ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوا 2
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: قابلیت های صوتی هواوی نوا 2 پلاس

چندی پیش، بررسی دیجیاتو از موبایل هواوی نوا 2 پلاس را خواندید؛ موبایلی که با داشتن قابلیت های ویژه ای مثل دوربین دوگانه، بدنه فلزی، 4 گیگابایت رم و نمایشگر  5.5 اینچی Full HD، در ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

چندی پیش، بررسی دیجیاتو از موبایل هواوی نوا 2 پلاس را خواندید؛ موبایلی که با داشتن قابلیت های ویژه ای مثل دوربین دوگانه، بدنه فلزی، 4 گیگابایت رم و نمایشگر  5.5 اینچی Full HD، در لبه مرز موبایل های میان رده و پرچمدار قرار دارد. یکی از بخش های این موبایل که هواوی رو آن مانور زیادی داده، بخش صدا، یا به طور دقیق تر، قسمت «پردازش صدا» است.

اولین قسمت به چیپ صوتی این موبایل مربوط میشود. نوا 2 پلاس به خاطر بهره مندی از چیپ AK4376a Hi-Fi از صدای Hi-Fi برخوردار است. قبل از این که به مشخصات و قابلیت های این چیپ بپردازیم، بگذارید ببینیم اصلا صدای های فای یعنی چه.

Hi-Fi چیست؟

مخفف عبارت High Fidelity است که معنی آن به بازتولید صدا با کیفیت بالا برمیگردد. این عبارت بیشتر در مورد تجهیزات صوتی مانند بلندگوهای باکیفیت خانگی استفاده میشود و معمولا خوره های موسیقی به دنبال چنین سیستم هایی هستند. از ویژگی های تجهیزات های فای می توانیم به بازتولید صدا با نویز کم و گستره صوتی بالا اشاره کنیم. سیستم های های فای از دهه ۴۰ قرن بیستم عرضه شدند و ویژگی بارز آن ها، آنالوگ بودن است.

بسیاری از سیستم های های فای امروزی، به صورت آنالوگ طراحی می شوند و از دیسک های موسوم به Vinyl برای پخش موسیقی پشتیبانی می کنند. البته با توجه به پیشرفت علم و فناوری، روش های دیگری در سیستم های های فای جدید در حال پیاده سازی است که تبدیل صدای دیجیتال به آنالوگ، یکی از پیشرفته ترین و بهترین نمونه های آن است.

تفاوت Hi-Fi با Hi-Res چیست؟

های فای یک سیستم صوتی با کیفیت است و های رز یا High Resolution، صدای با کیفیت. در واقع صدای های رز، مکمل یک سیستم صوتی های فای محسوب می شود. بنابراین برای بهره مندی از حداکثر کیفیت صدای سیستم های فای، باید از موسیقی های رز استفاده کنید.

صدای های رز دیجیتال دارای نرخ نمونه برداری 96 کیلوهرتز و 24 بیت است؛ در حالی که نرخ نمونه برداری موسیقی عادی که ما با آن سر و کار داریم، مانند آنچه که از آیتونز، اسپاتیفای یا دیگر سرویس های موسیقی میشنویم، در بهترین حالت به 44.1 کیلوهرتز و 16 بیت میرسد. حتی صدای های رز آنالوگ نرخ نمونه برداری بیشتری نسبت به صدای های رز دیجیتال دارد. موسیقی های رز معمولا در فرمت FLAC که از فرمت های بدون افت کیفیت (Lossless) است، منتشر می شود.

چیپ صوتی Hi-Fi به کار رفته در نوا 2 پلاس چه ویژگی هایی دارد؟

چیپ های فای نوا 2

هواوی از چیپ AKM4376A Hi-Fi که در سال 2014 معرفی شد، در نوا 2 پلاس استفاده کرده است. این چیپ قابلیت تبدید صدای دیجیتال به آنالوگ باحداکثر نرخ نمونه برداری 384 کیلوهرتز و 32 بیت را دارد. علاوه بر این، از آمپلیفایر هدفون نیز برخوردار است و از هدفون های 32 اُهمی با توان 25 میلی وات پشتیبانی میکند. اگر صدای بلندتری را ترجیح می دهید، می توانید با استفاده از هدفون های 16 اهمی، از توان 40 میلی وات بهره مند شوید.

وقت آزمایش است

در پخش کننده موسیقی نوا 2 پلاس، کیفیت صدای فایل های موسیقی با سه برچسب کیفیت به شما نمایش داده می شوند: بدون برچسب (عادی)، HQ (نرخ بیت 320 kbps) و SQ (فرمت های بدون افت کیفیت مانند WAV و FLAC).

