ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فراتر از امنیت؛ نگاهی به جزییات فناوری های ایمنی لکسوس LS جدید

اوایل امسال و در نمایشگاه خودروی دیترویت بود که کمپانی ژاپنی لکسوس نسل پنجم از سدان لوکس و تشریفاتی LS را معرفی کرد. این نسل از LS با توجه به زبان طراحی جدید لکسس که ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

اوایل امسال و در نمایشگاه خودروی دیترویت بود که کمپانی ژاپنی لکسوس نسل پنجم از سدان لوکس و تشریفاتی LS را معرفی کرد. این نسل از LS با توجه به زبان طراحی جدید لکسس که شامل استفاده گسترده از خطوط تیز و جلو پنجره بزرگ می شود، حالتی تهاجمی پیدا نموده و در برابر رقبای اصلی خود یعنی مرسدس بنز S کلاس، ب ام و  سری 7 و آئودی A8 از ظاهری به مراتب خشن تر برخوردار است.

با گذشت چند ماه از زمان معرفی این نسل از LS، لکسس به جزییات بیشتری از سیستم های ایمنی پیشرفته ی آن پرداخته و قابلیت هایی را که برای کاهش تلفات جاده ای به کار رفته اند، شرح داده است.

به عنوان پرچمداری که قصد دارد پیشگام عصری جدید برای کمپانی باشد، LS به انبوهی از تکنولوژی های مرتبط با ایمنی مجهز شده؛ به ویژه اینکه ترکیب پکیج های Lexus Safety System + و Lexus Safety System + A سطح بالایی از ایمنی فعال و سیستم های کمکی راننده را فراهم کرده است.

سیستم های ایمنی لکسس LS در یک نگاه

 

پکیج پیشرفته ایمنی فعال Lexus Safety System + A

این پکیج که در واقع نسخه پیشرفته تر از پکیج Lexus Safety System + محسوب می شود، علاوه بر سیستم های (Pre-Collision (PCS، اخطار خروج از بین خطوط (LDA) و کروز کنترل راداری دینامیک شامل سیستم کمکی فرمان - برای شرایطی که به تنهایی با ترمز خودکار قابل کنترل نیستند - و سیستم اخطار ترافیک در جلوی خودرو (FCTA) می شود. این دو ویژگی به علاوه ی قابلیت CoDrive که به حفظ خودرو در بین خطوط یا تعویض مسیر کمک می کند، به خوبی از راننده در شرایط مختلف حمایت می کنند.

تکنولوژی های ایمنی فعال جدید پیشرفته

PCS (با اخطار عابرین و سیستم فرمان کمکی فعال)

در کنار سیستم متداول قبل از برخورد یا همان PCS (شامل جلوگیری از برخورد و کاهش صدمه از طریق اخطار)، LS جدید برای اولین بار در جهان با سیستم اخطار عابرین و سیستم فرمان کمکی ارایه شده است.

با سیستم اخطار عابرین یا Pedestrian Alert، چنانچه احتمال برخورد با یک عابر محرز گردد، مسیر حضور او از طریق یک انیمیشن بر روی هداپ دیسپلی بزرگ LS نمایش داده می شود تا راننده از خطر موجود اطلاع پیدا کند. سیستم فرمان کمکی فعال یا Active Steering Assist نیز چنانچه برخورد با عابر یا سازه های پیوسته مثل گاردریل را بسیار محتمل تشخیص دهد، با هدایت خودرو به طرفین و ترمزگیری سعی می کند که از تصادف جلوگیری نموده و یا از شدت آن بکاهد.

سیستم CoDrive لکسس، دستیار پیشرفته ی رانندگی که می تواند به رانندگی خودکار منجر شود

این سیستم، قابلیت کمک به تغییر مسیر (LCA) را به قابلیت های اصلی کروز کنترل راداری دینامیک و کمک به رهگیری لین (LTA) اضافه می کند تا راننده در جاده ها و اتوبان ها با راحتی بیشتری خودروی خود را هدایت کند. با حمایت و پشتیبانی پیوسته در جاده های پر پیچ و خم و پر ترافیک، سیستم CoDrive لکسس بار زیادی را از روی دوش راننده بر می دارد. این سیستم در همکاری با هداپ دیسپلی بزرگ و نمایشگر چند منظوره مدام درباره سطح حمایت خود از راننده اطلاع رسانی می کند.

