ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب نخستین ماهواره های پرینت شده در فضا از ایستگاه فضایی بین المللی

از زمان معرفی پرینترهای سه بعدی مفهوم خط تولید به کلی دگرگون شده و جالب است بدانید که کاربرد این ابزارها نیز به کره زمین محدود نخواهد شد؛ چرا که فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

از زمان معرفی پرینترهای سه بعدی مفهوم خط تولید به کلی دگرگون شده و جالب است بدانید که کاربرد این ابزارها نیز به کره زمین محدود نخواهد شد؛ چرا که فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی موفق شده اند نخستین ماهواره های پرینت شده در فضا را از این ایستگاه به مدار زمین پرتاب کنند.

پرتاب هر کیلوگرم تجهیزات به فضا 22 هزار دلار هزینه دارد

همان طور که احتمالاً می دانید، انتقال اشیاء مختلف به فضا بسیار پرهزینه بوده و طبق جدیدترین آمارها، به ازای هر کیلوگرم 22 هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت. به همین دلیل ناسا همواره به دنبال راهکارهایی برای استفاده از پرینترهای سه بعدی در فضا بوده تا بتواند هزینه ارسال تجهیزات را تا حد ممکن کاهش دهد.

البته سازمان مذکور پیش از این در همکاری با کمپانی «Made In Space» ابزارهای مختلفی را برای استفاده در ایستگاه فضایی پرینت کرده بود اما در پروژه اخیر، دو فضانورد روسی موفق شدند 5 ماهواره بسیار کوچک پرینت شده با پرینتر سه بعدی را (مجهز به مدارهای الکترونیکی استاندارد) در مدار زمین قرار دهند.

لازم به ذکر است که این پرتاب بخشی از پروژه بزرگتری برای مطالعه تأثیرات شرایط سخت فضا روی مواد پرینت شده بوده، و ماهواره های مورد استفاده در آن ابعادی کوچکتر از 60 سانتیمتر داشته اند.

همچنین جالب است بدانید که یکی از ماهواره ها به مناسبت شصتمین سالگرد پرتاب اسپوتنیک 1 (نخستین ماهواره ارسال شده به فضا) و یکی دیگر نیز به مناسبت صد و شصتمین سالروز تولد «کنستانتین تسیولکُوزکی» پدر راکت روسیه به فضا پرتاب شده اند.

گفتنی است فضانوردان روسی برای انجام پروژه، 8 ساعت را در محیط خارجی ایستگاه فضایی بین المللی سپری کرده و طی این مدت علاوه بر پرتاب ماهواره ها، داده ها و نمونه های بسیاری را برای مطالعه جمع آوری کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی