ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت های حوزه فناوری در پاسخ به اقدامات نژادپرستانه شارلوتزویل چه کردند؟

تیم کوک، مدیرعامل اپل در ایمیلی به کارکنان خود، واقعه تروریستی شارلوتزویل را محکوم کرد آن را همچون سرطان، کشنده خواند. به جز او، مارک زاکربرگ نیز در پست فیسبوک آخر خود به اقدامات نژادپرستانه ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

تیم کوک، مدیرعامل اپل در ایمیلی به کارکنان خود، واقعه تروریستی شارلوتزویل را محکوم کرد آن را همچون سرطان، کشنده خواند. به جز او، مارک زاکربرگ نیز در پست فیسبوک آخر خود به اقدامات نژادپرستانه پرداخت و در مورد آن نوشت.

تیم کوک در ایمیل خود گفت: «آنچه در شارلوتزویل رخ داد، هیچ جایگاهی در کشور ما ندارد. نفرت، سرطان است و به آن رسیدگی نشده و هر چیزی را در سر راه خود نابود کرده است. تاریخ این مسئله را به ما بارها و بارها خاطر نشان کرده، هم در ایالات متحده و هم در دیگر کشورهای دنیا.»

او در ادامه خواستار اقدامی در این راستا است: «ما نباید شاهد باشیم یا اجازه دهیم چنین نفرت و تعصبی در کشورمان شکل بگیرد و ما باید در مورد آن صریح باشیم. این در مورد چپ و راست یا لیبرال ها و محافظه کاران نیست. بلکه به خاطر وقار انسانی و اخلاق است.»

تاخیر در عرضه آیفون 8 اپل

کوک به وضوح نظر مخالف خود با دونالد ترامپ را هم اعلام می کند: «من با رئیس جمهور و دیگرانی که معتقدند بین متعصبین سفید پوست و نازی ها و کسانی که در برابر آن ها برای حقوق بشر می ایستند یک برابری اخلاقی وجود دارد مخالفم. برابر ساختن این دو گروه مخالف آرمان های ما به عنوان آمریکایی ها است.»

زاکربرگ نیز در پست فیسبوکی خود نوشت: «ما زاده نشده ایم تا از یکدیگر متنفر باشیم. ما با چنین دیدگاه افراطی زاده نشده ایم. ما شاید نتوانیم هر مشکلی را حل کنیم اما همه ما مسئولیتی داریم که باید هر چه می توانیم انجام دهیم.»

او در ادامه از جایگاه فیسبوک به عنوان محلی برای شکل گیری بحث ها صحبت می کند و می گوید جایی برای نفرت پراکنی در این شبکه نیست: «به همین دلیل است که ما هر پستی که تشویق به نفرت می کند یا حادثه تروریستی و جنایتی مشابه با آنچه در شارلوتزویل رخ داد را به فال نیک می گیرد پاک می کنیم.»

اما شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی پس از سکوتی کوتاه در برابر جنبش تعصب نژادی در شارلوتزویل و اقدام تروریستی یکی از نژادپرستان در حمله با خودرو به مخالفان، این اقدامات را محکوم کرده و به آن پاسخ دادند که در ادامه لیستی از آن ها آمده است.

اسپاتیفای: قرار است موسیقی گروه های موسوم به «بندهای نفرت» را پاک کند.

اپل: قابلیت Apple Pay برای خرید از سایت هایی که ابزارها و یادبودهای نازی ها و طرفداران برتری نژاد سفید پوست را می فروخت بست.

پی پال: اقدامی مشابه به اپل را صورت داد.

دیسکورد: دسترسی به altright.com را قطع کرد

اسکوئر اسپیس: چندین سایت مرتبط با این جریان را از سرویس خود حذف کرد.

توییتر: چندین اکانت مرتبط با The Daily Stormer را به حالت تعلیق در آورد.

کلودفلیر: لغو اجازه استفاده از سرویس حفاظت DDoS توسط استورمر.

گوددی: به وبسایت The Daily Stormer فرصت انتقال اطلاعات را داد.

گوگل: استورمر را از ثبت وبسایت خود منع کرد.

اوبر: چندین فرد شناخته شده معتقد به برتری نژاد سفید را از استفاده از سرویسش منع کرد.

ایر بی ان بی: تعدادی از نئونازی ها را از استفاده از سرویسش برای رویداد Unite the Right در شارلوتزویل منع کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • atabaei
    atabaei | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    ? ?

  • atabaei
    atabaei | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    مرگ بر نژاد پرست و نژاد پرستی، زنده باد انسانیت و برابری قومی، مذهبی، نژادی.بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
    چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
    تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

  • Aminpouyan
    Aminpouyan | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    به نظر من کار درستی نکردن این شرکت های بزرگ
    به نظر من نژاد پرستی باید تو هر نژادی باشه البته به صورت معقول و مناسب نه به صورت توهین به نژاد های دیگر من کار نژاد پرست های آمریکا رو توجیه نمیکنم ولی کار این شرکت ها رو هم درست نمیدونم. اگه ملت یک کشور در مقابل کشور دیگه ای نژاد پرست نباشه ینی خودشو برتر ندونه نمیتونه درست پیشرفت کنه الان اگه از یه آمریکایی بپرسی که بین هموطن خودت و یه تبعه خارجی کدوم رو دوست داری میگه هموطن خودم و این ینی نژاد پرستی درست و معقول. در کل باید بگم که مردم یک کشور نباید نصبت به هم نژاد پرست باشن (مثل ترک و فارس در ایران) بلکه باید در برابر ملت های دیگر نژاد پرست بود و خود رو برتر از اونا دونست (مثل ایرانی در برابر عربستانی یا ترکیه ای یا روس یا....)
    امیدوارم دوستان دیگه که نظر منو میخونن اشتباه برداشت نکنن.

    • javad
      javad | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

      دوست عزیز نژاد پرستی این دوستان امریکایی از نوع سفید پوستیه که نادرسته

    • نیماا
      نیماا | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

      بالاخره کار نژادپرست ها رو تایید میکنس یا مخالفان نژادپرستی؟ هر دو که نمیشه که.
      نژادپرستی به اون صورت که گفتی هم درست نیست، چطوره که شما ایرانی رو از اعراب برتر میدونی، بعد میگی که منظورم مردم یک کشور نیست، خب ما مردم عرب هم توی کشور داریم. بهتره یک طرف وایساد و کلا محکوم کرد نژادپرستی رو.
      میهن پرستی البته جداست. گرامیداشت ارزش های ملی.

      • Aminpouyan
        Aminpouyan | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

        اولا من از هیچ کدوم حمایت نکردم دوما من هیچ وقت ایرانی رو با عرب مقایسه نکردم بلکه با عربستانی ها مقایسه کردم (این دو با هم فرق دارن استاد) بعدشم دوست عزیز لطفا قبل از جواب دادن 2 تا کار رو حتما انجام بده
        1_ اول خوب بخون
        2_ به تاریخ یه نگاه بنداز
        اون زمانی که ایرانی ها در علم و فرهنگ استاد یونانی ها و رومی ها بودن و بیشتر اکتشافات و نظریه های دنیا رو میدادن عرب های شبه جزیره عربستان داشتن ملخ کوفت میکردن و با زن هاشون ور میرفتن بعد اون موقع تو میخوای اونا رو با ایرانی های دانشمند یا بقیه نژاد ها یکی بدونی؟
        بعدشم من مخلص تمام عرب های ایران هستم و اونا رو هموطن خودم میدونم و هیچ وقت به خودم اجازه نمیدونم به اونا توهین کنم یا کسی توهین کنه و اگه به تاریخ یه نگاه بندازی متوجه میشی که این عرب های حاشیه خلیج فارس بودن که ما رو در مقابل حملات اقوام وحشی عربستان محافظت میکردن. به طوری که با نابودی اونا ما هم توسط حمله اقوام وحشی عربستان نابود شدیم.
        در آخر باید بگم که تو کاملا و صد در صد منظور منو 180 درجه برعکس متوجه شدی برای این که بهتر بفهمی یه سوال ازت میپرسم
        اگه بهت بگن بین دو نفر زیر که در حال مرگ هستن کدوم رو حاضری نجات بدی تو کدوم رو انتخاب میکنی؟
        1_هموطن خودت
        2_ یه عربستانی که تو و هموطن های تو رو عجم (لال) و برده ی خودش میدونه.

        • انتقاد سازنده
          انتقاد سازنده | ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

          بهتره بگین میهن پرستی نه نژاد پرستی

  • Rivekan
    Rivekan | ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

    ایمیل ساتیا نادلا رو چرا اضافه نکردید؟

مطالب پیشنهادی