ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میکروموتورهای جدید فرآیند دریافت داروهای حساس را ساده تر می کنند

بسیاری از داروها مانند انسولین و برخی آنتی بیوتیک ها، به دلیل قدرت بالای اسید معده قابل خوردن نیستند و حتماً باید از طریق تزریقات یا پس از تضعیف اسید معده وارد بدن شوند. روش ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

بسیاری از داروها مانند انسولین و برخی آنتی بیوتیک ها، به دلیل قدرت بالای اسید معده قابل خوردن نیستند و حتماً باید از طریق تزریقات یا پس از تضعیف اسید معده وارد بدن شوند.

روش های قدیمی کاهش اسیدیته معده، شامل خوردن داروهای مهار کننده ای بوده که از طریق مواد شیمیایی مخصوص، شرایط را برای ورود داروهای حساس فراهم می کنند. اما مصرف بلند مدت این مهار کننده ها دارای عوارض جانبی بوده و بیماران را دچار مشکلاتی از قبیل سردرد و سرگیجه، تا ناراحتی های روانی و افسردگی می کنند.

حال پژوهشگران دانشگاه سن دیگو روش جدیدی را برای افزایش pH معده (کاهش خاصیت اسیدی) ابداع کرده اند که بدون عوارض جانبی، داروهای حساس به اسید را وارد بدن می کند.

متد جدید شامل توسعه میکروموتورهایی به شکل کُره های بسیار ریز (در ابعاد نانو) شده که نقش حامل دارو را درون معده بازی می کنند. این ابزار شامل یک کُره منیزیمی، با روکش حفاظتی تیتانیوم دی اکسید بوده که بخش کوچکی از منیزیم را در تماس با اسید معده قرار می دهد.

روی روکش تیتانیومی، لایه ای از آنتی بیوتیک قرار گرفته و این لایه نیز توسط یک پوشش پلیمری با بار مثبت محافظت شده که پوشش مذکور، موجب چسبیدن میکرو موتور به دیواره معده خواهد شد.

حباب های هیدروژنی علاوه بر تأمین نیروی پیشران، اسید معده را نیز تضعیف می کنند

نکته جالب اینجاست که قسمت منیزیمی میکروموتورها در واکنش با اسید معده، حباب های کوچک و متعددی از جنس هیدروژن تولید کرده که علاوه بر تأمین نیروی پیشران، اسید معده را نیز تضعیف می کنند. این میکروموتورها در نهایت پس از اتمام منیزیم، در محیط معده حل شده و آنتی بیوتیک موجود در خود را رهاسازی می کنند.

لازم به ذکر است که پروژه مورد بحث فعلاً در فاز آزمایشی (تست روی موش های آزمایشگاهی) قرار داشته و تا مرحله تجاری سازی راه درازی در پیش دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی