ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

آیا بازی های موبایل می توانند یک تجربه کنسولی به بازیکن ها هدیه بدهند؟ [قسمت اول]

بیایید بدون مقدمه چینی اضافی سوالی که در تیتر مطرح کردیم را جواب بدهیم؛ هم نه و هم بله. نه از این نگاه که ذات تلفن های هوشمند کاملا با پلتفرم های خانگی متفاوت بوده ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

بیایید بدون مقدمه چینی اضافی سوالی که در تیتر مطرح کردیم را جواب بدهیم؛ هم نه و هم بله. نه از این نگاه که ذات تلفن های هوشمند کاملا با پلتفرم های خانگی متفاوت بوده و اصولا داشتن یک تجربه کاملا مشابه از کنسول ها روی موبایل منطقی نیست و بله به این خاطر که هستند توسعه دهندگانی که توانسته اند اپلیکیشن های «شبه» کنسولی بسازند.

یعنی عناوینی که ضمن توجه به قابلیت های اسمارت فون ها و پتانسیل های آن، کیفیت خود را با به بازی های پلتفرم های خانگی نزدیک کرده و به آن ها شباهت هایی دارند. احتمالا هنگامی که حرف از کیفیت به میان می آید، ذهن خیلی ها سمت گرافیک زیبا و موسیقی های جذاب یا گیم پلی الهام گرفته از عناوین معروف برود.

اشتباه هم نیست ولی این المان ها تنها یک طرف قضیه هستند و نکته به مراتب مهم، همگام سازی گیم پلی با قابلیت های لمسی تلفن های هوشمند است. بازیکن ها همچنان با دید یک سرگرمی ساده به بازی های موبایل نگاه می کنند چون تعداد زیادی از بازی های مشابه عناوین کنسولی کنترل مناسبی ندارند.

یکی از بزرگترین چالش سازندگان برای ساخت اینگونه اپلیکیشن ها، صفحه لمسی اسمارت فون ها بوده و بعد از اینکه گیم لافت برای نخستین بار توانست به آن غلبه کند، توسعه دهندگان کمی موفق شدند راه فرانسوی ها را ادامه بدهند و یک تجربه شبه کنسولی برای دارندگان این دیوایس های دستی به ارمغان بیاورند.

با مطلب پیش رو تصمیم گرفتیم روی همین عناوین دست بگذاریم. یعنی بازی های اصطلاحا هاردکوری که نه تنها شباهت های گوناگونی با معروف ترین بازی های پلتفرم های خانگی دارند بلکه با کنترل مناسب، گیم پلی جذاب و گرافیک زیبا می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند.

و همین بالانس مناسب بین «الهام از عناوین معروف» و توجه به «پتانسیل های اسمارت فون ها» باعث شده تا آن ها به محبوبیت برسند. بیش از این حرف هایمان را طولانی نمی کنیم؛ این شما و این عناوینی که می توانند جذابیت بازی های کنسولی را به شکلی متفاوت به تلفن های هوشمند بیاورند. قسمت دوم و پایانی را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

Guns of Boom و Modern Combat Versus

گیم لافت با قسمت اول مدرن کامبت و به واسطه ترکیب المان های اکشن با صفحه لمسی موبایل ها توانست انقلابی به راه بیاندازد و Guns of Boom نقطه اوج همین مسیری بود که فرانسوی ها شروعش کردند. به علت محدودیت های صفحات لمسی، معمولا تجربه عناوین شوتر روی موبایل خیلی لذت بخش نیست و به همین خاطر، بازیکن ها به سمت بازی های تیراندازی تلفن های هوشمند نمی روند.

اما Game Insight با عنوانش تمام معادلات را به هم زد و نشان داد که بازی های تیراندازی روی اسمارت فون ها هم می توانند «عالی» باشند. Guns of Boom یک بازی آنلاین بوده و در آن دو تیم به رقابت با یکدیگر می پردازند. جدا از طراحی استثنایی مرحله ها متناسب با دیوایس های دستی، گیم پلی جذاب و گرافیک خوب، مهمترین علت موفقیت های فراوان Guns of Boom کنترل فوق العاده آن برای صفحات لمسی است.

از دیدگاه بخش کنترل کاراکترها با یکی از بهترین، راحت ترین و ساده ترین بازی های شوتر رو به رو هستیم. حرکت شخصیت اصلی با آنالوگ چپ بوده و به لطف نشانه گیری اتوماتیک که قابل شخصی سازی است، کافیست با قسمت چپ صفحه لمسی نشانه را روی دشمنان بگذارید. ترکیب تمام این ها با ریتم بالای گیم پلی باعث شد تا Guns of Boom جواب محکمی به کسانی که اعتقاد دارند عناوین شوتر موبایل ها جذاب نیستند بدهد.

اما خوب شاید هم بخواهید با یک قسمت از مدرن کامبت وقت خودتان را بگذارید. با وجود اینکه قسمت پنجم و به خصوص چهارم همچنان جذابیت خودشان را دارند و گیم لافت برای آن ها آپدیت منتشر می کند، Modern Combat Versus هم می تواند سرگرم تان کند. فقط فراموش نکنید بازی فعلا در مرحله سافت لانچ قرار داشته و برای انجام آن باید از نرم افزار تغییر آی دی [برای کشورهایی همانند استرالیا، فیلیپین یا مالزی] استفاده کنید.

Guns of Boom

Guns of Boom

سازنده: Game Insight قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 453/ 57.7 مگابایت زبان:
Modern Combat Versus

Modern Combat Versus

سازنده: Gameloft قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 432 / 1700 مگابایت زبان:

Ire: Blood Memory

استودیوی 10Birds با آپدیت های فراوان توانست Ire: Blood Memory را همان عنوانی کند که خیلی از علاقه مندان به دارک سولز انتظارش را می کشیدند. با وجود اینکه نزدیک به سه سال از عرضه Ire می گذرد و بازی از همان ابتدا به خاطر شباهت های مختلفش با ساخته فرام سافتور روی زبان ها افتاد اما مشکلات نابخشودنی داشت که موجب شد نتوانید آن لذتی که خواهانش بودید را بچشید.

ولی 10Birds به کمک بروزرسانی های مختلف توانست رنگ و بویی متفاوت به Ire بخشیده و آن را از یک اپلیکیشن صرفا جذاب به یکی از بهترین بازی های هاردکور اسمارت فون ها تبدیل کند. در این بازی، طی مرحله های مختلف کوتاهی به مبارزه پرداخته و در مدت زمان محدودی باید تمام دشمنان محیط را نابود کنید. همین که آن ها را شکست دادید به مرحله بعد می روید. Ire از سخت ترین بازی های موبایل به حساب می آید و بد نیست با آن توانایی هایتان را به چالش بکشید.

Ire:Blood Memory

Ire:Blood Memory

سازنده: 10Birds قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1830 / 776 مگابایت زبان:

Chaos Rings 3

chaos-rings-3

احتمالا وقتی که نام نقش آفرینی ژاپنی یا همان JPRG به میان می آید، خیلی ها به یاد سری فاینال فانتزی بیافتند که اتفاقا چندین عنوان مختلف از آن را می توانیم روی تلفن های هوشمند ببینیم. اما برای علاقه مندان به این سبک ما یک پیشنهاد متفاوت داریم؛ Chaos Rings 3 که توسط با سابقه ترین سازندگان ژاپنی ساخته شده و با گرافیک جذاب، روایت خوب داستان و نزدیک به 50 ساعت گیم پلی می تواند تا مدت ها سرگرم تان کند.

در نسخه سوم به بازیکن ها کنترل شخصیت هایی داده می شود که به یک سیاره متفاوت سفر کرده و حالا باید با بزرگترین دشمن جهان مقابله کنند. از دیدگاه گیم پلی Chaos Rings 3 مشابه بقیه نقش آفرینی های ژاپنی مبارزاتش نوبتی است. بدین صورت که هنگام جنگ، ابتدا به مبارزین تان [تا سقف 5 کاراکتر] دستوراتی داده و آن ها انجام می دهند. سپس نوبت به دشمن می رسد. بد نیست بدانید Chaos Rings 3 نقدهای مثبت فراوانی را دریافت کرد.

Chaos Ring III

Chaos Ring III

سازنده: Media.Vision قیمت: 19.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 2280/ 1730 مگابایت زبان:

Asphalt Xtreme و Riptide GP: Renegade

Asphalt Xtreme - gameloft

برای نماینده بازی های ریسینگ، تصمیم گرفتیم روی دو اپلیکیشن متفاوت دست بگذاریم. اولین آن ها Asphalt Xtereme است که با وجود شباهت های مختلفش با آسفالت 8 [بهترین قسمت مجموعه] توانست به کمک مسابقات بیابانی و البته گرافیک استثنایی اش همانند همیشه طعم شیرین رانندگی را به بازیکن ها بچشاند؛ فرانسوی ها ثابت کردند که آسفالت برای موفقیت تنها نیازمند آسفالت نیست و روی شن ها هم می تواند سرگرم شد.

اما دومین نماینده عناوین رانندگی، بازی های ریسینگ همیشه هیجان فراوان خود را داشته اند و مجموعه Riptide GP را با سرعت بالایش می توانیم یکی از بهترین آن ها بنامیم. عنوانی که با آن هدایت هیدروجت ها را به عهده داشته و باید با آن ها به مسابقه با بقیه بازیکن ها بروید. Vector Unit با ریتم بالای گیم پلی، حالت های مختلف و البته پویایی مقظه ها توانست یه تجربه متفاوت به علاقه مندان بازی های رانندگی هدیه بدهد.

Asphalt Xtreme

Asphalt Xtreme

سازنده: Gameloft قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید، iOS و ویندوزفون حجم: 1310 / 1700 / 1050 مگابایت زبان:
Riptide GP: Renegade

Riptide GP: Renegade

سازنده: Vector Unit قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 92.71 / 108 مگابایت زبان:

Dawn of Titans

علت اینکه Dawn of Titans را بین بازی های لیست میبینید تنها به خاطر گرافیک عالی آن نسبت به تمام عناوین استراتژی نیست. بلکه این مسئله بیشتر به گیم پلی بازی باز می گردد. بخش مبارزات خیلی از عناوین استراتژی اسمارت فون ها [با وجود اهمیت انتخاب سربازها و چگونگی حمله] محدودیت های زیادی داشته و عمدتا نمی توانید نیروهایتان را هنگام جنگ ها کنترل کنید. اما استودیوی Natural Motion برای توسعه Dawn of Titans دست به ریسک زد.

همانند سری معروف توتال وار، در اینجا قابلیت کنترل سربازها را دارید. بنابراین کافیست برای چند لحظه از زیادی نیروها سردرگرم شوید تا نتیجه جنگ کاملا تغییر کند. پیاده سازی درست این المان که خیلی وقت بود انتظارش را می کشیدیم روی تلفن های هوشمند ساده به نظر نمی رسید ولی Dawn of Titans توانست آرزوی علاقه مندان به سبک استراتژی را برآورده سازد. Dawn of Titans عظیم ترین بازی استراتزی موبایل بوده و تجربه اش مطمئنا می تواند لذت بخش باشد.

Dawn of Titans

Dawn of Titans

سازنده: Natural Motion قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 908 مگابایت زبان:

Rockstar Games

https://digiato.com/wp-content/uploads/2016/12/Bully-2-Rockstar-w600.jpg

حرف از بازی های هاردکور بزنیم و نامی از پورت های خوب استودیوی راک استار نبریم؟ این توسعه دهنده معروف معمولا به مناسبت ده سالگی بازی هایش، ساخته های خود را به تلفن های هوشمند می آورد تا بازیکن ها حالا در قاب این دیوایس های دستی به ماجراجویی بپردازند. تمام بازی های پورت شده از سوی راک استار جذابیت های خودشان را دارند ولی در این بین دو بازی San Andreas و Bully توانستند بیش از بقیه روی زبان ها بیافتند.

جدا از پورت خوب دو عنوانی که گفتیم، شاید یکی از مهمترین دلایل این مسئله خاطرات زیاد مخاطبین با آن ها باشد که موجب شد این دو اپلیکیشن به محبوبیت زیادی میان دارندگان تلفن های هوشمند دست پیدا کنند. با Bully نقش یک دانش آموز قلدر را داشته و به یکی از بدترین دبیرستان های ممکن فرستاده می شوید. در San Andreas هم باید به رقابت با گانگسترها و باندهای خلاف کار می پردازید.

Bully: Anniversary Edition

Bully: Anniversary Edition

سازنده: Rockstar Games قیمت: 6.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 2410 مگابایت زبان:
Bully: Anniversary Edition

Bully: Anniversary Edition

سازنده: Rockstar Games قیمت: 6.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 2006 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    پس vainglory چی؟
    بهترین و بهینه ترین بازی صفحه لمسی ؟

  • Mr M
    Mr M | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

    اگه شرکتها به جای اینکه فکر جیبشون باشن به فکر مشتری مداری باشن میشه دوباره یه بازی خوب مثل nova یا asphalt زد که اقلا با ps2 به نسبت قدرت گرافیک برابر باشه.اما افسوس...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی