با ۱۰ جانوری آشنا شوید که بیشترین قدرت آرواره را به خود اختصاص داده اند

با ۱۰ جانوری آشنا شوید که بیشترین قدرت آرواره را به خود اختصاص داده اند

حیوانات معمولاً موجودات بی آزاری هستند و تنها عواملی که می تواند آن ها را به سمت حمله به موجودات دیگر و حتی انسان های سوق دهد گرسنگی و یا احساس خطر است. در این زمان دیگر حیوان برای ارضای امیال طبیعی خود هر کاری می کند. روی هم رفته جانوران به دو دسته ی شکارچی و طعمه تقسیم می شوند بدین ترتیب برای بقا گروهی همواره در تعقیب گروه دیگر خواهد بود، تا با شکار آن ها بتواند شکمش را سیر کند. در این میان معمولاً جانوران شکارچی و طعمه به دلیل تعقیب و گریزهای فراوان و تلاشی که برای بقا دارند در طول زمان دچار تکامل شده و ویژگی های جدیدی پیدا می کنند که آن ها را با شرایط محیطی هماهنگ می سازد.

maxresdefault-w700

این تحولات همواره ادامه داشته و پایان ناپذیر است. در این میان قدرت آرواره یکی از مهم ترین فاکتورهای جانوران شکارچی برای موفقیت در شکار به حساب می آید. در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ جانوری که قدرت آرواره ی آن ها از هر موجود زنده ی دیگری بیشتر است آشنا کنیم. البته تمامی این جانوران شکارچی و گوشتخوار نبوده و ممکن است برخی از آن ها حتی گیاهخوار باشند. البته محاسبه ی قدرت گاز و آرواره ی جانوران کار بسیار سخت و البته خطرناکی است و برای مثال هیچ کس دوست ندارد برای اندازه گیری قدرت گاز یک اسب آبی یا یک کروکودیل دستش را در دهان او فرو ببرد.

بدین ترتیب با مشاهده ی رفتارهای حیات وحش و استفاده از شبیه سازهای کامپیوتری می توان قدرت آرواره و گاز این جانوران را به طور نسبتاً دقیقی برآورد نمود. در اعدادی که در ادامه ی مطلب آمده قدرت گاز هر یک از این حیوانات برحسب پوند بر اینچ مربع محاسبه شده است و برای درک قدرت گاز خوفناک این حیوانات به یاد داشته باشید که قدرت گاز انسان تنها ۲۵۰ پوند بر اینچ مربع است.

۱۰- سگ مستیف (۵۰۰ پوند بر اینچ مربع)

mastiffGE-57f3b9875f9b586c35967712-w700

سگ های نژاد مستیف که بزرگ ترین نژاد سگ روی زمین هستند می توانند طعمه ی خود را با قدرت ۵۰۰ پوند بر اینچ مربع گاز بگیرند. اما خوشبختانه این نژاد سگ طبیعت بسیار آرامی داشته و به ندرت به انسان حمله می کند. اندازه ی بزرگ و آرواره های بزرگ و قوی این نژاد را باید نتیجه ی تلفیق این نژاد با نژادهای دیگر توسط انسان ها برای مبارزه و تفریح دانست که در طول تاریخ و حدود ۲.۰۰۰ سال پیش این سگ ها را در میادین نبرد مخصوص وادار به مبارزه با شیرهای کوهی می کردند.

۹- کفتار خالدار (۱.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

spottedhyenaGE-57f3b9ec5f9b586c3597122d-w700

کفتارهای خالدار به عنوان پستاندارانی که می توانند استخوان های حیوانات دیگر را نیز خورده و در بدن خود هضم کنند دارای جمجمه های بزرگ و محکم، پاها و دست های بسیار قوی و نامتناسب و گازهای بسیار قدرتمندی هستند که می توانند استخوان های مردار یا صید خود را با قدرتی معادل ۱.۰۰۰ پوند در اینچ مربع گاز گرفته و استخوان های او را خرد کنند. این جانوران شگفت انگیز که از نوادگان سگ سانان بوده و از هزاران سال پیش دچار تکامل های خاص خود شده اند را می توان «سگ های استخوان خرد کن» نامید.

۸- گوریل (۱.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

gorillaGE3-57f3bab85f9b586c35984c61-w700

فیلم «کینگ گونگ» پیتر جکسون را به یاد می آورید که یک گوریل غول پیکر درختی را از جا کنده و آن را مانند یک تکه گوشت خوشمزه می بلعد؟ همان شرایط را می توانید با یک گوریل آفریقایی امروزی مقایسه کنید که به اندازه ی سه مدافع قوی هیکل بازی راگبی قدرت داشته و با آرواره های قدرتمندش نه تنها پوسته سخت میوه ها و دانه ها را به راحتی خرد می کند بلکه می تواند به راحتی استخوان های یک انسان یا حیوانات دیگر را نیز در کسری از ثانیه خرد نماید. اگر چه برآورد کردن مقدار دقیق قدرت آرواره ی این حیوانات بسیار مشکل است اما می توان آن را بین ۵۰۰ تا ۱.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع برآورد کرد که آن ها را به دارنده ی قدرتمندترین آرواره در میان نخستی ها و از جمله انسان تبدیل می کند.

۷- خرس قطبی (۱.۲۰۰ پوند بر اینچ مربع)

polarbearGE-57f3bb195f9b586c3598e3c7-w700

تقریباً تمامی خرس ها از جمله خرس های قهوه ای و خرس گریزلی تقریباً قدرت آرواره یکسانی دارند اما در این میان خرس قطبی به خاطر دندان های آسیاب بسیار قدرتمندش از پسرعموهای خود گاز قوی تری دارد. این حیوان استخوان های طعمه ی خود را با قدرتی معادل ۱.۲۰۰ پوند بر اینچ مربع خرد می کند که دستکم چهار برابر قدرت آرواره ی یک اسکیمو است. جالب این که خرس قطبی می تواند با یک ضربه ی سهمگین پنجه ی پرقدرت خود شکارش را کاملاً بیهوش کند و سپس با آرواره های وحشتناک خود نه تنها بدن او را پاره پاره کرده بلکه در صورت لزوم استخوان های آن را نیز خرد نماید.

۶- جگوار (۱.۵۰۰ پوند بر اینچ مربع)

jaguarGE-57f3bb703df78c690f2d5be9-w700

اگر قرار باشد توسط یک گربه سان خورده شوید ممکن است برایتان فرق زیادی نکند که توسط یک شیر، پلنگ، ببر، پوما و یا یک جگوار شکار شوید اما مطالعات نشان می دهد که اگر توسط یک جگوار شکار شوید جیغ های شما در حال خرد شدن زیر دندان های جگوار بسیار بلندتر خواهد بود زیرا این گربه سان قدرتمند می تواند با قدرتی معادل ۱.۵۰۰ پوند بر اینچ مربع به استخوان های شما فشار ایجاد کرده و آن ها را خرد کند. چنین قدرتی برای شکستن یا سوراخ کردن جمجمه ی یک انسان بالغ و رسیدن به مغز او کافی خواهد بود. جگوار چنان آرواره های قدرتمندی دارد که می تواند یک خوکچه ی هندی به وزن حدود ۹۰ کیلوگرم را از آب بیرون کشیده و آن را به بالای درختان بلند ببرد.

۵- اسب آبی (۲.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

hippoGE-57f3bbd43df78c690f2e34d0-w700

شاید اسب های آبی در ظاهر موجودات آرام و سر به هوایی به نظر برسند اما هر طبیعت شناسی بدون شک به شما خواهد گفت که اسب های آبی نیز دستکم اندازه ی گرگ ها و شیرها خطرناک هستند. این حیوان نه تنها می تواند دهانش را تا ۱۸۰ درجه باز کند بلکه با قدرت آرواره ی خود چنان فشاری به بدن قربانی وارد می کند که بدن او را دو تکه خواهد کرد. در کمال ناباوری و برخلاف دیگر جانوران دارای آرواره های قدرتمند، اسب های آبی رژیم غذایی کاملاً گیاهی دارند و حتی قدرت ۲.۰۰۰ پوند بر اینچ مربعی آرواره هایشان نیز باعث نشده که دست به خوردن گوشت بزنند.

اسب های آبی نر از دهان گشاد، آرواره های قدرتمند و دندان های بلند و نوک تیزشان برای مبارزه با دیگر اسب های آبی نر در طول فصل جفت گیری استفاده می کنند و البته این آرواره و دندان های قدرتمند در ترساندن گربه سانانی که شدت گرسنگی عقل سلیم را از آن ها گرفته نیز به شدت موثر خواهد بود.

۴- کروکودیل آب شور (۴.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

saltwatercrocodileGE2-57f3bc815f9b586c359bba45-w700

به شما قول می دهیم که کشته شدن به دست کروکودیل بسیار سریع و بدون درد است درست مانند خواب در درون یک مخلوط کن! شوخی بود اما کروکودیل آفریقایی آب شور با قدرت گازی معادل ۴.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع نام خود را به عنوان حیوان زنده ای که قوی ترین قدرت آرواره را دارد ثبت کرده است. قدرت آرواره و گاز این خزنده چنان زیاد است که می تواند یک گاومیش یا گورخر را مانند پر کاه به درون آب کشیده و غرق نماید. اما نکته ی جالب در مورد این جانور خطرناک این است که ماهیچه هایی که مسئول باز کردن دهان کروکودیل آب شور هستند بسیار ضعیف بوده و با یک نوار چسب معمولی هم می توان دهان او را بسته نگه داشت.

۳- تیرانوسوروس رکس (۱۰.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

tyrannosaurusGE-57f3bcd93df78c690f303a8e-w700

نسل تیرانوسوروس رکس غول پیکر بیش از ۶۵ میلیون سال قبل منقرض شده اما آوازه ی این حیوان عظیم الجثه همچنان تا به امروز زنده مانده است. در سال ۲۰۱۲ گروهی از دانشمندان بریتانیایی اسکلت و ساختمان عضلانی یک تی رکس را شبیه سازی کرده و آن را با کروکودیل ها و پرندگان امروزی مقایسه نمودند. همانطور که می دانید کامپیوترها دروغ نمی گویند و در مقایساتی که انجام شد مشخص گردید که قدرت گاز یک تی رکس بیش از ۱۰.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع بوده است که به راحتی در استخوان، جمجمه و زره های پوستی دیگر دایناسورهای عظیم الجثه رسوخ می کرد. البته به نظر می رسد که انواع دیگری از تیرانوزورها مانند آلبرتوزوروس نیز قدرت آرواره ی مشابهی داشته است. نکته ی جالب این که تاکنون هیچ کسی قدرت گاز و آرواره دو دایناسور گوشتخوار عصر مزوزوئیک (اسپینوزوروس و جیگانتوزوروس) که بزرگ ترین شکارچیان گوشتخوار دوران خود بودند را از طریق شبیه سازی اندازه گیری نکرده است.

۲- دینوسوکوس (۲۰.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

deinosuchusWC-56a255dd3df78cf772748262-w700

یک کروکودیل آب شور آفریقایی متوسط ۴.۵ متر طول و کمتر از یک تن وزن دارد اما در مقابل، کروکودیل دینوسوکوس که متعلق به اواخر دوره ی کرتاسه است حدود ۱۰ متر طول و ۱۰ تن وزن داشته و هیچ خزنده ی زنده یا منقرض شده ی دیگری نتوانسته به قدرت ۲۰.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع آرواره های این جانور عظیم الجثه نزدیک شود. این نتیجه با استفاده از اندازه و قدرت کروکودیل آب شور و بررسی ساختار بدنی و استخوان جمجمه دینوسوکوس بدست آمده است. بدون شک این خزنده ی غول پیکر به راحتی می توانسته با یک تی رکس عظیم الیجثه مبارزه کند.

۱- مگالودون (۴۰.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع)

megalodon12a-56a2540d3df78cf7727479b2-w700

نظرتان در مورد یک کوسه ی ماقبل تاریخ با بیش از ۱۵ متر طول و ۵۰ تن وزن که می توانسته وال های به اندازه ی خودش را به راحتی شکار کند چیست؟! کوسه ی سفید کنونی تنها ۴.۰۰۰ پوند بر اینچ مربع قدرت آرواره دارد در حالی که پدربزرگ او یعنی مگالودون قدرتی بیش از ۱۰ برابر داشته است. روش شکار این حیوان بسیار جالب بوده است بدین ترتیب که ابتدا بال ها و دم طعمه های غول پیکر خود را پاره کرده و سپس با ضربه ای شدید به زیر شکم حیوان نگون بخت کار او را یکسره می کرد.

منبع: thoughtco
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • مصطفی مرداد ۱۶, ۱۳۹۶

    واقعا جالب بود ممنون

    • Mehrdad Baadl مرداد ۱۷, ۱۳۹۶

      کفتارها بر خلاف تصور عموم جزء سگ‌سانان به حساب نمیان بلکه گربه سان هستن لطفا تصحیح کنید… اینم منبعش:
      https://fa.m.wikipedia.org/wiki/کفتار

      • Shadow اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۷

        دوست عزیز کفتار ها جزو گروه سگ سانان هستند و نزدیک ترین نژاد به گرگ ها . شما کاملا اشتباه میکنید . من در طول ۱۸ سال زندگی که مستند دیده ام چنین چیزی را نشنیده ام!

        • ایرج آبان ۱۷, ۱۳۹۸

          کفتارها نه گربه سان ونه سگ سانان هستند ونزدیکترین حیوان به خرسها هستند

          • شینا شهریور ۱۷, ۱۴۰۰

            خب خرسها هم جزو سگ سانان هستن دیگه

      • شینا شهریور ۱۷, ۱۴۰۰

        کاملا اشتباه میکنید. سایت ویکی پدیا به احتمال زیاد اشتباه تایپی داشته. کفتارها جزو سگ سانان هستن و این کاملا واضح و مبرهنه. آخه چه عقل سلیمی قبول میکنه که کفتار رو یه نوع گربه دونست؟

  • شهرام مرداد ۱۹, ۱۳۹۶

    مگالودون

  • احسان فروردین ۲۹, ۱۳۹۹

    اشتباه زیاد داشتید. مهمترینش اینه که کفتار سگ سان نیست و از گربه ایان هست

  • Ardavan شهریور ۱۸, ۱۳۹۹

    خیلی از حیوانات هستند که قدرت آرواره اشان از سگ ماستیف بیشتر است مثل ببر و شیر