ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

معاون پژوهش وزارت علوم: مراکز دانشگاهی می توانند پایان نامه ها را بفروشند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به وضعیت نگهداری، فروش یا دور ریختن پایان نامه ها در دانشگاه های کشور اعلام کرد از آنجا که دانشگاه یا مرکز پژوهشی بودجه و اعتبار پایان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به وضعیت نگهداری، فروش یا دور ریختن پایان نامه ها در دانشگاه های کشور اعلام کرد از آنجا که دانشگاه یا مرکز پژوهشی بودجه و اعتبار پایان نامه را تأمین می کند، حق مالکیت فکری آن نیز برای دانشگاه است و معمولاً اساتید هم در این موضوع سهیم هستند.

به گفته وحید احمدی، دانشگاه یا مؤسسه می تواند پایان نامه را در ازای تأمین حق مالکیت فکری در اختیار صنعت یا افراد بگذارد و این کار شبیه به فروش پتنت است.

وی همچنین افزود دانشجویان یا افراد متفرقه به لحاظ قانونی نمی توانند از پایان نامه های موجود برای ارائه به دانشگاه دیگر استفاده کنند، اما دانشگاه به عنوان مالک آنها حق فروش دارد.

احمدی به عکس دور ریختن پایان نامه ها در دانشگاه اصفهان هم اشاره کرد و گفت این مسئله از سوی وزارت علوم پیگیری می شود، اما افزود که تمام پایان نامه ها در سامانه ایرانداک قرار می گیرند و دسترسی به آنها به صورت آنلاین ممکن است.

گفتنیست دانشگاه اصفهان در پاسخ به عکس بار زدن نامناسب پایان نامه ها در کامیون اعلام کرد از هر پایان نامه، پنج یا شش نسخه در اختیار داشته که برای جلوگیری از سوء استفاده، تصمیم به انتقال آنها گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    استاد می گه پایان نامه بیار ماهم تشریف می بریم قسمت فروش پایانامه یه دونه می خریم

  • armin mohamadi
    armin mohamadi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    من الان در دانشگاه دولتی شهر تهران تحصیل میکنم، میرم کتابخونه پایانامه ها رو نگاه میکنم 80 درصد چرت و پرته و ارزش وقت گذاشتن نداره. فروش پایانامه هم توهین به خریداره هم دانشگاه رو تبدیل به بقالی میکنه :)
    به جای این که دانشگاه سعی کنن با پروژه های بزرگ پول دربیارن با شهریه و پردیس و ... پول درمیارن.
    تاسف.

  • pouya s
    pouya s | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    سالانه تعداد زیادی پروژه در قالب پایان نامه انجام میشه که مصرفی هم نداره اگر میشد موضوعاتی تعریف بشه که هم دانشجو هم دانشگاه و هم صنعت استفاده میبرد بهتر بود

مطالب پیشنهادی