سیستم رهگیری مسیر (LTA)

سیستم رهگیری مسیر زمانی که کروز کنترل تطبیق پذیر فعال است، با کنترل فرمان به حفظ خودرو در بین خطوط کمک می نماید. این مساله از طریق تشخیص خط کشی ها به واسطه یک دوربین، ممکن می شود. در زمان هایی که به علت ترافیک سنگین و فاصله کم خودروها تشخیص خطوط دشوارتر شود، این سیستم راستای حرکت خودروهای جلویی را ردگیری نموده و به دنبال آنها ادامه مسیر می دهد.

در شرایطی که سرعت ورود به یک پیچ از طریق اطلاعات موجود در سیستم مسیریاب بیش از حد تشخیص داده شود، باز هم با نمایش اعلان در هداپ دیسپلی و نمایشگر چند منظوره به راننده اخطار داده شده و سرعت خودرو به طور اتوماتیک کاهش می یابد.

سیستم کمک به تغییر مسیر (LCA)

سیستم LCA که از کاربرد چراغ راهنما توسط راننده به عنوان یک متغیر اصلی برای فعال شدن استفاده می کند، قبل از تغییر مسیر اطراف خودرو را اسکن نموده و در زمان مناسب با کنترل فرمان، گاز و ترمز امکان جابجایی را با امنیت کامل میسر می سازد.

سیستم کمکی توقف اضطراری راننده

اگر در حین استفاده از LTA هیچ واکنشی از سوی راننده نشان داده نشود، سیستم کمکی توقف اضطراری وارد عمل شده و با پخش اخطارهای صوتی و تصویری و کاهش سرعت خودرو به حمایت از راننده می پردازد. سپس با روشن کردن فلاشرها و پخش بوق به سایر رانندگان نیز اخطار داده می شود تا از حوادث احتمالی پیشگیری شده و یا حداقل از شدت آنها کاسته شود.

همه این اتفاقات در شرایطی می افتد که خودرو سرعت خود را رفته رفته کمتر کرده و نهایتا در لین خود توقف پیدا می کند. بعد از توقف کامل، قفل درها باز شده و از طریق ارتباط HELPNET خودکار، برای نجات هر چه سریع تر راننده با مراکز امداد تماس برقرار می شود.

چراغ های نوربالای تطبیق پذیر دو مرحله ای (AHS)

با 8 LED در بالا و 16 LED در پایین، چراغ های تطبیق پذیر LS با روشن و خاموش کردن هر یک از این LED ها و کنترل شدت و فاصله پرتاب نور، بهینه ترین حالت نوردهی را ایجاد می کنند. با این قابلیت چشم رانندگان خودروهای عبوری اذیت نشده و می توان همیشه از نور بالا برای طی مسیر در شب استفاده کرد.

اخطار ترافیک در جلو (FCTA)

برای جلوگیری از برخورد در تقاطع ها، FCTA با هدف تشخیص ترافیک عبوری از جلوی خودرو طراحی شده است. این سیستم از رادار جلویی برای این کار بهره گرفته و در صورت شناسایی خودرویی که در حال نزدیک شدن یا عبور از جلوی LS است، با پخش اخطار در هداپ دیسپلی به راننده اطلاع رسانی می کند. در صورت افزایش احتمال خطر تصادف، اخطارهای صوتی و تصویری بیشتری از طریق نمایشگر چند منظوره پخش می گردد.

سیستم کمکی علایم جاده ای (RSA)

این سیستم با استفاده از دوربین و نقشه های مسیریابی اطلاعات جاده ای را دریافت نموده و توسط هداپ دیسپلی و نمایشگر چند منظوره به راننده نمایش می دهد. بدیهی است که با وجود این سیستم، احتمال عدم تشخیص علایم جاده ای و در نتیجه افزایش خطرات رانندگی تا حد زیادی کمتر می شود.

تکامل بیشتر عملکرد تکنولوژی های Lexus Safety System +

کمپانی لکسس سیستم های PCS، LDA و کروز کنترل راداری دینامیک خود را در پکیج Lexus Safety System + ارتقا داده و آن را در کنار پکیج Lexus Safety System + A در LS به کار گرفته است.

سیستم قبل از برخورد (PCS)

این سیستم عابرین و خودروهای روبرو را با راداری بسیار دقیق و دوربین های دوگانه تشخیص داده و از طریق ترمزگیری خودکار سعی می کند از برخورد جلوگیری نموده و یا تا حد امکان از شدت آن بکاهد. این نسخه بهبود یافته ضمن شناسایی دوچرخه سواران و عابرین پیاده در شب، از قدرت ترمزگیری خودکار بهتری نسب به قبل برخوردار است. برای مثال سیستم مذکور در صورت تشخیص عابر می تواند با ترمزگیری اتوماتیک تا 60 کیلومتر سرعت خودرو را کاهش دهد.

اخطار خروج از بین خطوط (LDA)

نام این سیستم به خوبی گویای وظیفه آنست. تشخیص خطوط موجود در مسیر و حفظ خودرو بین آنها اصلی ترین وظیفه این سیستم می باشد، اما در نسخه بهبود یافته، امکان شناسایی مرز بین آسفالت و حاشیه های مسیر نیز فراهم شده است. بنابراین در راه هایی که خط کشی آنها از بین رفته یا اصلا بدون خط کشی هستند، LDA کماکان خواهد توانست راننده را در هدایت بهتر خودرو کمک کند.

کروز کنترل راداری دینامیک

تشخیص دقیق اجسام جلو، به واسطه رادار و دوربین فوق العاده قدرتمند حاصل می شود. به همین جهت، کروز کنترل راداری دینامیک در شتابگیری ها و کاهش سرعت بسیار نرم و روان عمل کرده و حسی از اطمینان و امنیت را القا می کند.

دیگر تکنولوژی های ایمنی فعال

ترمز کمکی پارک

با هدف کاهش صدمات در هنگام پارک، اطراف خودرو جهت اطمینان از نبود انواع اشیا ثابت و متحرک توسط سنسورها و دوربین های موجود بررسی می شود. در صورت شناسایی هر نوع مانعی، ترمزها بصورت خودکار وارد عمل شده و از برخورد پیشگیری می گردد. این قابلیت کاربردی از طریق سونار هوشمند، ترمز خودکار و سیستم تشخیص عابرین عملی می شود.

نمای پانورامیک (با امکان مشاهده فواصل جانبی و گوشه های اتاق)

قابلیت مشاهده فواصل جانبی و گوشه های اتاق از امکانات جدید نمای پانورامیک محسوب می شوند.

با تکیه بر این قابلیت ها راننده همواره تسلط کافی به اطراف خودرو داشته و می تواند با مشاهده فواصل موجود در نمایشگر 12.3 اینچی، تقریبا از هر مسیر تنگی بدون صدمه عبور کند.

آینه دیجیتال دید عقب

این سیستم از طریق دوربین تعبیه شده در عقب، نمای پشت را بر روی صفحه نمایش آینه مرکزی نشان می دهد. با این قابلیت راننده بدون هیچ مزاحمت و با زاویه وسیع تری پشت خودرو را مشاهده کرده و می تواند در هوای بارانی یا شب هنگام دید بهتری داشته باشد. ضمن اینکه این ویژگی کاربردی باعث می شود که سرنشینان عقب بتوانند همیشه از آفتابگیر شیشه پشت استفاده کنند. البته لکسس این بخش را طوری طراحی کرده که از طریق یک دکمه می توان بین آینه دیجیتال و آینه اپتیکال مورد دلخواه را انتخاب نمود.

لکسس LS به عنوان یکی از مدرن ترین سدان های موجود بر روی کره خاکی، آنقدر امکانات و تجهیزات پیشرفته ای دارد که پرداختن به هر دسته از آنها نیازمند چندین مطلب جداگانه است. نسل پنجم از این خودروی لوکس با دستی پر وارد عرصه رقابت با سدان های پرچمدار آلمانی شده و قصد دارد با تکیه بر توانایی های بالای خود آنها را با چالشی جدی مواجه کند. اگر چه در سال های گذشته LS نتوانسته در بازار پر رقابت ایالات متحده پا به پای S کلاس و سری 7 حرکت کند، اما نسل جدید با توجه به فاکتورهایی مثل طراحی هیجان انگیز، تجهیزات و امکانات فراوان، موتور قدرتمند و عملکرد فنی خوب پتانسیل بالاتری در جذب مشتریان بیشتر دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • yashar
    yashar | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    پراید هنوز ایر بگ نداره:/

  • pezhman
    pezhman | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    امکانات رو ادم میخونه فقط تو طرز کارش میمونه ببین چی ساختن مام ماشین سوار میشیم اینا هم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی