ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه اندروید خالص با رابط کاربری Samsung Experience

اندروید و iOS در مجموع بیشتر از ۹۹ درصد از تلفن های هوشمند فروخته شده در جهان را تشکیل می دهند، اما از ۴۳۲ میلیون موبایل فروش رفته در ماه های اخیر، ۳۵۲ میلیون دستگاه ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

اندروید و iOS در مجموع بیشتر از ۹۹ درصد از تلفن های هوشمند فروخته شده در جهان را تشکیل می دهند، اما از ۴۳۲ میلیون موبایل فروش رفته در ماه های اخیر، ۳۵۲ میلیون دستگاه یعنی نزدیک به ۸۲ درصد مبتنی بر اندروید هستند و تنها ۱۷.۹ درصد به iOS اختصاص داشته است. بر همین اساس اگر امروز برای خرید موبایل به بازار بروید، به احتمال زیاد تلفن هوشمند بعدی شما اندرویدی خواهد بود، سیستم عاملی که با هسته لینوکس خلق شده و به دست گوگل توسعه یافته است.

هرچند همه این چند صد میلیون تلفن هوشمند مبتنی بر اندروید هستند، اما تجربه کاربری موبایل هر تولید کننده، به رابط کاربری بستگی دارد که شرکت سازنده مثل پوسته ای روی سیستم عامل گوگل قرار می دهد. در این میان برخی اعتقاد دارند نسخه خالص و بدون تغییر که گوگل روی تلفن های هوشمند خود قرار می دهد بهتر است و برخی هم در طرف مقابل، امکانات جدید و تغییراتی که تولید کنندگان دیگر در رابط کاربری خود ایجاد می کنند را ترجیح می دهند.

گوگل که در نسخه ۴ طراحی اندروید را تا حد زیادی دگرگون کرده بود از آن زمان روی بهبود عملکرد و امکانات سیستم عامل خود تمرکز کرده و در تلفن های هوشمند پیکسل (بررسی دیجیاتو) شاهد تازه ترین نسخه رابط کاربری این شرکت به نام Pixel UI هستیم. یکی از انتخاب های دیگر هم می تواند رابط کاربری سامسونگ باشد که پرفروش ترین در دنیای اندروید به حساب می آید و میلیون ها کاربر دارد. شرکت کره ای در سالهای اخیر با تمرکز بر انتقادات انرژی زیادی را برای بهبود طراحی و ساده تر کردن رابط کاربری خود صرف کرده و در نسخه آخر که روی گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) مشاهده می کنیم، نام آن را به Experience UI تغییر داده است.

حالا هر دو شرکت با تکیه بر تجربیات پیشین، در نسخه تازه و تغییر نام یافته از رابط کاربری خود، شروع دیگری را تجربه می کنند. در ادامه مطلب رابط کاربری خالق اندروید را با نتیجه زحمات سامسونگ به عنوان پر فروش ترین تولید کننده دنیای اندروید مقایسه می کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

قفل از هر چیز باید برای وارد شدن به صفحه کاربری از صفحه قفل دستگاه عبور کنید و اولین مزیت رابط کاربری سامسونگ همینجا مشخص می شود. در پیکسل گوگل باز کردن قفل به شکل سنتی با گذرواژه، کد عددی یا کشیدن الگو روی صفحه انجام می گیرد. حسگر اثر انگشت هم روش دیگر است که البته پشت بدنه قرار دارد و هنگامی که موبایل روی میز باشد خارج از دسترس به نظر می رسد. گلکسی اس ۸ علاوه بر این روش های معمول می تواند قفل دستگاه را به سرعت با اسکن کردن چهره یا عنبیه چشم شما باز کند، کافی است موبایل را لحظه ای در مقابل صورت خود بگیرید.

ویژگی های دیگر صفحه قفل اما در هر دو محصول کمابیش یکسان هستند. بالای صفحه ساعت و تاریخ نمایش داده می شود، وسط صفحه به نوتیفیکیشن ها اختصاص دارد و پایین صفحه هم میانبرها حاضر هستند.

در رابط سامسونگ با استفاده از این میانبرها می توانید به بخش دوربین یا برقراری تماس وارد شوید و در پیکسل، دوربین یا دستیار دیجیتالی را فعال نمایید. البته در پرچمداران اخیر سامسونگ هم یک دکمه اختصاصی سخت افزاری برای فعال کردن دستیار دیجیتالی جدید این شرکت کنار بدنه در نظر گرفته شده است.

پس از ورود به صفحه خانگی مشاهده می کنید که هر دو سازنده آیکون کشوی اپلیکیشن ها را از پایین صفحه حذف کرده اند و حالا می توانید به جای ۴ آیکون، ۵ عدد از آنها را پایین صفحه جای دهید.

البته کشوی اپلیکیشن ها حذف نشده و فقط نحوه دسترسی به آن ساده تر شده است. این کار در پیکسل با سوایپ کردن از پایین صفحه به سمت بالا انجام می شود و در رابط سامسونگ هم می توانید هرجای خالی از صفحه به سمت بالا یا پایین سوایپ کنید.

هر دو سازنده در بخش کشوی اپلیکیشن ها نرم افزارهای پر کاربرد را به شما توصیه می کنند و با استفاده از نوار بالای صفحه هم می توانید بین محتوای موجود در تلفن هوشمند خود جستجو کنید.

هر دو سازنده در نسخه جدید قابلیت مشابه تاچ ۳ بعدی اپل را به اندروید اضافه کرده اند. به لطف این قابلیت جدید اگر آیکون اپلیکیشن ها را طولانی تر از معمول فشار دهید، منویی شبیه به کلیک راست در کامپیوترهای شخصی ظاهر می شود.

در رابط کاربری سامسونگ این گزینه ها ثابت هستند و می توانید از آنها برای غیر فعال کردن، پاک کردن، جابجایی و مشاهده اطلاعات اپلیکیشن ها استفاده کنید. پیکسل اما بسته به نوع اپلیکیشن های شما گزینه های مناسب را پیشنهاد می دهد.

مثلا می توانید مستقیماً با فشار دادن آیکون یوتوب یک تب جدید یا تب incognito ی جدید باز کنید یا با فشار دادن آیکون اپلیکیشن نقشه با یک اشاره به سمت منزل یا محل کار خود مسیریابی کنید.

در هر دو رابط کاربری اگر فضای خالی صفحه خانگی را مدتی نگاه دارید گزینه هایی برای تغییر تصویر پس زمینه، اضافه کردن ویجت و تغییر تنظیمات صفحه خانگی پدیدار می شوند، اما در رابط سامسونگ علاوه بر اینها Theme دستگاه را هم می توانید از همین طریق تغییر دهید، قابلیتی که در پیکسل وجود ندارد.

سوایپ از سمت چپ صفحه هم در هر دو رابط کاربری پنل مربوط به دستیار دیجیتالی شرکت سازنده را ظاهر می کند، در سامسونگ بیکسبی و گوگل استیستنت برای پیسکل. بیکسبی هنوز به شکل کامل توسعه پیدا نکرده و طبعاً دستیار گوگل در حال حاضر عملکرد پایدار تری دارد، اما در عوض بیکسبی در اپلیکیشن دوربین سامسونگ فعال است و اگر دستگاه را به سمت شئ یا مکان دیدنی بگیرید، دستگاه به شکل خودکار آن را شناسایی کرده و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

در بخش پایین رابط کاربری سامسونگ یعنی نوار ناوبری اندروید، محل دکمه های مثلث (بازگشت به عقب) و مربع (نمایش اپلیکیشن های اخیر) جابجاست، اما اگر بخواهید می توانید رنگ پس زمینه یا ترتیب دکمه ها را بنا به سلیقه خود تغییر دهید.

علاوه بر این می توانید با مراجعه به منوی تنظیمات یک دکمه ی چهارم به سمت چپ نوار اضافه کنید. وقتی این دکمه ی نقطه شکل را بزنید، نوار ناوبری مثل سیستم عامل مک مخفی می شود و تمام سطح نمایشگر در اختیار شما قرار می گیرد. برای ظاهر کردن مجدد نوار ناوبری هم می توانید از پایین صفحه به بالا سوایپ کنید.

در بخش نوار نوتیفیکیشن ها کلیات کار بین هر دو سازنده تا حد زیادی یکسان است. با یکبار سوایپ از بالای صفحه، گزینه های موسوم به تنظیمات سریع نمایان می شوند و یک سوایپ دیگر هم بخش نوار نوتیفیکیشن ها را به شکل کامل باز می کند. در هر دو رابط کاربری می توانید این بخش را بر اساس نیاز و سلیقه خود شخصی سازی کنید و گزینه هایی که می خواهید را اضافه نمایید.

اما در مجموع تنوع گزینه های سامسونگ بیشتر است و کارهای متنوع تری می توانید با این دکمه ها انجام دهید، از فعال کردن فیلتر نور آبی گرفته تا مراجعه به Secure Folder و موارد دیگر. در رابط کاربری سامسونگ ضمناً به دلیل تعدد گزینه ها می توانید مثل صفحه خانگی روی گزینه های این بخش سوایپ کنید تا موارد بعدی نمایان شوند.

موضوع دیگری که باعث برتری سامسونگ در بخش می شود هم عدم وجود دکمه برای فعال کردن قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه در رابط کاربری گوگل به حساب می آید. اگر تمایل دارید به شکل دستی روی تنظیم نور نمایشگر کنترل داشته باشید برای انجام این کار در رابط کاربری پیکسل باید به منوی تنظیمات مراجعه کنید.

اما به منوی تنظیمات برویم، جایی که با یک نگاه می توان گفت سامسونگ قابلیت های اختصاصی بیشتری دارد و البته همین موضوع به پیچیدگی بیشتر منوها هم منجر شده است. سامسونگ برای ساده تر کردن کار گزینه های موجود در بخش تنظیمات را به دسته های کوچک تری تقسیم کرده است، اما گاهی اوقات مشخص نیست برای یافتن کدام گزینه به کدام بخش باید مراجعه کنید. مثلاً برای فعال کردن حالت استفاده با یک دست یا بهبود دهنده کیفیت تصویر احتمالاً به بخش نمایشگر مراجعه می کنید اما هر دو اینها در قسمت Advanced Features دسته بندی شده اند و در نهایت باید مدتی را صرف گشت و گذار در منوی تنظیمات کنید تا جای دقیق هر مورد مشخص شود.

در پیکسل اما طبعاً به دلیل امکانات کمتر، دسته بندی ها هم ساده تر هستند، صدا، باتری، اپلیکیشن ها، امنیت و بخش های دیگری که با یک نگاه عملکرد آن مشخص خواهد بود. البته خوشبختانه هر دو سازنده امکان جستجو را در بالای صفحه تنظیمات فراهم کرده اند و با استفاده از این بخش می توانید مستقیماً گزینه ای که می خواهید را پیدا کنید، اما باید نام دقیق گزینه مورد نظر خود را بدانید و گاهی اوقات هم جستجو برای برخی موارد نتیجه ای در پی ندارد.

قابلیت های اختصاصی

 

از تفاوت های ظاهری و عملکرد که بگذریم، عمده ترین مزیت هر رابط کاربری به امکاناتی باز می گردد که شرکت سازنده در اختیار کاربر قرار می دهد، اما گوگل و سامسونگ رویه کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته اند چرا که اولی به سادگی و مینیمال بودن از همه چیز بیشتر اهمیت می دهد و دومی از نظر تنوع امکانات یکی از بهترین های بازار است.

قابلیت های اختصاصی سامسونگ:

  • نمایشگر همیشه روشن
  • پنل های اج
  • Edge Lighting
  • Gaming Tools
  • قابلیت غیر فعال کردن اپلیکیشن های اضافی
  • پشتیبانی از داک دکس
  • بیکسبی
  • Gesture های سنسور اثر انگشت
  • قابلیت های متنوع تر بخش دوربین
  • امکان باز کردن قفل دستگاه با اسکن چهره یا عنبیه چشم

قابلیت های اختصاصی پیکسل:

  • طراحی ساده و مینیمال
  • عدم وجود اپلیکیشن های متعدد و بعضاً اضافی
  • سریع ترین سرعت دریافت بروزرسانی های اندروید
  • قابلیت چرخش رابط کاربری به شکل افقی یا عمودی
  • هماهنگی بالاتر با دستیار دیجیتالی گوگل
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • AliGh
    AliGh | ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

    بسه دیگه چقد تبلیغات!!!!

  • ajamali95
    ajamali95 | ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

    یعنی دیجیاتو دهن ما رو سرویس کردی با این تبلیغات سامسونگیت.

  • MR.SRT
    MR.SRT | ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

    عکس اولی s8 کنار آیفونه؛ نه پیکسل!!

  • امیر
    امیر | ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

    دمش گرم گوگل. امروز نرم افزار دوربین پیکسل رو با همون قابلیت ها برای نکسوزها هم منتشر کرد. دوستان اگر آپدیت کردید آیکون دوربین گرد میشه از اینجا میتونید بفهمید که آپدیت شده. ثبات تصویر توو فیلمبرداری بهتر شده و دکمه عکس و فیلم اومده کنار هم یک مقدارم کیفیت عکس ها بالاتره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی