ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربین دوگانه گلکسی نوت ۸ چه قابلیت هایی دارد؟

کنفرانس خبری سامسونگ برای معرفی گلکسی نوت ۸ در حال برگزاری است و همانطور که انتظار می رفت مشخص شده که دستگاه از آٰرایه دوربین دوگانه (هر دو دوازده مگاپیکسلی) بهره می گیرد که یکی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۹:۵۳

کنفرانس خبری سامسونگ برای معرفی گلکسی نوت ۸ در حال برگزاری است و همانطور که انتظار می رفت مشخص شده که دستگاه از آٰرایه دوربین دوگانه (هر دو دوازده مگاپیکسلی) بهره می گیرد که یکی به لنز تله فوتو و دیگری به لنز واید مجهز شده اند.

دوربین های دوگانه را می توان از جمله ترندهای امروز دنیای موبایل دانست و در بازه زمانی یکسال گذشته نیز تولیدکنندگان متعددی ترکیب دوربین های مختلف را در بخش پشتی موبایل های خود پیاده ساده کرده اند که از انواع واید گرفته تا تک رنگ، تله فوتو و مواردی مانند آن را شامل می شوند.

بنابراین جای تعجب ندارد اگر سامسونگ نیز به این جرگه بپیوندد و جدیدترین پرچمدار خود یعنی گلکسی نوت ۸ را به این ویژگی مجهز نماید. قبل از مراسم معرفی این تلفن هوشمند نیز سامسونگ اعلام کرده بود که جدیدترین عضو از خانواده نوت را به یک دوربین معمولی در کنار یک لنز تله فوتو نظیر آیفون ۷ پلاس مجهز خواهد کرد.

حالا مشخص شده که دوربین دوگانه گلکسی نوت ۸ با سورپرایزهایی همراه خواهد بود و اولین نکته آنکه هردوی آنها به سیستم لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند. این در حالیست که در آیفون ۷ پلاس تنها دوربین اصلی این تکنولوژی را با خود دارد که البته این تصمیم سامسونگ را می توان هوشمندانه و به جا دانست.

هر دو دوربین گلکسی نوت ۸ به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند

خلاصه کلام اینکه هرچه فاصله کانونی یک لنز طولانی تر باشد لرزش دوربین در حین تصویربرداری نیز کمتر دردسر آفرین می شود. البته این مساله در طول روز چندان مشکل ساز نمی شود و بیشتر زمانی احساس می شود که نور فضا کم است و در لنزهای تله فتو که گشودگی دهانه لنز اندکی دارند بیشتر خودش را نشان می دهد.

در چنین شرایطی برای آنکه لرزش دوربین جبران شود ضروریست که دوربین با سرعت شاتر بالاتری تصویربرداری نماید اما زمانی که نور کافی نباشد باید همزمان مقدار ایزو نیز بالا برود و این یعنی نویز تصاویر به میزان قابل توجهی بالا می روند.

اما در هر صورت از آنجایی که هر دو دوربین نوت ۸ در بخش پشتی بدنه به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند و این حقیقت که یکی از دوربین ها از نوع تله فوتو با گشودگی دهانه لنز بیشتر (برابر با f/2.4) است باعث می شود که کاربران این موبایل عکس های شارپ تری را با کمک زوم دوبرابری آن حتی در نورهای اندک بگیرند.

در اینجا باید اشاره کنیم که گلکسی نوت ۸ یک قابلیت جالب دیگر هم در بخش دوربین خود  دارد که توضیح آن از سازوکار لرزشگیر اپتیکال ساده تر است. تصور کنید قصد عکسبرداری از سوژه ای را دارید اما نمی دانید که باید از دوربین واید آن استفاده کنید یا قابلیت زوم دستگاه.

در چنین مواردی گلکسی نوت ۸ راهکاری بسیار ساده و در عین حال موثر برای حل این معما دارد؛ دستگا در واقع با استفاده از قابلیت دیگری به نام Dual Capture به طور همزمان دو عکس از سوژه می گیرد که یکی با استفاده از دوربین اصلی است و دیگری از طریق لنز تله فوتو و به این ترتیب شما دو عکس با دو فاصله کانونی از یک سوژه خواهید داشت.

مقایسه با دوربین آیفون ۷ پلاس

دوربین های دوگانه نوت ۸ درست مانند آیفون ۷ پلاس با تار کردن پس زمینه و قرار دادن سوژه اصلی در کانون تصویر، یک افکت عمق میدان مصنوعی را به عکس ها اضافه می کنند. در محصول اپل این ویژگی مد پرتره نامیده می شود و سامسونگ نام  Live Focus را بر آن نهاده است.

البته باید اضافه کنیم که در نوت ۸ می توانید پیش یا پس از گرفتن عکس، میزان تاری پس زمینه را مشاهده کرده و آن را تنظیم نمایید. علاوه بر این، در حین تنظیم کردن فریم نیز می توانید گشودگی دهانه لنز را به بیشترین میزان آن یعنی f/1.7 برسانید.

در مقابل اما اپل اجازه ادیت کردن افکت بوکه بعد از گرفتن عکس را به شما نمی دهد، ضمن آنکه از طریق منظره یاب هم نمی توانید بخش تار شده تصویر را مشاهده نمایید.

نرم افزار دوربین

در بخش نرم افزاری هم باید بگوییم که سامسونگ عملکرد بهتری را نسبت به دیگر رقبای اندرویدی خود به نمایش گذاشته و تفاوت میان پس زمینه تار تصاویر و سوژه ای که روی آن فوکوس شده کمتر به چشم می آید و شکل واقعی تری دارد.

اما در کنار قابلیت Live Focus، دوربین اصلی نوت ۸ به زوم دیجیتالی ۱۰ برابری و همچنین حسگر دوآل پیکسل مجهز شده است (البته تنها در دوربین زاویه واید) که پیشتر در گلکسی اس ۷ نیز شاهد استفاده از این تکنولوژی بوده ایم. به لطف فناوری دو آل پیکسل دوربین با سرعت بیشتری روی سوژه ها تمرکز میکند.

نمونه عکس های گرفته شده با دوربین دستگاه:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • pyan
    pyan | ۱ شهریور ۱۳۹۶

    'هرچه فاصله کانونی یک لنز طولانی تر باشد لرزش دوربین در حین تصویربرداری نیز کمتر دردسر آفرین می شود''
    این جمله دقیقا برعکس ترجمه شده!
    با افزایش فاصله کانونی حساسیت به لرزش هم بیشتر میشه که تو متن اصلی هم همینو گفته!

    • rad
      rad | ۲ شهریور ۱۳۹۶

      این مریم موسوی نمیدونم از کجا اومده تو تیم دیجییاتو :)))

  • HiKa
    HiKa | ۱ شهریور ۱۳۹۶

    همچنین لازم به ذکر هست که اندازه حسگر به 1.2/3 اینچ رسیده که با رزولیشن 12 مگاپیکسلی، اندازه پیکسل 1.55 رو میده.

  • AliGh
    AliGh | ۱ شهریور ۱۳۹۶

    زوم اپتیکالش چقدره؟

    • HiKa
      HiKa | ۱ شهریور ۱۳۹۶

      2 برابر

مطالب پیشنهادی