ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قدیمی ترین پیشگونه گل های امروزی، هر دو اندام مذکر و مونث را داشته است

به لطف فعالیت محققانی که اخیراً از مدل های کامپیوتری برای بازسازی گیاهی که 140 میلیون سال پیش روی زمین قرار داشته استفاده کرده اند، حالا می دانیم که پیشگونه گل های امروزی، چه شکل ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

به لطف فعالیت محققانی که اخیراً از مدل های کامپیوتری برای بازسازی گیاهی که 140 میلیون سال پیش روی زمین قرار داشته استفاده کرده اند، حالا می دانیم که پیشگونه گل های امروزی، چه شکل و شمایل و خصوصیاتی داشته.

تا پیش از نتایج این تحقیقات تازه، اطلاعات زیادی درباره گیاهان گل دار امروزی که آنژیوسپرم نامیده می شوند وجود نداشت؛ گفتنی است که آنژیوسپرم ها 90 درصد از تمام گیاهان را تشکیل می دهند. این ناآگاهی به آن خاطر بود که گل و گیاهان به خوبی باقی نمی مانند و فسیل های بسیار نادری را می توان از آنها یافت. محققان برای گزارش تازه خود که در ژورنال Nature به انتشار رسیده، از دیتابیسی شامل خصوصیات گل ها و مدل های کامپیوتری استفاده کردند تا با شبیه سازی تکامل این گیاهان به مرور زمین، به شکل و شمایل پیشگونه آنها پی ببرند.

نتیجه نهایی، گلی شبیه به سوسن سفید بود که سه لایه گلبرگ پیچاپیچ داشت. مدل به دست آمده نشان می دهد که نخستین گل، وابسته به هردو جنسیت بوده و هر دو اندام مذکر و مونث را داشته است. این کشف، می تواند به بررسی هرچه گسترده تر تکامل گل ها به محققان کمک کند و به ما نشان دهد که پیشگونه گل های امروزی، چطور به مرور زمان با محیط پیرامون و شرایط آب و هوایی وفق یافته و تبدیل به نژادهای جدیدی مانند مگنولیا، بابونه و دیگر گل ها شده است.

در نهایت باید خاطر نشان کرد که مدل های به دست آمده در این تحقیق، براساس حدس و گمانه زنی هستند و مشخصات کامل این گل پیشگونه هنوز نامشخص باقی مانده. اما دانستن این موضوع جالب است که گلی متعلق به 140 میلیون سال پیش، حداقل از لحاظ ظاهری تفاوت چندان با آنچه امروزه در گل فروشی ها یافت می شود نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی