند. پس از این عامل، فاکتور دیگری به نام جنس و کیفیت تریم داخلی و طراحی کابین خودرو مطرح می شود که براساس آمار از اهمیت بالایی (حتی بیشتر از میزان مصرف سوخت) برای مشتریان برخوردار است.

در واقع طبیعتا خریداران خودرو بیشتر وقت خود را در کابین خودرو می گذرانند و مشخص است که کلیه فاکتور های مربوط به رفاه و آسایش فضای داخلی و جذابیت های بصری این بخش، برایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

حالا چند سالی است که خودروسازان چینی نیز به نکات مهم در سلیقه مشتریان پی برده اند و محصولات خود را براساس چنین فاکتورهایی شکل می دهند، از این رو شاهد جذب برخی از خلاق ترین طراحان صنعتی توسط خودروسازان چینی هستیم و محصولات کشور اژدها روز به روز جذاب تر و زیباتر می شوند، اما در عین حال سرعت پیشرفت شرکت های چینی در زمینه ارتقاء مشخصات فنی و ساختار های مکانیکی خودرو تا این حد زیاد نیست و به نوعی می توان گفت که در مورد برخی محصولات، عملا ظاهر زیبا، به پوسته ای برای پنهان کردن ضعف های فنی و مهندسی بدل شده است.

برلیانس اما یکی از نام هاییست که به عنوان شریک چینی ب ام و به ایران راه پیدا کرد و حالا قریب به سه سال است که مشتریان ایرانی طعم محصولات برلیانس که توسط گروه سایپا و پارس خودرو مونتاژ می شوند را چشیده اند.

بعد از شکست مدل کراس اوور V5 به دلیل قیمت گذاری اشتباه (95 میلیون تومان) عرضه مدل های مونتاژی خانواده H300 به دلیل جذابیت های ظاهری آن ها با موفقیت همراه بود و اخیرا نیز با واگذاری خط تولید سری H200 به پارس خودرو، شاهد عرضه این خودرو با لقب ارزان ترین خودرو اتوماتیک بازار هستیم.

حالا نوبت به مدل کراس از سری هاچ بک H300 رسیده تا سبد محصولات پارس خودرو برای رقابت با خودروهایی نظیر لیفان X50، ام وی ام X22 و حتی دانگ فنگ H30 تکمیل شود، البته از میان این گزینه ها می توان گفت که MVM X22 از سایرین مرتفع تر است و تا حدی از کلاس هاچ بک های کراس خارج شده است.

با این حال پارس خودرو به شکل همزمان با مدل برلیانس کراس C3 (احتمال تغییر این کُد فنی وجود دارد)، ساندرو استپ وی را نیز در خطوط تولید خود دارد و از این رو می توان گفت که حالا رقابت درون شبکه نیز بین محصولات این خودروساز به وجود آمده که البته پیش از این نظیر آن را در مورد رنو ساندرو و برلیانس H320 دیده بودیم.

تغییرات اندک ظاهری

تغییر گرافیک چراغ های جلو، جلوپنجره متفاوت، رینگ های چرخ جدید و استفاده از باربند سقفی، از جمله مهمترین تفاوت های ظاهری مدل کراس و هاچ بک معمولی H320 هستند، البته به گفته مهندسین فنی پارس خودرو فاصله کف خودرو از سطح زمین در حدود 2 سانتی متر افزایش یافته و با توجه به افزوده شدن باربندی به ارتفاع 3 سانتی متر، در مجموع برلیانس کراس در حدود 5 سانتی متر بلند قامت تر از نسخه هاچ بک به نظر می رسد.

مشابهت کامل فنی با نسخه هاچ بک

برلیانس های مونتاژی پارس خودرو همگی از پیشرانه ای 1.5 لیتری با قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر مجهز به زنجیر تایم نیرو می گیرند اما در زمینه گیربکس تفاوت هایی وجود دارد و در حالی که در مدل های سری H200 از گیربکس AMT استفاده می شود، نسخه های سری H300 و کراس به گیربکس 4 سرعته خودکار مجهزند، در تمامی بخش های دیگر فنی شامل ترمز، فرمان، سیستم تعلیق و.نیز شرایط یکسانی در مورد هر دو خودرو وجود دارد و تنها به واسطه تغییر تنظیمات سیستم تعلیق، ارتفاع کف مدل کراس از سطح زمین در حدود 2 سانتی متر افزایش یافته است.

از مهمترین تجهیزات رفاهی و امکانات برلیانس کراس C3 می توان به سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید، جی پی اس، آینه برقی، امکان تا کردن صندلی های عقب و مواردی از این دست اشاره کرد اما جای خالی مواردی نظیر دوربین دنده عقب و کروز کنترل محسوس به نظر می رسد.

تجربه رانندگی با برلیانس کراس C3

فرمان سبک، ترمزهای نسبتا خوب، گیربکسی با ضرایب دنده سبک در راستای کاستن از مصرف سوخت، شتاب و کشش نه چندان قدرتمند و سیستم تعلیق نسبتا ساده، از جمله ویژگی ها فراگیر خودروهای چینی در محدوده قیمتی 50 الی 65 میلیون تومان محسوب می شوند و برلیانس C3 کراس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از جمله ویژگی های مثبت اینکه عایق کاری به خوبی انجام شده و صدای پیشرانه که آوایی نسبتا اسپرت دارد راه نفوذ زیادی به کابین خودرو پیدا نمی کند، همچنین سیستم تعلیق به ندرت دچار وضعیت کوبش می شود، اما در جذب ضربات و تکان های ریز چندان موفق ظاهر نمی شود و موج های جاده را با شدتی نه چندان کم به سرنشینان منتقل می نماید.

فضای داخلی کابین نسبتا خوب است و اندکی از خانواده پژو 206 وسیع تر احساس می شود اما در عوض قدرت سیستم تهویه مطبوع چندان چنگی به دل نمیزند و خنکای باد کولر یارای مقاومت در برابر تندی آفتاب مرداد ماه را ندارد.

از نظر شتاب و کشش با توجه به پُر بودن ظرفیت کامل خودرو، در این تست شرایط مناسب برای آزمایش وجود نداشت اما با توجه به شباهت کامل فنی برلیانس کراس و مدل سدان H330 می توان گفت که شتاب گیری صفر تا صد در حدود 14.5 الی 15 ثانیه به طول می انجامد که مسلما نمی تواند معیاری برای عملکرد اسپرت خودرو باشد.

از آنجا که پیش از این آزمایش مقایسه شتاب پژو 206 و برلیانس H330 را انجام داده ایم، می توانید برای روشن شدن تفاوت ها فیلم مربوط مقاله مذکور را مشاهده فرمایید.

پایداری و هندلینگ خودرو نیز با در نظر گرفتن تایرهای چینی ساخت وانلی در حد متوسط ارزیابی می شود و بنا بر آنچه آزموده شد در صورت تست مارپیچ و بازی ناگهانی با فرمان، بروز بیش فرمانی و سُر خوردن بخش انتهایی خودرو دور از ذهن نیست.

عملکرد گیربکس در مجموع خوب است اما برنامه ریزی آن به نحوی انجام شده که انجام دنده معکوس در دور موتورهای بیشتر از 3000 RPM اتفاق نیافتد و این مورد ضمن یاری رساندن به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از وارد آمدن فشار به موتور و گیربکس، بر روی شتاب گیری ثانویه خودرو تاثیر منفی گذاشته است و ریسک پروسه سبقت گیری را افزایش می دهد.

در مجموع برلیانس کراس C3 به جز مبحث شتاب و کشش، نقطه ضعف خاصی در مبحث رانندگی و کیفیت سواری ندارد و با توجه به آپشن هایی چون سانروف، می تواند نظر مشتریان را بیش از خودرویی امثال رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به خود جلب کند اما با این حال می توان با قطعیت گفت که دوام و عملکرد پلت فرم برلیانس که شرایط ایمنی روشنی نیز تاکنون در مورد آن اعلام نشده، به پای استپ وی نمی رسد و این خودرو مناسب حال افرادیست که بخواهند برای رفت و آمد درون شهری و به عنوان خودرو دوم از آن استفاده کنند و قصد وارد کردن فشار برای رانندگی در مسیرهای پرشیب کوهستانی و استفاده های سنگین را نداشته باشند.

قیمت و شرایط بازار

پارس خودرو در خلال نمایشگاه خودرو مشهد قیمت رسمی برلیانس کراس را در حدود 57.5 میلیون تومان اعلام کرد، با توجه به قیمت خودروهایی نظیر ساندرو استپ وی در بازار (حدود 63 میلیون تومان) و جذابیت ظاهری مدل کراس برلیانس، به نظر می رسد که استقبال خوبی از این هاچ بک بلند قامت روی خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mehdi Valiollahi
    Mehdi Valiollahi | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

    هر ماشین هاچبکی که میاد، همونو چند سانت میبرنش بالا و یه باربند و فلاپ گلگیر میذارن روشو به عنوان یه ماشین کراس اوور و شاسی بلند با قیمت خیلی بیشتر میندازن به ملت!!! نمی دونم این کار جای دیگه ای از دنیا هم انجام میشه یا نه ولی خیلی مسخره است. با این اوصاف من نمی دونم چرا کراس اوور پراید رو نمیزنن؟! کاری نداره که. دو سانت فنراشو بلندتر می کنی. یه باربند میزاری و فلاپ گلگیر. به همین راحتی می شه پراید کراس اوور. دیگه نمی دونم چی بگم جز اینکه متاسفم ... واقعا متاسفم

    • sd
      sd | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

      خودت فهمیدی چی گفتی ؟؟؟

    • sd
      sd | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶

      مسخره

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    اصلا هر کاری میکنم این تبدیل هاچ بک به کراس اور تو کتم نمیره،خیلی مسخرست

  • alie
    alie | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    تو این رنج ساندرو استپ وی بهتره ولی حیف که اپشن هاش کمه!!

  • مهدی تخت فیروزه
    مهدی تخت فیروزه | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    بزک کنان قهار.

  • H@med
    H@med | ۱۱ مرداد ۱۳۹۶

    مسخره

مطالب پیشنهادی