ما برای آزمایش کیفیت صدای این موبایل، از هر 3 نوع کیفیت یک قطعه را در هدفون Philips SHO3300 Acid O'Neill پخش و با کیفیت پخش سامسونگ گلکسی اس ۷ مقایسه کردیم. این هدفون دارای امپدانس 32 اهم است که با مشخصات چیپ های فای سازگار است. سه قطعه آزمون ما عبارتند از:

کیفیت نام قطعه آهنگساز سبک فرمت نرخ نمونه برداری
SQ سمفونی 2 گوستاو مالر کلاسیک FLAC Lossless
HQ Time عماد ساعدی الکترونیک MP3 320 kbps
عادی Space Oddity دیوید بویی پاپ-راک M4A 256 kbps

* قطعات بالا با کیفیت قابل قبول برای استفاده شما نیز بارگذاری شده اند و با کلیک روی نام هر یک، می توانید آن را بشنوید.

نتایج مقایسه کاملا محسوس بود. صدای هواوی نوا 2 پلاس به طور قابل توجهی عمیق تر، پرجزئیات تر و فراگیر است. نویز کمی دارد و صدای فرکانس های پایین (باس) به وضوح شنیده می شود. مورد دیگر این که نوا 2 پلاس صدا را به صورت تخت (flat) پخش می‌کند که باعث خستگی کمتر گوش می شود.

کیفیت هندزفری و اسپیکر

اسپیکر

توجه داشته باشید که نتایج بالا، تنها در صورت استفاده از قطعات موسیقی باکیفیت و هدفون مناسب به دست می آید. هندزفری هواوی در مقایسه با محصولات میان رده کیفیت قابل قبولی دارد اما با توجه به اینکه نوا 2 پلاس روی پخش صدای با کیفیت تمرکز دارد شاید بهتر بود شرکت سازنده برای این محصول یک هدفون متفاوت و با کیفیت تر در نظر می گرفت.

البته اسپیکر این موبایل در مقابل دیگر موبایل ها حرف هایی برای گفتن دارد. صدای آن بلند و نسبتا با کیفیت است و باس را هم خوب پخش می کند، اما باز هم باید توجه داشته باشیم که با یک محصول میان رده مواجه هستیم. در حقیقت بهترین انتخاب این است که میان رده جدید هواوی را با چیپ صدای های-فای خریداری کنید و تفاوت قیمت محصول با موبایل های پرچمدار را، برای خرید یک هدفون با کیفیت و استفاده از حداکثر پتانسیل دستگاه اختصاص دهید.

قابلیت های دیگر

صدای سه بعدی

از دیگر قابلیت های صوتی این موبایل برایتان بگوییم؛ هواوی قابلیتی به نام Histen را توسعه داده که صدای سه بعدی را شبیه سازی میکند. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا باید نوع هدست خود را انتخاب کنید. سپس می توانید اکولایزر را مطابق میلتان تنظیم کنید یا این که صدای سه بعدی را ترجیح بدهید. صدای سه بعدی دارای سه حالت Near، Front و Wide است.

ما برای آزمودن این حالت، قطعه سوم آزمایشمان یعنی Space Oddity را که اجرایی زنده از کنسرت 1974 دیوید بویی است، انتخاب کردیم. هر یک از حالت های یاد شده، موقعیتی خاص از قرار گرفتن در یک سالن کنسرت را شبیه سازی می کند و تجربه ای لذت بخش و متفاوت برای شما رقم می زند.

جمع بندی

هواوی با استفاده از چیپ Hi-Fi توانسته نوا 2 پلاس را از نظر صوتی نسبت به اکثر موبایل های همرده خودش برتری ببخشد و یک موبایل خوب برای خوره های موسیقی بسازد. کیفیت صدای این تلفن هوشمند به لطف چیپ Hi-Fi مثال زدنی است و عمق و جزئیات بالایی دارد. همچنین قابلیت صدای سه بعدی Histen تجربه صوتی متفاوتی برای شما رقم می زند. با این حال فراموش نکنید که لذت بردن از حداکثر پتانسیل دستگاه با استفاده از یک هدفون با کیفیت فراهم می شود و در غیر این صورت، مقدار تفاوت کمتر چشمگیر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • mohammad
    mohammad | ۷ شهریور ۱۳۹۶

    خخخ نوکیا رو عخشه اینا همشون تقلید کارن ??

  • ali
    ali | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    پشتیبانی از های-رز اصلا موضوع جدیدی نیست که شلوغش کردید!

  • sina. z
    sina. z | ۵ شهریور ۱۳۹۶

    آقای ساعدی نوا۲ داری?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی