ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با خطوط تولید نیمه رباتیک؛ روش آئودی برای تولید با کیفیت خودروهای کم تیراژ

در طول دهه های گذشته ربات ها توانسته‌ اند جای خود را در دنیای تولید و به خصوص در صنعت خودروسازی باز کنند هرچند که بسیاری معتقد اند با گسترش خصوصی سازی و افزایش انعطاف ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

در طول دهه های گذشته ربات ها توانسته‌ اند جای خود را در دنیای تولید و به خصوص در صنعت خودروسازی باز کنند هرچند که بسیاری معتقد اند با گسترش خصوصی سازی و افزایش انعطاف پذیری خودروسازان این موجودات آهنی به مرور جایگاه کارگران را در خط مونتاژ به آن ها پس می دهند اما هنوز هم ربات ها در تولید خودروها نقش عمده ای را ایفا می کنند.

به طور کلی وقتی صحبت از تولید ماشین به میان می آید، باید خط تولیدی را تصور کرد که توسط ربات ها و انسان ها اشغال شده است. عموما جایگاه مخصوص ربات ها که در آن عمدتا عمل مونتاژ قطعات صورت می گیرد بنا به دلایل واضحی مثل ایمنی و سلامت کارگران از فضای کاری انسان ها جدا شده است.

اما این مورد در تمامی کارخانه های خودروسازی آئودی رعایت نمی شود چرا که این شرکت آلمانی دیواره های جداکننده بین کارگران و ربات ها را حداقل در بعضی از جایگاه های کارخانه شهر اینگولشتات حذف کرده است، بنابراین در این کارخانه‌ انسان ها و ربات ها به صورت هماهنگ و مرتبط با یکدیگر برای تولید و مونتاژ خودروهای مثل مدل های استثنایی A4 و A5 در حال تلاش اند.


به طور مثال، یک ایستگاه کاری جدید در تاسیسات آئودی که به اسم "ایستگاه متصل کننده با همیاری و کمک ربات ها" شناخته می شود از دو بازو برای نصب سقف پلیمری و تقویت شده فیبر کربن بر روی مدل های آئودی RS5 استفاده می کند.

از این دو بازو یکی متعلق به انسان ها و دیگری متعلق به ربات هاست. روند کار در این ایستگاه به این صورت است که اپراتور آموزش دیده آئودی سقف متصل نشده خودروها را بر روی یک دستگاه مخصوص و چرخان قرار داده و آن را برای مراحل بعدی که توسط روبات ها صورت می گیرد آماده و تنظیم می کند.

در مراحل بعدی که به صورت همکاری دوطرفه و اتوماتیک ربات ها و کارگران صورت میگیرد بر روی قسمت های خاصی از سقف مقدار مشخص و مناسبی چسب ریخته شده و سپس این سقف بر روی خودرو نصب می شود.

در انتها ربات انجام دهنده این کار سیگنالی را برای آگاهی سایر قسمت ها مبنی بر اتمام این فرآیند اعلام می کند. این چرخه مونتاژ باعث سهولت کار در زمینه تنظیمات پیچیده ربات ها و افزایش دقت در پروسه ساخت می شود، در واقع اینطور که از شواهد امر به نظر می رسد برای ساخت برخی قطعات پیچیده مربوط به مدل های کم تیراژ، تلفیق نیروی انسانی و ربات می تواند مقرون به صرفه تر از ساخت یک خط تمام اتوماتیک و رباتیک پیچیده باشد.

به عنوان نمونه باید گفت که این ربات ها از طریق گرفتن دستورات کار می کنند. حتی اگر دستوری که به این ربات ها داده می شود سبب برهم زدن ایمنی کارگران این مجموعه شود، سنسورهایی که در بازوی ربات ها تعبیه شده است می توانند هرگونه تماس با انسان ها را شناسایی کرده و بلافاصله حرکت ربات را متوقف کند.
آئودی مدعی است این ایستگاه جدید که ترکیبی از فعالیت های مشترک انسان و ربات است در مدت زمان بسیار کوتاهی بدون ایجاد اختلال و مزاحمت در فرایند انجام امور در این خط مونتاژ نصب و راه اندازی شده است.


اگر از بعد متفاوتی به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که اضافه شدن هرچه بیشتر ربات ها به خطوط تولید و انجام امور مونتاژ توسط آن ها با همکاری انسان ها یک عمل بسیار عاقلانه است.

چرا که علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مربوط به مونتاژ، دقت بکار رفته در تولید محصولات نیز افزایش می یابد. کارگران انسانی هرگز دقتی به اندازه ربات نداشته و نمی توانند پیوسته و بدون وقفه کار کنند.

کیفیت محصولات تولیدی توسط ربات ها نسبت به نمونه های مشابه ای که توسط انسان ها تولید شده همواره بیشتر بوده است. البته امیدواریم این روند به شکلی ادامه یابد که مشاغل مرتبط با صنایع خودروسازی حفظ شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی