ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی FRAMED 2؛ پارت دوم

ایده استفاده از کمیک های متحرک و چرخش آن ها برای داشتن بهترین سناریو با وجود اینکه FRAMED را به یکی از بهترین های تلفن های هوشمند تبدیل کرد و حتی کوجیمای معروف، سازنده سری ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

ایده استفاده از کمیک های متحرک و چرخش آن ها برای داشتن بهترین سناریو با وجود اینکه FRAMED را به یکی از بهترین های تلفن های هوشمند تبدیل کرد و حتی کوجیمای معروف، سازنده سری متال گیر سالید، را به تعریف از آن وا داشت ولی با تمام نکات مثبت FRAMED، ایده ها پرداخت درستی نداشتند.

به گونه ای که بعد از اتمام بازی احتمالا ضمن اینکه از تجربه خود لذت برده اید با یک «فقط همین؟» صفحه موبایل را می بندید و به ذهن تان استراحت می دهید؛ FRAMED یکی از بهترین کانسپت ها بین بازی های موبایل را داشت و ممکن نبود به واسطه خلاقیت های فراوانش به وجد نیایید.

FRAMED یکی از بزرگترین رقیبای Monument Valley برای کسب جایزه بهترین بازی موبایل سال 2014 بود.

اما بازی از یک مشکل بزرگ رنج می برد. توسعه دهنده هر چه قد روی کانسپت اولیه و ایده های کلی عنوانش فکر کرده بود، معماها نهایت در سطح «خیلی خوب» قرار داشتند و با وجود اینکه بین آن ها می توانستید مرحله های جالبی را پیدا کنید ولی عموما پازل ها بازیکن ها را به چالش نمی کشیدند.

خیلی قضیه را پیچیده نکنیم. معماهای FRAMED خلاقیت خوبی داشتند اما به آن پختگی لازم نرسیده بودند. برای قسمت دوم حالا بر عکس همین اتفاق را با تفاوت هایی شاهد هستیم؛ پازل های FRAMED 2 به اوج پختگی خود رسیده اند و به خاطر پرداخت درست به ایده ها، به خوبی مخاطبین را به فکر فرو می برند.

در قسمت نخست، سادگی معماها پشت خلاقیت مکانیزم های گیم پلی قایم شده بود و خیلی به چشم نمی آمد.

همان چیزی که با معماهای قسمت نخست دوست داشتیم ببینیم. اما می دانید نکته کجاست؟ FRAMED 2 آن تازگی قسمت نخست را ندارد و ایده های جدید استفاده شده به علت کمبودشان هم نمی توانند شباهت های فراوان آن را با FRAMED کاهش دهند.

به همین خاطر شاید FRAMED 2 با معماهای جذاب و درگیرکننده ترش نسبت به قسمت پیشین عنوانی به مراتب سرگرم کننده تر باشد اما بخواهیم منتقدانه به ساخته دوست داشتنی استودیوی Loveshack نگاه کنیم، FRAMED 2 نمی تواند کیفیت کلی اش را فراتر از FRAMED ببرد.

حالا بیایید از این حرف ها فاصله بگیریم و به خود بازی بپردازیم. همانند گذشته، قسمت دوم هم داستان یک تعقیب و گریز نوآرگونه را روایت می کند و حالا وظیفه شما این است تا با گذاشتن پنل های کمیک پیش یکدیگر به شخصیت اصلی کمک کنید تا از دست پلیس و دشمنان فرار کند.

قسمت دوم، اتفاقات پیش از FRAMED را روایت می کند. بد نیست بدانید نسخه اندروید، با فاصله زمانی دو ماه نسبت به ورژن iOS سرانجام دیروز به انتشار رسید.

ولی چگونه؟ هر مرحله ای که قدم می گذارید، به چند تکه متفاوت تقسیم شده و همانند یک پازل جورچین باید با گذاشتن قطعه های درست پیش هم سعی کنید به بهترین سناریوی ممکن برسید. تمام المان هایی که با قسمت پیشین دیده اید توانسته اند راهشان را به FRAMED 2 باز کنند.

از قابلیت چرخش تکه ها بگیرید تا تغییرات روی قطعه ها هنگام حرکت. اما تفاوت اصلی آنجاست که سازنده توانسته خیلی بهتر از ایده های گیم پلی عنوانش استفاده کند و به خاطر همین مسئله طعم لذت بخش سختی را خیلی بیشتر از گذشته با FRAMED 2 می چشید.

جدا از اینکه ایده های جدید هم به کمک ساخته استودیوی FRAMED 2 آمده اند تا بازی جذابیتش نسبت به قبل افزایش پیدا کند. معماها تنها بخشی نیستند که در FRAMED 2 بهتر شده اند و به دنبال آن، پیشرفت را با گرافیک و موسیقی می توانید ببینید.

همانگونه که معرفی KAMI 2 گفتیم، بعضی بازی ها تفاوت های کمی نسبت به گذشته دارند اما همان تفاوت ها باعث شده تا جذاب تر باشند. FRAMED 2 از این جنس عناوین است.

اگر در نسخه پیشین رنگ آبی را در بیشتر مرحله ها می دیدید، رنگ بندی محیط های FRAMED 2 تنوع بیشتری داشته اند و توسعه دهنده ضمن توجه به المان های عنوانش توانسته از رنگ های بیشتری استفاده کند که باعث شده یک تجربه دیداری جذاب تر را به خود هدیه بدهید.

همین نکته برای موسیقی مشهود است. موزیک FRAMED شنیدنی بود و به خوبی حال و هوای نوآر بازی را به بازیکن القا می کرد اما متاسفانه خیلی کوتاه بود. قطعه های FRAMED 2 نه تنها کوتاه نیستند بلکه سازنده با توجه به طراحی هر مرحله از یک آهنگ متناسب استفاده کرده است.

FRAMED 2 شاید تازگی نسخه پیشین را نداشته باشد اما به علت پیشرفت هایش می تواند یک تجربه سرگرم کننده تر از FRAMED به بازیکن هدیه بدهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم این تجربه جذاب را از دست نداده و با دانلود آن، خودتان سناریویی که دوست دارید را بسازید.

FRAMED 2

FRAMED 2

سازنده: Loveshack قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 346 / 334 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی