ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با سیستم مدیریت پیشنهادات تویوتا؛ هوشمندی به سبک ژاپنی

تویوتا از نظر ساختار سازمانی و مدیریتی یکی از متفاوت ترین خودروسازان جهان به شمار می آید، شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگترین ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

تویوتا از نظر ساختار سازمانی و مدیریتی یکی از متفاوت ترین خودروسازان جهان به شمار می آید، شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگترین خودرو ساز جهان شناخته می شود. در ادامه این متن اطلاعات جالبى درخصوص نحوه مدیریت این خودروساز بیان شده است.به شکل میانگین در هر سال حدود ۷۰۰,۰۰۰ پیشنهاد از طرف کلیهٔ پرسنل ارائه می شود که ۹۹ درصد از این پیشنهادات ، به اجرا در می ‌آید.
نظام پیشنهادات (Suggestion System ~ SS)، یکی از اجزاء اصلی و حیاتی سیستم مدیریت تویوتا است. در نظام پیشنهادات (SS)، پرسنل برای ارائه پیشنهادات مفید، «آموزش» می ‌بینند.

در SS، پرسنل به ازای هر پیشنهاد مفید و اجرایی که بدهند، متناسب با منافع حاصله، منفعت می ‌برند و مدیران نیز به همین ترتیب «عاشق» گرفتن پیشنهادات هستند.

پیشنهاداتی که بعضاً، حتی طرز مدیریت آنها را زیر سوال می‌برد ، اما نهایتا منجر به "مدیر نمونه" شدن ایشان می ‌شود! در SS ، تمام پرسنل، در همهٔ زمینه ‌ها (از تولید و مهندسی گرفته، تا مواد شوینده و حتی نظافت سرویس هاى بهداشتى) اجازه مطرح کردن پیشنهادات خود را دارند.

خصوصاً که اغلب این پیشنهادات، از پائین دستها است .دلیل این کار این است که سیستم مدیریت تویوتا باور دارد که ۹۷ درصد از مشکلات و نواقص، تنها توسط پرسنل قابل شناسایى هستند.سیستم مدیریت تویوتا معتقد است که فهم مدیران از مشکلات و معایب، در حالت خوشبینانه ، فقط ۳ درصد است، به همین دلیل به مشارکت «تمام پرسنل» ، اعتقاد و التزام عملی دارند . این اعتقاد و التزام ، برآمده از یک قاعده ساده است که مى گوید، عقل «من» ، کوچکتر-مساوی عقل «ما» کارایی دارد.اینکه چرا آنها تویوتا هستند و ما نیستیم ، با همان قاعدهٔ ریاضی که تویوتا به آن اعتقاد و "تعهد" دارند، بسادگی مشخص می شود .
و اما در پایان، بد نیست بدانید که، ۷۰۰هزار پیشنهاد در «سال» ، مساوی است با اینکه در هر «ساعت» از شبانه ‌روز، ۸۰ پیشنهاد تولید و تقدیم شود. فقط تصور کنید اگر تویوتا فاقد یک چنین «سیستم مدیریت» بود، این خودروساز تا چه میزان در پیشرفت دچار وقفه می شد.
یک مدیر به سبک کلاسیک بدون چنین سیستم هوشمندانه ای با چه میران آگاهی و نبوغ ممکن است بتواند در هر «شبانه‌روز»، بیش از ۱۹۰۰ ایدهٔ «بهبود» ارائه دهد، آن هم به شکلی که ۹۹ درصد آن ایده ‌ها، عملی باشند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Hossein Heydari
    Hossein Heydari | ۵ شهریور ۱۳۹۶

    به خاطر همین میگن کمپانی معظم تویوتا

  • afshingm
    afshingm | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    بله دیگه... اونوقت ما هم مملکتمون اسلامیه هم شیعه علی (ع) هستیم! اون ها هم ژاپنی های سوسک خور و مشروب خور و کافر!

    • afshingm
      afshingm | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

      یه جمله هم بنویسم جهت یادآوری مسئولین امر...
      "سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴
      وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ﴿۵۴﴾"

  • pop_0098 .
    pop_0098 . | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

    کاش به جای ایرانی ژاپنی بودم جونی ما تو اسلام جمهوری شده خراب شد رفت

    • alireza alizadeh
      alireza alizadeh | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

      تو ژاپن طرف از کار کردن زیاد میمیره ولی تو ایران از کار فرار می کنند .
      به هر حال اگر در کارکردمان الگویی ژاپنی ایرانی داشته باشیم ، موفق تر خواهیم بود .

    • sd
      sd | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

      توی ایران کم جوان خلاق نداریم.خیلی ناراحتی برو ی خلاقیتی از خودت نشون بده .اینا همش بهانست .ما ایرانی ها خودمون جنمشو نداریم بقیه چیزارو بهانه میکنیم

      • Lolo Lala
        Lolo Lala | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

        هر جنمی نشون بدی بشدت سرخورده و نحقیر میشوید مگر انکه کار خییلی عجیب و خاص استثنایی بکنید که در دنیا خیلی صدا کند انوقت شاید مزیت کوچکی بشما بدهند کشور ما در بخش علم و صنعت بشدت سنتی و کلاسیک است و از قواعد تجاری زمان ملوک طوایفی بهره میبرد که به ان لعاب مدرنیته زده اند نگاه به بخش نانو تکنولژی و ماهواره و اینها نکنید چنین موارد فقط جهت عرضه ویترین پیشرفت بوجود امده و موردی هستند و بیشتر طرح پایلوت مانند و نمونه هستند نه روند صنعتی علمی کشور مانند اینکه در یک مدرسه با هزار دانش اموز به سه نفر اول فقط هر کدام یک دوچرخه بدهند ولی 997 نفر دیگر صندلی نشستن هم نداشته باشند مثال زدم تا بفهمید هر کار کنید بیفایدست چون سیستم چنین تعریف شده

مطالب پیشنهادی