ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی بی ام و 730li در ایران؛ لوکس ترین خودرو وارداتی به کشور

چندسالیست که به واسطه قوانین محدود کننده (حجم موتور) حضور خودروهای لوکس پلاک ملی در کشور ما کمتر شده است و حداقل این قضیه بعد از تحریم های اقتصادی نمود بیشتری پیدا کرد. گرچه پس ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

چندسالیست که به واسطه قوانین محدود کننده (حجم موتور) حضور خودروهای لوکس پلاک ملی در کشور ما کمتر شده است و حداقل این قضیه بعد از تحریم های اقتصادی نمود بیشتری پیدا کرد. گرچه پس از گشایش روابط اقتصادی با غرب شاهد عرضه خودروهای لوکس جدیدی هستیم اما همچنان قوانین به صورتی چیده شده اند که بسیاری از خودروهای لوکس امکان عرضه در کشورمان را ندارند و تنها به خودروهای سازمانی و سیاسی وزارت خارجه و سفارت ها محدود شده اند.

در این بین اما محصولات شرکت بی ام و آلمان که همیشه با اقبال بسیار خوبی در کشورما همراه بوده و این مسئله در سخت ترین شرایط تحریم نیز ملموس بوده است.

در هر صورت شرکت پرشیا خودرو در دور جدید فعالیت های خود با آخرین پرچمدار سدان های شرکت بی ام و در بازار بشدت محدود و کوچک خودروهای لوکس حاضر شده است.

سری 7 بی ام و از معدود سدان های لوکس بازار است که با موتور 4 سیلندر به بازار ما راه پیدا کرده است. این مدل به صورت اختصاصی برای بازارهای با گمرک های تعرفه بالا همچون ترکیه و چین توسط شرکت مادر در نظر گرفته شده است که گرچه از لحاظ فنی به پای مدل های قدرتمند 6 و 8 سیلندر نمی رسد اما در هر صورت با این حرکت هوشمندانه بی ام و به بازار با محدودیت های فراوان همچون ایران نیز دست پیدا کرده است.

در واقع از لحاظ ارزش گذاری این سری 7 ارزان ترین مدل در دسترس است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی جدیدترین نسل از این سدان مجلل بپردازیم.

نسل جدید در مونیخ آلمان پرده برداری شد

بی ام و با هدف رقابت با رقیب قدرتمندی همچون مرسدس بنز S کلاس که تبدیل به اولین انتخاب در این سگمنت شده است، نسل جدید سری 7 با کد G11/G12 که ششمین نسل از این خودرو است را در سال 2015 میلادی معرفی و در نمایشگاه فرانکفورت آلمان در معرض دید عموم گذاشت و از اکتبر همان سال نیز فروش آن آغاز شد.

نسل جدید سری 7 به سرطراحی نادر فقیه زاده طراحی شده است و در 4 سایت تولیدی این شرکت در آلمان، هند، اندونزی و مالزی تولید می شود.

اولین بی ام و بر پایه پلت فرم ماژولار OKL

بی ام و سری 7 نسل جدید اولین محصول این شرکت است که به شاسی مجهز به carbon core تجهیز شده است. این شاسی با استفاده از قطعات پلیمری فیبرکربن در ساخت و استحکام بخشی بهره می برد. مهم ترین دلیل استفاده از این نوع قطعات، وزن بسیار کمتر و مقاومت پیچشی بیشتر شاسی است.

در نهایت وزن سری 7 در مدل 730li در حدود 1755 کیلوگرم است. طول کلی خودرو نیز به 5238 mm می رسد و عرض خودرو نیز 1902 mm است. در واقع این مدل به نسبت مدل 730i از طول بیشتری برخوردار است و فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقبی فراهم می کند.

زبان طراحی جدید محصولات بی ام و، دست پرورده نادر فقیه زاده

پس از رونمایی از بی ام و سری 7 شاهد طراحی به نسبت مشابه این خودرو با دیگر محصولات این شرکت بودیم که موافقان و مخالفان خود را دارد. از آن جا که امروزه خودروسازان به دلیل تعدد مدلها سعی در کاهش هزینه تولید محصولات خود را دارند، بیش از پیش شاهد تشابهات ظاهری و فنی بین محصولات این شرکت ها هستیم که دست طراحان خودرو را بیش از پیش بسته است.

در هر صورت بی ام و به جلو پنجره های کلیوی شکل خود مشهور است و نسل جدید سری 7 بزرگ ترین جلو پنجره کلاسیک بی ام و در تمامی محصولات این شرکت در طول تاریخ را در نمای جلوی خود می بیند.

چراغ های عظیم LED پیوسته به جلو پنجره، مه شکن های مربعی 3 تکه و...از دیگر جزئیات نمای جلوی خودرو هستند. همچنین طراحی سپر خودرو با توجه به مدل و بسته های اختصاصی بی ام و همچون بسته M می تواند کمی متفاوت باشد.

تکراری ترین بخش زبان طراحی به واقع نمای بغلی خودرو است که طرح کلی آن بسیار شبیه به سدان های کوچک تر بی ام و همچون سری 3 و سری 5 است و تنها ابعاد قطعات و استفاده از المان کروم کاری شده در بخش رکاب درب ها تفاوت نسبی ایجاد می کند. چرخ های 10 پره دوبل به سایز 19 اینچ را می توان تنها نقطه قوت طراحی در این بخش عنوان کرد.

در نمای عقب خودرو بازهم شاهد طراحی مشابه سپر عقب با دیگر سدان های بی ام و هستیم اما برای این که طراحی این بخش نیز دچار یکنواختی نشود، قطعه کروم در سرتاسر عرض خودرو کشیده شده است و چراغ های عقبی را به هم متصل می کند. همچنین خروجی های اگزوز دوگانه و قطعات کروم کاری شده که دورتادور آن را در بر گرفته است از دیگر جزئیات طراحی این بخش به حساب می آید.

نمای داخلی؛ سادگی و استفاده از المان های هوشمندانه

بی ام و همواره به طراحی اتاق های به نسبت ساده و شسته رفته مشهور بوده است و این مسئله حتی در گران قیمت ترین سدان این شرکت نیز دیده می شود. حفظ زبان طراحی کلی داخل اتاق و هویت بخشی مثال زدنی این شرکت را می توان همواره ستود به گونه ای که همچنان پشت آمپری های محصولات این شرکت 4 تکه کلاسیک طراحی می شوند که گرچه در این مدل با تزریق فن آوری روز به صورت تمام دیجیتال در مقابل دیدگان راننده قرار گرفته است.

کنسول مرکزی هم با زاویه به سمت راننده طراحی شده است که این خود یکی از دیگر نکات زبان طراحی اصیل بی ام و است. در هر صورت بی ام و تمامی اجزا را باز طراحی کرده است. از طرح کلی فرمان خودرو گرفته تا طرح جوی استیک دنده و...این خودرو در دو نسخه 5 نفره و 4 نفره در بازار ما حضور دارد که در نسخه 4 نفره که گران تر نیز هست کنسول مرکزی تا صندی عقبی خودرو امتداد پیدا کرده است و امکانات خاص تری را برای سرنشینان عقبی فراهم می کند.

سیستم Gesture control و مقایسه آن با تسلا مدل S را در این مطلب می توانید به صورت مبسوط بخوانید.

صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی نیز در بالاترین قسمت کنسول مرکزی قرار گرفته و برای سرنشینان عقب نیز صفحه نمایش پشت صندلی های جلو و تبلت مخصوص برای کنترل انواع و اقسام سیستم های رفاهی و سرگرمی در نظر گرفته شده است.

سیستم تغییر رایحه داخل اتاق نیز در این نسل از سری 7 که بسته به انتخاب مشتری تغییر می کند نیز در نظر گرفته شده است. نسل جدید سوئیچ بی ام و نیز که مجهز به یک صفحه نمایش لمسی است و پیشتر در مدل i8 بی ام و استفاده شد بود نیز در این مدل استفاده شده است و امکاناتی همچون جابه جای خودرو در پارکینگ به صورت یک ریموت از راه دور، اطلاعاتی همچون میزان مصرف سوخت، سوخت باقیمانده و...را به شما ارائه می دهد.

در نهایت نسل جدید سری 7 به قدری از تجهیزات و امکانات مختلفی بهره می برد که می توان در یک مطلب جداگانه کامل به آن اشاره کرد، اما در ادامه به مهم ترین موارد خواهیم پرداخت.

در بخش امکانات رفاهی و آسایشی می توان به سیستم تهویه مطبوع 4 منطقه ای، صندلی چرم داکوتا، سقف پانورمیک، تریم مخصوص چوبی، آفتاب گیر برقی صندلی های عقب، فرمان برقی، هدآپ دسیپلی، ترمزدستی برقی، شیفتر دنده، دوربین 360 درجه، 12 اسپیکر هارمن کاردون و...اشاره کرد.

در بخش ایمنی نیز بی ام و ترمز خودکار در شرایط بحرانی، سنسور پارک سرتاسر بدنه، کیسه هوا پرده ای جلو و عقب، راننده، سرنشینان به صورت کامل (6 کیسه هوا در مجموع)، کروز کنترل کاملا هوشمند و قابل تطبیق و...اشاره کرد.

قوای محرکه کافی اما نه چندان برازنده سری 7

با توجه به قوانین محدودیت حجمی، ضعیف ترین نسخه بی ام و سری 7 در بازار ما حضور پیدا کرده است. موتور 4 سیلندر تویین اسکرول توربو به حجم دقیق 1998cc که با کد B48B20 خوانده می شوند. این موتور در واقع نسخه ای از همان موتورهای نسل جدید بی ام و سری 3 و سری 5 است که بی ام و از آن برای نسل جدید سری 7 نیز استفاده می کند.

این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت 254 اسب بخار در حداکثر دور 6500 و 400 نیوتن متر گشتاور در بازه 1550 تا 4400 rpm را دارا است. جعبه دنده 8 سرعته ZF نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقبی را دارد.

سازنده این خودرو مدعی است که مصرف سوخت ترکیبی این مدل تنها 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است و در بخش شتاب گیری نیز از سرعت صفر به 100 را در عرض 6.3 ثانیه پر می کند.

هر چهار چرخ از ترمزهای دیسکی فولادی بهره می برند و سیستم تعلیق در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع آلومینیومی یک پارچه و چند اتصاله که مجهز به مخازن نیتروژنی است.

تجربه رانندگی با بی ام و سری7؛ تجلی سواری لوکس و راننده محور

از آن جا که با یک سدان فول سایز لوکس طرف هستیم، نشستن پشت فرمان این خودرو به خصوص برای اولین بار می تواند حسی توام با ترس و استرس داشته باشد. ابعاد بزرگ خودرو و صندلی عظیم شما را به گونه ای در بر می گرد که مشابه با هیچ یک از خودروهای دیگر نیست.

با شروع حرکت اولین موردی که حس می شود اتاق تمام ایزوله است که هرگونه سروصدای اضافی را حذف می کند تا آرامش سرنشینان حفظ شود.

سیستم تعلیق خودرو نیز در مقایسه با نسل های قبلی از تنظیمات جدید بهره می برد تا کمترین ضربه را در حین گذر از دست اندازها به کابین خودرو انتقال دهد.

موتور به واسطه جعبه دنده عالی 8 سرعته ZF، پاسخ بسیار سریعی به دریچه گاز می دهد و حس سرزندگی را به راننده منتقل می کند.

جدای از مزیت تولید کمتر سروصدای اضافی و همینطور مصرف سوخت کمتر این موتور، هندلینگ بسیار عالی و محشر سری 7 علی الخصوص این مدل است.

با توجه به این که سری 7 به صورت کلی سبک وزن ترین مدل در کلاس خود است و نسخه 730 نیز به واسطه موتور کوچک تر سبک تر نیز شده است و این مورد چابکی و هندلینگ بسیار خوبی را به آن بخشیده است، چیزی که از یک بی ام و واقعی انتظار می رود.

لاستیک های فاق کوتاه نیز چسبندگی بسیار خوبی را فراهم می کنند و فرمان خودرو نیز بازخورد بسیار خوبی می دهد و این مسئله در سرپیچ ها کاملا احساس می شود.

گرچه شتاب گیری خودرو را نمی توان هرگز با نمونه های نسل پیشین که با موتور 8 سیلندر وارد کشور ما شده اند، مقایسه کرد و این مسئله در مقایسه با نسل جدید S کلاس در مدل S500 نیز صدق می کند.

اما با توجه به فن آوری های جدید و پیشرفته موتور و جعبه دنده به همراه وزن سبک تر به احتمال بسیار زیاد در زمینه شتاب گیری 730li از مدل i740 نسل قبل که مجهز به موتور 6 سیلندر به حجم 3 لیتر بوده پیشی بگیرد.

نسل جدید سری 7 تنها سدان فول سایز لوکس بازار ایران

در حال حاضر بی ام و سری 7 نسل جدید عملا رقیب مستقیمی را در بازار کشور ما ندارد و از آن می توان به تنها گزینه قابل انتخاب یاد کرد. مرسدس بنز S کلاس به دلیل محدودیت حجمی موتور قابلیت دریافت پلاک ملی را ندارد و دیگر رقبا نیز به کلی در بازار ایران فعالیت خاصی ندارند و تنها زمزمه هایی از حضور آن ها شنیده می شود.

در نهایت این سدان لوکس آلمانی در مدل 2017 توسط نمایندگی آن یعنی پرشیا خودرو از 599 میلیون تومان در تیپ Essential قیمت خورده و تا قیمت 839 میلیون تومان نیز بالا می رود.

در پایان نمی توان ایراد و نقصانی به نسل جدید سری 7 به عنوان گل سر سبد سدان های شرکت بی ام و وارد نمود و از آن جا که بی ام و در بازار جهانی قصد عرضه مدل های کوپه و کانورتیبل با نام سری 8 را نیز دارد ،باید شاهد یک رقابت اساسی با دیگر هموطن خود یعنی مرسدس بنز S کلاس باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Hamed_Naseri_1
    Hamed_Naseri_1 | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    چه موتور جالبی داره
    حداکثر بازدهی با مصرف بسیار پایین سوخت
    معلومه گیربکس دقیق و سریعی داره ک با این قدرت موتور شتاب ب این خوبی رو تحویل میده
    البته سبک بودن شاسی هم میشه مزید برعلت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی