ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نتایج یک تحقیق؛ سهم برابر سرعت و مصرف نوشیدنی های الکلی در وقوع تصادفات رانندگی

یک تحقیق جدید نشان می دهد که ۱۱۲۵۸۰ مورد مرگ و میر ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در بزرگراه های نقاط مختلف ایالات متحده در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عدم رعایت سرعت ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۵

یک تحقیق جدید نشان می دهد که ۱۱۲۵۸۰ مورد مرگ و میر ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در بزرگراه های نقاط مختلف ایالات متحده در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عدم رعایت سرعت مجاز و عجله بیش از حد راننده مرتبط بوده است.

این میزان مرگ و میر ناشی از سرعت بالا تقریبا با تعداد افرادی که جان خود را در اثر رانندگی در حین مستی از دست می دهند برابر است. چرا که در همین بازه زمانی ۱۱۲۹۸۴ نفر نیز جان خود را به دلیل رانندگی با حالت مستی از دست داده اند.
این مطالعه که توسط هیئت ایمنی حمل و نقل ملی امریکا (NTSB) انجام شده است به سازندگان وسایل نقلیه مسافربری و مصرف کنندگان این وسایل به شدت توصیه می کند که در هنگام رانندگی از سیستم کروز کنترل استفاده کنند.

اتخاذ این سیستم ها می تواند به عنوان یک اقدام احتمالی در راستای کاهش چشم گیر تعداد مرگ و میر تصادفات ناشی از سرعت بالا صورت گیرد. این تحقیق همچنین توضیح می دهد که سرعت بالا نه تنها خطر وقوع تصادف جاده ای و شهری را افزایش می دهد، بلکه روی شدت مصدومیت های ناشی از سوانح رانندگی نیز تاثیرگذار است.


اگر دوباره به عدد ۱۱۲۵۸۰ نگاهی بیندازید متوجه می شوید که این عدد برای دهه بسیار زیاد و قابل توجه است. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که در یک بازه ده ساله جمعیت کل شهر بندرانزلی یک باره ناپدید شود.
سازمان حمل و نقل امریکا عنوان می کند که با وجود آگاهی نسبی رانندگان این کشور از خطرات ناشی از سرعت بالا، همچنان رانندگی با سرعت زیاد جزئی از رفتار و عادات رانندگی مردم این کشور است. البته با وجود 112580 مورد مرگ بر اثر تصادفات ناشی از سرعت بالا، ارائه چنین اطلاعتی از NTSB تعجب آور نیست.


در حقیقت این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان رایج است که با وجود اگاهی مردم از خطرات ناشی از سرعت زیاد، همچنان رانندگان به این عادت بد رانندگی پایبند اند. یک سوم از تصادفات رانندگی در جهان به سرعت بستگی دارد. به سادگی می توان گفت که رانندگان واقف اند که سرعت زیاد قصد کشتن آن ها را دارد ولی باز هم از قوانین تخطی کرده و سریع می رانند.
بد نیست بدانید که در کشور ما نیز سرعت در وقوع تصادفات نقش اساسی داشته و حتی جایگاه اول را نیز از آن خود کرده است. به طور کلی 30 تا 50 درصد علل مرگ ناشی از تصادفات به سرعت خودروها مربوط است. در حقیقت تصادفات دومین عامل مرگ و میر ایرانیان محسوب می شوند.

در مصاحبه ای که با رابرت ل. سوموالت، رئیس سازمان NTSB صورت گرفت وی بیان کرد که شما در صورتی میتوانید اپیدمی بالای مرگ و میر تصادفات جاده ای را کاهش دهید که از افرایش سرعت رانندگان جلوگیری کنید.

در حقیقت بدون تحقیقات و مطالعات اخیر مهار کردن چنین سرعت های بالا و کشنده ای امکان پذیر نبوده و در واقع شما نمی توانستید سرعت خود را کنترل کنید اگر مطالعات تحقیقاتی سال های اخیر صورت نمی گرفت. سوموالت معتقد بود که سرعت بسیار خطر آفرین و کشنده است.


وی همچنین در ادامه توضیح داد که این تحقیق سازمان حمل و نقل ملی امریکا نشان می دهد که چگونه سرعت زیاد سبب کشته شدن مردم می شود و چه اقداماتی برای نجات جان انسان هایی که سرعت زیاد به آن ها آسیب زده کمک کننده است. این تحقیق همچنین راهکارهایی که مانع از رخ دادن تصادفات ناشی از سرعت است را ارائه می دهد.
بر اساس نتایج این مطالعات، سازمان NTSB ، ۱۹ توصیه ایمنی را منتشر کرده است. از این ۱۹ توصیه ایمنی یک مورد به وزارت حمل و نقل ایالات متحده، هشت مورد به اداره امنیت ملی ترافیک، چهار مورد به اداره فدرال بزرگراه ها و یکی یک مورد نیز به انجمن ایمنی گاورنور بزرگراه ها، انجمن بین الملل فرماندهان پلیس و انجمن ملی مارشال اشاره دارد.


در بسیاری از کشور های دنیا برای جلوگیری از سرعت زیاد و وقوع تصادفات رانندگی، تدابیری مختلفی در نظر گرفته شده است. مثلا کشور فرانسه در سال 2003 اقدام به نصب 1000 دوربین مخصوص ثبت سرعت غیر مجاز کرد که نتیجه آن کاهش 30 درصدی تلفات جاده ای بود.

در کانادا با وجود کم بودن میزان تلفات ناشی از تصادفات اما باز هم با اجرای طرح منطقه ‌بندی معابری که دارای محدودیت‌های سرعتی مختلفی اند موفق به کاهش میزان این تلفات شدند. در ایران نیز یکی از اقداماتی که به شدت به کاهش میزان 80 درصدی تصادفات جاده ای کمک کرده است نصب دوربین های ثبت سرعت غیر مجاز بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی