ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۲ سال بعد از مدیریت سوندار پیچای، گوگل چگونه تغییر کرده است؟

دو سال پیش در همین روزها، شرکت گوگل تغییر ساختار داد و کمپانی آلفابت متولد شد. بعد از این تغییر و تحول، «سوندار پیچای» که بار مدیریت سرویس‌های زیادی از گوگل را به دوش می‌کشید، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

دو سال پیش در همین روزها، شرکت گوگل تغییر ساختار داد و کمپانی آلفابت متولد شد. بعد از این تغییر و تحول، «سوندار پیچای» که بار مدیریت سرویس‌های زیادی از گوگل را به دوش می‌کشید، تبدیل به مدیرعامل شرکت گوگل شد.

در دو سالی که از این رویداد سپری می‌شود، اتفاقات زیادی زیر نظر پیچای در شرکت گوگل افتاده. از ارائه سری جدیدی از موبایل ها به نام «پیکسل» گرفته تا رشد شدیدی که سرویس‌های مختلف این شرکت تجربه کرده‌اند. او حالا حتی باید با جنجال‌های اخیر و اتفاقات عجیبی که این روزها با اخراج یکی از مهندسان برای گوگل افتاده، مقابله کند.

پس بیایید نگاهی داشته باشیم به کارنامه سوندار پیچای و ببینیم در دو سالی که گوگل زیر دست او کار کرده، قدرتمندترین شرکت اینترنتی جهان چه عملکردی از خود نشان داده است.

پیشتازی با هوش مصنوعی

سوندار پیچای، گوگل را در حالتی بسیار عالی تحویل گرفت. اما در هر صورت موفق بوده تا روند رو به رشد شرکتی به این بزرگی را حفظ کند. گوگل پیش از حضور پیچای در جایگاه مدیرعامل، دگرسویی از جستجو به سمت موبایل را تجربه کرده بود اما پس از قرار گرفتن وی در جایگاه شخص اول گوگل، این شرکت تصمیم گرفت به سمت «تقدم هوش مصنوعی» گام بردارد.

به هر یک از معرفی‌های تازه گوگل در دو سال اخیر نگاه کنید، به راحتی رد پای هوش مصنوعی دیده می‌شود؛ از چیپ‌های TPU که برای پردازش ابری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در خانه گوگل طراحی شده اند تا بهبود الگوریتم جستجو برای تصاویر و یا حتی بهبود ثبت یک تصویر توسط دوربین موبایل اندرویدی.

اما یکی دیگر از اقدامات بارز پیچای در دو سال اخیر، ارائه سری جدید موبایل پیکسل برای رقابت مستقیم با اپل و سامسونگ بوده است. حقیقت این است که گوگل، هیچ‌زمان با طراحی سخت افزار غریبه نبوده و قبل از آن هم با همکاری سایر تولیدکنندگان سخت افزاری، محصولاتی را به بازار فرستاده، اما طراحی یک موبایل پرچمدار و تبدیل کردن آن به یک نماد برای اندروید در کمپینی عظیم، حرکتی بزرگ و جسورانه بود.

 

اگرچه عاشقان اندروید مایل به دیدن پایان راه برای نکسوس‌ها نبودند و سپس قیمت بالای پیکسل‌ها، به تعجب‌ها افزود، اما در نهایت پیکسل‌ها موفق شدند تحسین عمومی را به دست آورده و نام گوگل را در سطح بالاتری در ذهن کاربران جای دهند. ارائه موفق موبایل‌های پیکسل حتی قابلیت این را دارد که به عنوان بزرگترین پیروزی این شرکت در سال‌های اخیر نام گیرد.

گوگل و اعداد

گوگل در دو سال اخیر با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده. بارها در آمریکا و اروپا به دادگاه رفته، چه در راستای قوانین ضد انحصار و چه در رابطه با مشکلات نقض پتنت. همین چند وقت پیش گوگل از سوی اتحادیه اروپا به مبلغ رکوردشکن ۲.۷ میلیارد دلار جریمه شد.

از سوی دیگر برای حضور در روسیه، قبول کرد تا قید موتور جستجوی خودش را به شکل پیشفرض در کروم بزند. از سوی دیگر هنوز هم موفق نبوده تا نوع نگرش چین را به خودش تغییر داده و در این کشور پهناور حضوری چشمگیر داشته باشد و این، یکی از بزرگترین موقعیت هایی بوده که از دست داده است.

مشخصاً گوگل فراتر از موبایل‌های پیکسل و هوش مصنوعی است. اگرچه آلفابت با مرزبندی‌هایش، بسیاری از مجموعه‌هایی که روزی زیر نظر خود گوگل بودند را در قالب شرکت های مستقل زیر چتر خود برده، اما گوگل هنوز هم یوتوب، جستجو، نقشه‌ها، اپلیکیشن‌ها، تبلیغات و البته اندروید را دارد.

بد نیست ببینیم هر یک از این سرویس‌ها، در دو سال گذشته چه عملکردی از خود نشان داده‌اند:

  • گوگل در ماه مه ۲۰۱۷ خبر داد که ۲ میلیارد دستگاه فعال اندرویدی در سراسر جهان مشغول به کارند. این آمار در سپتامبر ۲۰۱۵، برابر با ۱.۴ میلیارد بود.
  • ماهانه ۵ میلیارد ویدیو در یوتوب دیده می‌شود. در سال ۲۰۱۵ این آمار به ۱ میلیارد به شکل ماهانه می‌رسید.
  • سرویس گوگل فوتوز در سال ۲۰۱۵ تعداد ۵۰ میلیارد عکس و ویدیو را ذخیره کرد. اکنون کاربران روزانه ۱.۲ تصویر در این سرویس آپلود می‌کنند.
  • جستجوی موبایلی در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار جستجوی دسکتاپی را جا گذاشت. در سال ۲۰۱۶ جستجوی موبایل به ۶۰ درصد کل جستجوها رسیده بود.
  • در سال ۲۰۱۶، گوگل درآمدی ۶۳.۱۱ میلیارد دلاری از تبلیغات به دست آورد که افزایشی ۱۹ درصدی در قیاس با سال ۲۰۱۵ است.
  • درآمد گوگل در سه ماه آخر ۲۰۱۶ به ۲۵.۸ میلیارد دلار رسید در حالی که بازه زمانی مشابه در سال پیش، این درآمد برابر با ۲۱.۲ میلیارد دلار بود.

گوگل همچنین در چند سال اخیر موفق شده تا مرزهای تازه‌ای را جا به جا کند. برای مثال در هند و چند کشور کلیدی دیگر، حضور پر رنگ تری پیدا کرده. آنچه مشخص است اینکه از نظر آمارها و ارقام‌ها، گوگل زیر نظر پیچای موفق شده تا بزرگتر، قویتر، پرسودتر از دوران قبل از او شود.

اتفاقات عجیب در ماه اخیر

اگرچه حضور پیچای در هسته اصلی مدیریتی گوگل نتیجه‌ای مثبت داشته، اما فراز و فرودها در داخل شرکت زیاد بوده است. نمونه‌اش یادداشتی است که اخیراً از سوی یکی از مهندسان، در خصوص استخدام زنان منتشر شد که حواشی خبری زیادی داشت و باعث اخراج شدن همان مهندس از کارش در گوگل شد.

اهالی سیلیکون ولی همواره در رابطه با این موضوعات حساس بوده‌اند و خود پیچای هم بر اساس گزارش‌ها، بخش‌هایی از این یادداشت را توهین‌آمیز قلمداد کرده‌ است. «جیمز دیمور»، مهندسی که این یادداشت را به رشته تحریر درآورده با دستور مدیریت اخراج شد؛ اقدامی که خود هیاهویی بیشتر از یادداشت اولیه به دنبال داشته است.

قرار بود پیچای در رابطه با اخراج این کارمند با سایر کارمندان جلسه‌ای داشته باشد ولی این جلسه نیز لغو شد و همین موضوع نیز بر شایعات مختلف در داخل گوگل افزود.

چه با ماجرای یادداشت و یا حتی اخراج در گوگل موافق یا مخالف باشید، در هر صورت می‌شود دید که این شرکت از نظر فرهنگ سازمانی با مشکلاتی مواجه است. حالا با توجه به اخراج این کارمند، عده دیگری از افرادی که در گوگل مشغول کار هستند احساس می‌کنند که دیگر نمی‌توانند نظرات خود را بیان کنند و در این صورت، ممکن است شغل‌شان را از دست بدهند. گوگل زمانی به خلاقیت، داشتن محیطی باز و آرام مشهور بود و این شرایط، باعث شده تا ارزش‌هایی که پیشتر برای آنها تلاش کرده، زیر سوال بروند.

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا اتفاقات اخیر سبب می‌شود تا گوگل دیگر نتواند ذهن‌ها و استعدادهای درخشان سیلیکون ولی را به خود جذب کند؟ بزرگترین چالش پیش روی سوندار پیچای به عنوان مدیرعامل گوگل، این است که در حال حاضر بتواند چالش‌های فرهنگی داخل شرکتش را مدیریت و حل کند، به جای اینکه بخواهد در یک طرف ایستاده و طرف دیگر را محکوم کند.

کار کردن در گوگل و لم دادن روی مبل‌های رنگارنگ این شرکت، گویا همه حقیقت نیست.

گوگل اکنون از طرف وزارت کار ایالات متحده به دلیل تبعیض قائل شدن میان کارمندان زن و مرد، زیر نظر گرفته شده است اما خود شرکت خبر می‌دهد که در زمینه پرداخت حقوق به کارمندانش، تبعیض جنسیتی قائل نیست.

گام بعدی برای گوگل؟

تلاش‌های گوگل در رابطه با هوش مصنوعی، رایانش ابری و شبکه‌های عصبی سهم بزرگی در پیشبرد تکنولوژی به سوی مرزهای بعدی‌اش دارد و این شرکت در سال‌های پیش رو باز هم خواهد توانست مشتریان سازمانی و عمومی بیشتری را جذب سرویس‌های خود کند.

اگرچه امروز می‌توان تیترهای زیادی را در مورد گوگل و مشکلات فرهنگی در داخل آن دید، اما تلاش‌های پیچای و گوگل، با این اتفاقات کند نمی‌شوند و در نهایت میراثی بزرگ از سوی گوگل برای دنیای تکنولوژی باقی می‌ماند.

این شرکت امروزه در حال پیش بردن تکنولوژی‌های بسیاری است؛ از واقعیت افزوده و مجازی گرفته تا اندرویدی که حالا ۲ میلیارد دستگاه فعال دارد. هر کدام از این پروژه‌ها تحولی بزرگ در زندگی انسان هستند اما سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا پیچای می‌تواند مانند بالا بردن آمارهای مالی گوگل، سطح فرهنگ سازمانی این شرکت را نیز بهبود دهد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • rashedi
    rashedi | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    اگه به صورت کلی همه عوامل رو در نظر گرفت میشه گفت خوب بوده ولی نه خیلی خوب.واینکه مشکل اصلی گوگل اینه که روتمامی نقاط کاریش تمرکز نمیکنه و بخاطر همین از رقبای دیرینش عقب میوفته

  • Ali Mozafari
    Ali Mozafari | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    یه طوری سوندار پیچای تو این دو سه سالی پله های ترقی در مدیریت گوگل رو طی کرده که یکی ندونه فکر می کنه سفارش شده ای بوده یا لینکی ، رابطه ای چیزی داشته! :)
    شایدم باباش تو وزارت ارتباطات امریکاست!
    اصلا یه جوونی میاد یهو بالا بالاها همش فکرم جاهای بد میره.
    مشکلم از هیچ جا نیست جز ذهن متوهم خودم
    !!!!

  • sadegh.t
    sadegh.t | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

    به نظرم بهتر میتونست عمل کن ،اشتباه بزرگ در ورود دوباره مسنجرها بدون برنامه(گوگل الو) اهمیت دادن زیادی به کشوره خودش هند و راه اندازی انواع سیستم ها در هند! و احتیاط زیاد در تمام سرویس ها پلی موزیک از اپل موزیک و اسپاتیفای عقب افتاده ولی هیچ تلاشی نکرده. حالا هم سر این قضیه فورا طرف را اخراج کرد ، در صورتی که به نظرم حرفش بد نبود، کاش سرگی برین یا لری پیج خودشون به عنوان مدیر عامل بودن.

    • fg
      fg | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

      به به به این نظر پخته و ژرف. ممنونم

مطالب پیشنهادی